US Airways och kanske, kanske ARN

jikswoboB

Qwerty
På detta forum florerar ryktet att US Airways planerar att öppna trafik till Lissabon, Milano och Stockholm:

http://www.usaviation.com/forums/index.php?showtopic=26123

Jag vet inte hur stor sannolikheten är att påståendet stämmer, men flera av dom som skriver i tråden verkar ha viss insyn i företaget. Döm själva. Man kan ju fråga sig om det verkligen finns en marknad mellan PHL och ARN...även om det bara skulle röra sig om en linje trafikerad på sommaren. Oavsett ett intressant rykte.

Edit: stavfel
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

PHL er vel i seg selv ikke noen spesielt attraktiv destinasjon fra Stockholm - men det er jo en del connections ut derfra ....
Kan se en sommerrute gjoere det OK. Helaars?? To-tre ganger i uka ... kaaanskje .. *skeptisk*
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Med *A i begge ender og...

Daily Flights: 415 (4 America West Mainline, 140 US Airways Mainline, 271 US Airways
Express)
Non-stop destinations: 111

...ut fra PHL burde det være muligheter. Problemet er vel at IAD tilbyr akkurat det samme, men for folk som skal til og fra STO-området sparer det jo turen om Danmark.
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Enligt ryktet så ska det inte bara vara O&D trafik, utan även transfer för att täcka upp Ryssland, Baltikum och Norden. Det var iaf den bilden jag fick.. Men helt omöjligt är det väl inte. Flygplanstyper det snackas om är antingen 762 eller 752.

Man kan ju alltid hoppas.
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

I flg denne traaden paa A.net, dreier det seg om tre av ATA's gamle 752'er som selvfoelgelig allerede er ETOPS-klare ...
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

US Airways var i 2005 tæt på at åbne en sommerrute fra Philadelphia og CPH, men valgte i stedet BCN og VCE som sommerruter.

Umiddelbart vil jeg mene det giver større mening at åbne på CPH da det er en større Star hub end ARN, men den kommende konkurrencesituation på US ruterne fra CPH kan meget vel betyde at de for nuværende ser større potentiale i en rute til Stockholm.

Vi må ser hvad der sker...
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Originally posted by PP


US Airways var i 2005 tæt på at åbne en sommerrute fra Philadelphia og CPH, men valgte i stedet BCN og VCE som sommerruter.

Umiddelbart vil jeg mene det giver større mening at åbne på CPH da det er en større Star hub end ARN, men den kommende konkurrencesituation på US ruterne fra CPH kan meget vel betyde at de for nuværende ser større potentiale i en rute til Stockholm.

Vi må ser hvad der sker...

Det var ju inte precis oväntat att du skulle komma med den kommentaren.
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Alf,

Finner inget konstigt i det PP säger, CPH hade varit ett naturligt val för US Airways att trafikera, men precis som PP tror jag man känner sig lite osäkra på den hårda konkurrensen ut från Köpenhamn till USA.
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Og CO får fortsette å fly alene på et marked med over 500000 reisende pr år..:)
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Originally posted by peraARN


Alf,

Finner inget konstigt i det PP säger, CPH hade varit ett naturligt val för US Airways att trafikera, men precis som PP tror jag man känner sig lite osäkra på den hårda konkurrensen ut från Köpenhamn till USA.

US Airways är ju Star Alliance medlem, så jag ser mer sammarbete än konkurens. Den "hårda" konkurensen.. Än så länge är det väl bara SAS som flyger?? När börjar CO och delta flyga?
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Än så länge är det väl bara SAS som flyger?? När börjar CO och delta flyga?

Omtrent samtidig med at USAirways i tilfelle vil begynne .......
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Originally posted by Alf


Originally posted by PP


US Airways var i 2005 tæt på at åbne en sommerrute fra Philadelphia og CPH, men valgte i stedet BCN og VCE som sommerruter.

Umiddelbart vil jeg mene det giver større mening at åbne på CPH da det er en større Star hub end ARN, men den kommende konkurrencesituation på US ruterne fra CPH kan meget vel betyde at de for nuværende ser større potentiale i en rute til Stockholm.

Vi må ser hvad der sker...

Det var ju inte precis oväntat att du skulle komma med den kommentaren.

Men trods alt et langt mere konstruktivt svar end det jeg har set dig komme med, på et svensk forum, i forbindelse med et par nye interkontinentale selskaber på CPH!

Så husk på at man ikke skal kaste med sten når man selv bor i et glashus! :naughty:
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Originally posted by Alf


Originally posted by peraARN


Alf,

Finner inget konstigt i det PP säger, CPH hade varit ett naturligt val för US Airways att trafikera, men precis som PP tror jag man känner sig lite osäkra på den hårda konkurrensen ut från Köpenhamn till USA.

US Airways är ju Star Alliance medlem, så jag ser mer sammarbete än konkurens. Den "hårda" konkurensen.. Än så länge är det väl bara SAS som flyger?? När börjar CO och delta flyga?

