Replying to Topic 'USA ... here I come!'
Her har jeg da skrevet litt om turen. Er endel, så håper det ikke blir for uinteressant. Kjedet meg på togturen fra oslo idag, så måtte ha noe å skrive om. Bildene er av ganske lav kvalitet, har komprimert de nokså. Så er ikke så dårlig til å ordne bilder som visst her. Men har brukt opp kvoten min på siden der.
Jeg kom til osl rundt klokka 5.20, etter å ha blitt kjørt til Gardermoen. Jeg hadde allerede sjekket inn via nett. Fikk mail fra klm 1 døgn før der de minte meg på det. Passdetaljer skrev jeg også på via nett. Vet ikke hva godt det gjorde? Ved KLM-skranken var det lang kø, men jeg hadde jo bare 1 koffert med meg. Så etter 10-15 minutter i køen, så hadde jeg levert kofferten og fått skrevet ut boarding-billetter. Jeg fikk vindusete rett ved flapsen på PH-BXI. Tok bilder av den, men måtte slette noen pg.a av plassmangel. Så dum som jeg var, så hadde jeg tatt backup av noen andre bilder instead. Men det gjorde igrunn ikke så mye. Kjerra var som vanlig smekkfull, og gikk på tiden. Lufthansa var på plass med 2 a321’er, kanskje de allerede da tenkte på at sas kom til å streike. Jeg var i hvert fall sjeleglad for at jeg satt i KLM-fly istendenfor et SAS-fly. Litt deiceing måtte til før, vi tok av på 01L. De-iceingen ble gjort manuelt, dvs med en mann som spylte på vingene. Flyet hadde jo hatt nightstop. Satt ved siden av en fyr som skulle videre Addis noen mnd’er. Ble en hyggelig prat, siden vi også hadde felles bekjente.
Den børømte matpakka fra KLM. Den var god syntes jeg! Bra start på en laaaang dag
Flyværet var lett overskyet, og vi landet i AMS 5 minutter før tiden, i typisk vær i amsterdam. Sol og ganske dissi. Brukte rwy 36R. Fikk med meg noen KLM 747’er, MD-11, Singapore 777, Delta 767, Cont 757, US Air 767 nye farger, Cathay a340, Privatair sin 737. Noen bilder fra AMS
Fly ja!
Etter å ha tuslet litt rundt i terminalen, tatt bilder av noen eksotiske fly for en osl-spotter, var det boarding-tid for PH-BFK.
Sto en KLM 777 atmed, skulle ønske det var den jeg skulle fly med. Har jo flydd med KLM 747 før (BFG), og det er ikke jo akkurat det mest spennende flyet jeg kan fly med. Jeg hadde allerede ringt inn til klm 1 mnd før for å ta av seter. Jeg tok 33A på denne 747’ern, som er bakerst i den midtre kabindelen.
”City of jakarta” som skulle bringe meg til ORD.
Utsikten fra der jeg satt. Ikke akkuart bra men...
Nabosetene mine..
Utsikten min rett frem ja...
Det var en god stemning ombord, men var jo med hel del russere og mye annet rart. Så jeg fikk nesten en russer som luktet alkohol, men det endte med noen andre nordmenn (heldigvis) Det var litt kaotisk med seating virket det som, men cabin-crewet gjorde da alt de kunne for å flytte på folk - Sånn at skulle bli fornøyde. Er ikke så greit iblandt, tipper jeg.
Vi taxet forbi cargo-terminalen, og så til høyre. Takeoff’en filmet jeg, og det var deilig å høre litt motorlyd og fly en jumbo igjen. Takeoff’en gikk smooth, og da starter ”underholdingstilbudet” som de vil kalle det. Ikke så mye å skryte av som du ser på bilde. Men hadde da med ppl-bøker og ipod så greide jo å få 8 timer til å gå relativt fort. De visste ”kongen av queens” og en film jeg hadde sett før. Så jeg gadd ikke å føle med. De kom også raskt igang med serveringa...
Her snakker vi topp moderne "entertainment"
Middagen gikk da ned...
Utsikten var heller ikke å klage på. Måtte bare bøye seg litt fremover...
Is'en smakte utsøkt. Så utsøkt at jeg ikke takket nei til en porsjon til.
Så litt mat når vi nærmet oss ORD. Passet bra med en liten matbit da også
Ellers fikk jeg meg drøyt 1 times søvn, men jeg hadde en ganske bra plass for å sove, men ikke for å kikke ut. Men det er jo ikke såååå mye å se over atlantern. Cabincrewet var en god miks av menn og kvinner. Ei var britisk. De var borte i perioder, men kom jo alltids tilbake. Etterhvert nærmet vi oss Chicago, og innflygninga gikk over lake michigan, deretter en landing fra nord. Vi fikk chicago by på venstre side langt der fremme.
Tror det var rullebane 22L vi landet på. Landingen var grei, og etter en liten taxi-runde (som jeg har ingenting imot) endte vi atmed en korean 747.
United har endel fly på O'Hare
Jeg var kjapt ute av flyet selv om jeg satt nokså dårlig til, men tenkte det ikke er så spennende å stå i immgration-køen. Sto der i 10 minutter. Alt gikk greit, bortsett fra at vi slet litt med tatt et sikkelig avtrykk av fingertrykket mitt. Også spurte han 3 ganger når jeg skulle hjem. Det endte opp med ”Have a nice day Gaaaeir” med et lurt smil. Ventet 10 minutter på bagasjen, som hadde fått seg en fin bulk. Heldigvis var det en person som passet på at baggasjen ikke smalt ned på båndet Ute i terminalen, var det bare å finne en vei for å seg til United-terminalen for å fly til Seattle.
