Re: US Airways ARN-LGA
05.09 SK848 07:30 OSL-ARN B738
Operert av SAS NO. Avgang på rute, landing på rute. Den eneste forskjellen mellom denne ruten og OSL-BGO, som jeg flyr hver uke, er egentlig kun 5 minutter lengre flytid og ingen frokost (for oss uvaskede). Det var selvsagt mulig å kjøpe, men jeg rakk et par rundstykker i loungen på OSL, så det holdt for meg.
05.09 US753 11:05 ARN-PHL B767-201ER N248AY
Jeg hadde egentlig sett litt frem til denne flygningen. Mest for å se hva en kan få forvente for SEK 2500,- T/R. Turen var kjøpt på seat24.se sitt sommersalg, der de solgt ganske så mange seter til USA med US for denne prisen. Ettersom jeg aldri har vært i NY, og det er kick-off weekend i NFL denne helgen, så følte jeg at dette kunne være en fin måte å tilbringe langhelgen på.
Avgangen var en time og et kvarter forsinket ut fra PHL, så jeg så egentlig ingen grunn til å stresse meg opp. Ny avgangstid var beregnet til 12:30. Jeg gikk til SAS Servicesenter i håp om å kunne sjekke inn her (fat chance). Der var det klar melding om at US ville ha kontroll med innsjekk selv, så jeg måtte ut. Dette regnet jeg vel med, men jeg håpte jo at den svære *A logoen som sto der var til hjelp… Vel ute, så var klokken blitt 08:30, og køene var lang! Jeg stimet rett over til Envoy-class innsjekken, og havnet rett i avhør. Dette ble foretatt av en svenske som skjønte nada av hva jeg sa, så han ville ta dette på engelsk. Greit nok det, kjære nabo. Havnet så inn i køen for innsjekk, der det sto 3 stykker foran meg. Dette tok vel knappe ti minutter, før det bar over til sikkerhetskontrollen. Her var det kø fra helvete, og så vidt jeg kunne se, ingen fast-track. Dermed ble det til å vente. Jeg kunne selvsagt gå over til der SAS har innsjekken sin for å sjekke, men gjorde ikke det. De var uansett usedvanlig effektive i innsjekk i dag, så jeg var vel igjennom på rundt 10-15 minutter. Dermed bar det strake veien til loungen for å drikke meg opp opp surfe litt. Det var tross alt tre og en halv time til avgang, så det var plenty av tid. Her hadde de også frokost, så jeg fikk meg noen flere rundstykker og noen øl i kroppen før avgang. Rundt en time før ny avgangstid var det tid for og to gate. Jeg drøyet an så lenge som mulig, men plutselig skiftet de fra og to gate til final call! Hva sjedde med boarding?!? Dermed ble det til å samle sammen sakene og tusle over til gaten, noe som gikk på rundt 5 minutter. Her var de fleste kommet seg inn mot gaten, men det var ingen som hadde spesielle planer om å begynne boarding! Det varte og rakk, og etter et kvarters tid begynte de boarde. Hva greien er her skjønner jeg ikke, og det var det flere som ikke forsto.
Uansett, vel om bord i sete 5G satt jeg meg godt til rette. Nå var jeg spent. Førsteinntrykket var at flyet er gammelt og slitt, og utenom 1.klasse, så er det neppe gjort all verden i kabinen siden flyet var nytt. Setene var myke og gode å sitte i, men knyttnevetesten strøk med glans. For å si det enkelt, gi meg en B733 med DY alle dager i uken! Her tok knærne i setet foran allerede før avgang, og når han foran la ned setet var det TRANGT! Godt det bare var 9 timers flytid.. Flyet gav meg egentlig flashback til SAS B763, sånn rent bortsett fra skinnsetene og pitchen. Uansett så var det bare å gjøre det beste utav det, og se på film. US tar $5 for head-set og $7 for alkohol, men tar ikke kredittkort. Dårlig blanding. Det endte med at jeg fikk head-settet, men gav blaffen i alkohol. Heldigvis ble det vist tre filmer og noen serier, så det slo i hjel mesteparten av tiden. AVOD, hva betyr det? Veldig hyggelig betjening hjalp jo selvsagt også på.
Konklusjonen er uansett at for en pris av like over 2000 norske T/R, så får en nok det en betaler for, spesielt siden det gir full bonusbetaling, men jeg hadde aldri i livet tatt US over dammen om LH hadde vært 1000kr dyrere. SAS kanskje også, men med 25% bonuspoeng og betal for det meste om bord, så er det begrenset verdi hos SAS etter min mening, selv om jeg får 25% ekstra poeng med SAS. Dette betyr at jeg får 31,25%, noe som jo hjelper litt.
05.09 US4226 19:40 PHI-LGA DHC-8-102 N908HA
Siste hoppet var med Wider….ehhh US Express Dash 8. Denne så i bunn og grunn ut helt lik som WF sine innvendig, bare med litt lysere skinnseter. Samme seter ellers. Kort 24 minutters flytur, og derfor ingen servering. Siden jeg sov på denne turen, så lar jeg den bli med dette.