Som LN-MOW nævner så er det til sommer, som vil være på samme tidspunkt som US Airways formentlig påtænker at åbne de nye ruter. Tre nye US selskaber der åbner samtidig på CPH, vil formentlig blive for blodigt til at US har lyst til at begive sig ind i dette.

Man skal også tænke på at selv om US er medlem af Star, så vil de alt andet lige konkurrere med SAS' ruter til Østkysten - specielt kunne jeg forestille mig at SAS ikke ville være vilde med dette i forhold til deres IAD rute fra CPH.
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Originally posted by PP


Originally posted by Alf


Originally posted by PP


US Airways var i 2005 tæt på at åbne en sommerrute fra Philadelphia og CPH, men valgte i stedet BCN og VCE som sommerruter.

Umiddelbart vil jeg mene det giver større mening at åbne på CPH da det er en større Star hub end ARN, men den kommende konkurrencesituation på US ruterne fra CPH kan meget vel betyde at de for nuværende ser større potentiale i en rute til Stockholm.

Vi må ser hvad der sker...

Det var ju inte precis oväntat att du skulle komma med den kommentaren.

Men trods alt et langt mere konstruktivt svar end det jeg har set dig komme med, på et svensk forum, i forbindelse med et par nye interkontinentale selskaber på CPH!

Så husk på at man ikke skal kaste med sten når man selv bor i et glashus! :naughty:

Ha, vad jag ville få fram var att du, så fort det nämns något positivt om ARN, alltid är framme med fingret i högsta hugg!
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

I vilket fall som helst vore det trevligt med ytterligare en USA-linje från Arlanda, även om det känns som det borde vara Oslo och Gardermoens tur snart, där kan vi snacka underserved flygplats. :nor
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Originally posted by Alf


Originally posted by PP


Originally posted by Alf


Originally posted by PP


US Airways var i 2005 tæt på at åbne en sommerrute fra Philadelphia og CPH, men valgte i stedet BCN og VCE som sommerruter.

Umiddelbart vil jeg mene det giver større mening at åbne på CPH da det er en større Star hub end ARN, men den kommende konkurrencesituation på US ruterne fra CPH kan meget vel betyde at de for nuværende ser større potentiale i en rute til Stockholm.

Vi må ser hvad der sker...

Det var ju inte precis oväntat att du skulle komma med den kommentaren.

Men trods alt et langt mere konstruktivt svar end det jeg har set dig komme med, på et svensk forum, i forbindelse med et par nye interkontinentale selskaber på CPH!

Så husk på at man ikke skal kaste med sten når man selv bor i et glashus! :naughty:

Ha, vad jag ville få fram var att du, så fort det nämns något positivt om ARN, alltid är framme med fingret i högsta hugg!

I ligemåde kan jeg jo tilføje (med omvendt fortegn naturligvis).

Desuden synes jeg du skulle læse mit oprindelige indlæg - jeg skrev at for et Star A selskab vil CPH ofte give større mening end ARN, da CPH trods alt er en større Star hub end ARN med flere forbindelse til flere destinationer. I denne sammenhæng er der dog nogle forhold der gør at ARN kan give større mening for US end CPH.

You can't win them all - sådan er det bare ;)
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Originally posted by peraARN


I vilket fall som helst vore det trevligt med ytterligare en USA-linje från Arlanda, även om det känns som det borde vara Oslo och Gardermoens tur snart, där kan vi snacka underserved flygplats. :nor

Absolut vore det kul. Fast helst skulle den linjen gå till USAs västkust eller varför inte södra USA. San Francisco eller Miami, för spridningens skull...
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Originally posted by peraARN


I vilket fall som helst vore det trevligt med ytterligare en USA-linje från Arlanda, även om det känns som det borde vara Oslo och Gardermoens tur snart, där kan vi snacka underserved flygplats. :nor

Gid du jobbet i Emirates eller Thai.......
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Vill inte bidra till ännu mera ryktesväg, men jag pratade med en SAS medarbetare (SGS) på Arlanda för ett tag sedan, och han nämnde att US Airways var på gång... De har haft diskussioner och det hade väl varit tal om det redan tidigare, men att det nu förmodligen kommer att ske 2006.
Vi pratade om just Continental, och då nämnde han att det kommer fler och fler amerikanska flygbolag över hit igen, och då var det just US Airways som var nästa!

Jag tycker det vore jättekul!
 
Replying to Topic 'US Airways och kanske, kanske ARN'

Originally posted by paer


Vill inte bidra till ännu mera ryktesväg, men jag pratade med en SAS medarbetare (SGS) på Arlanda för ett tag sedan, och han nämnde att US Airways var på gång... De har haft diskussioner och det hade väl varit tal om det redan tidigare, men att det nu förmodligen kommer att ske 2006.
Vi pratade om just Continental, och då nämnde han att det kommer fler och fler amerikanska flygbolag över hit igen, och då var det just US Airways som var nästa!

Jag tycker det vore jättekul!

Jag längtar iaf tills vi får tillbaka AA till ORD på ARN =) Med tanke på hur fullproppad SAS linje dit verkar vara så borde det utan större bekymmer gå med en 767a hehe
 
Back
Top