Etterhvert fant jeg jo toget, og det var jo sikkelig kult.
Så sjekket jeg inn for ”UA259” til Denver og ”UA419” ellernoe videre til seattle. Fikk dessverre D, noe som betyr at jeg er nokså innstengt. Jeg hadde 6 timer å drepe, og begynte som smått å bli litt smålei. Men det var fortsatt lenge igjen av dagen. Satt å spottet litt, tok bilder, spiste en god sub og fikk tiden til å gå. Noen bilder:
Skulle fly en sånn senere, men det ble med gamle farger
Synes de nye fargere er litt mer fresh!
Herja, tok med litt av vinduet også.
Både United Express og Delta bruker denne på O'Hare. Populær kjerre
Tok meg entur i tunnelen ut til den ytterste piren til UAL
Uvitende pax som slipper å få dagen ødelagt pg.a av baggasjen ikke ble med.
LH til FRA, senere gikk en A330 til MUC.
Nice looking 767
Selveste supermodellen som kommer fra hangaren
Looking gooood
Etter hvert kom da flyet våres, som var litt forsinket fra hangaren. Det var en 777 i nye farger. Min første tur i 777, og helt sikkert ikke min siste. Det som er bra i USA, er infoen og at ting går litt mer effektivt da vi skal ombord. Vi starter borading med engang var klart. Men de vi måtte være effektive og kjappe for at vi skulle dra på tiden. Og mye mas med at hand-baggasje kunnet bli tagget å bli lagt i lasterommet. Slet litt med å finne reg’en, og valgte å spurte. Fikk et kjapt blikk inn i cockpiten i samme øyeblikk også. De stirret rart på meg, men ei var hjelpsom å fant ut det var ”ship 23??” Fikk gleden av å gå igjennom hele flyet, og fikk se de deilige 1.klasse-sete og de som var hakket bak. De satt da i hvert fall godt. Jeg begynte å bli nokså trøtt og lei. Men da jeg får channel 9, kan jeg da ikke klage eller sove.
Kabinen i 777 er noe helt annet enn både 747 og A330. Den er så luftig og svær. Hadde i tillegg en skjerm å leke meg med. Denne dagen var det mye vind i lufta, og det var stortsett det atc og pilotene diskurte. Men det var artig å høre på channel 9, og de motorene til 777’en virker utrolig kraftige. Med engang de var cleared en ny høyde hørte jeg et sikkelig pådrag av motoren. ATC-snakken er også litt annen enn her i Norge i alle fall. Snakker litt mer fritt, er en av tingene. ¨
Fikk da en hel boks, og noe snacks. Jeg krevde heller ikke mer. Vi hadde en southwest som fulgte oss hele veien også. Det var mye vind og turbulens så det var stortsett det praten på frekvensen handlet opp.
Etter hvert landet vi på tid i Denver, så skulle jeg videre med en A320 til Seattle.
Denver airport
Men vekslet noen setninger med kapteinen på 777’en, hvor jeg fortalte og spurte standard spørsmål. Han hadde vært i oslo engang rundt 93-94. Hyggelig fyr.
Bilde som reddet dagen min, fikk se reg'en på flyet mitt. Uleselig her men
Bussen min til Sea-tac.
Denver er en kul flyplass
Men tilbake til SEA-turen. Hadde fått sete 15D. Denver var en grei flyplass, og tok noen bilder og snakket med noen hyggelige og fine jenter for å få tiden til å gå. Boarding begynte tidlig, og alt gikk fint der. Flyet var rent og peng, men gamle farger. Men det skal jeg kunne leve med. Skravlet med en pratsom type fra Seattle som var mye ute på forrertingsreise og ei dame fra San Antionio som skulle til seattle-området i springbreak. Han var rimelig interessert til å komme til Norge engang så vi utvekslet mail-addrese. På denne turen begynte jeg å bli sikkelig trøtt, siden jeg hadde vært på tur i snart 24 timer. En helt grei flyning, hvor jeg prøvde å sove. Fløy over seattle, og fikk da sett Boeing field og Renton. Må nesten få med at flyvert’en var rimelig kul, og underholdte oss over PA’en. Så toget fra flyterminalen til å plukke opp bagen. Men kofferten hadde ikke fått flydd 777’en, den hadde jo selvsagt flydd dirkete. BRA UNITED! Og jeg ventet litt på kofferten, før jeg plutselig så den sto låst der. Så landet jeg rundt 07 norsk tid ( 22 lokal tid), og avgangen fra OSL dagen før av 06.35, En lang dag, men masse opplevelser. Spesielt fornøyd med å flydd 777, siden jeg skulle tidlig opp dagen etter for å dra til Everett. Men det var rimelig gått å tatt seg en dusj og lagt seg.
Har fortsatt igjen ORD-DTW-AMS-OSL, kan godt skrive noe om det også. Eller har dere fått nok nå? Har også prøvd Amtrak, noe helt annet enn NSB. Og det er ikke positivt ment....
Huff, dette ble laaangt...:zzz