US Air - nå må du betale for kaffe og vann også

Re: US Air - nå må du betale for kaffe og vann også

Jeg skjønner ikke hvorfor disse selskapene ikke bare legger 100 eller 200 kroner til billettprisen og heller tilbyr "gratis" alkohol.

Det var vel det som dannet grunnlaget for LCC. Skjule alle utgifter og avgifter. Men jeg er helt enig.

Titter litt rundt på long-haul . Legger d epå en femtilapp NOK dekkker det alt......:drunk:

Et glass vin eller to til maten og en cognac etter maten er da en naturlig del av et måltid.
Jeg synes absolutt ikke det er naturlig at man tar ekstra betalt for dette.
Jeg tror ikke disse flaskene koster flyselskapene noe særlig, det er jo ikke akkurat utsøkt årgangsvin det er snakk om.

Voldsom diskusjon av en sammenblanding USAirways til OSL og betaling for vann og kaffe her da.....

Betaling om bord er tidvis noe styr, særlig hvis man reiser i embeds medfør og får dekket mat/drikke ihht bilag. Da koster det fort mye å håndtere alt papiret ifht. det å vippe noen USD opp av lomma. Tommy nevnte dette tidligere, og det er nok et større problem i USA enn her hjemme hvor mange har statens satser på diett. her hjemme oppfordrer de jo til kredittkortkjøp, da får man i det minste en kvittering og evt. dra firmakortet, men i USofA så er det kun kontantsalg, med tilhørende veksling, kvitteringsskriving m.v.

Jeg overlever å betale USD 1 for en kopp kaffe rent økonomisk, men duverden så tungvint når man skal ha igjen den dollaren fra arbeidsgiver sånn rent prinsipielt.

Ser ut som USAirways snart har gjennomført transformasjonen fra service-selskap til LCC, noen måneder til og et par småjusteringer så er vel det meste på plass......

I USofA er kontantsalg paa vei ut....mange selskaper aksepterer kun kredittkort for salg ombord. Etter tur-retur med SAS fra London til Oslo saa ser det ut som US Airways foelger etter SAS.

Det er nettopp dette som har blitt problemet! De som ikke er altfor bereiste, ser utelukkende på pris og ikke hvilket produkt man får.

Brukerene av dette forumet vet selvfølgelig bedre, men så tilhører vi da ikke allmennheten i denne sammenheng heller.

Det blir nesten komisk når man skriver at "på Envoy class er alle drikkevarer gratis".
Nå koster jo billetten et sted mellom 24 og 25.000, noe som er i øvre prisleie selv for business, så bare å nevne det er jo nesten frekt.

Det blir nesten komisk når man skriver at "på Envoy class er alle drikkevarer gratis".
Nå koster jo billetten et sted mellom 24 og 25.000, noe som er i øvre prisleie selv for business, så bare å nevne det er jo nesten frekt.

Eller å skrive at på US Shuttle er alle drikkevarer er gratis, og så står det med liten skrift i en fotnote at de ikke har alkoholholdige drikker.

Det største problemet hos SAS er at de er så treige med å hente betalingen. Om jeg skal ha en cognac til kaffen, etter å ha fått apretiff og vin til maten, så kommer de omtrent en time etter at middagen er ryddet for å ta betaling. På det tidspunktet er jeg i drømmeland. Ikke veldig gøy å bli vekket når jeg endelig har sovnet.

Nå all drikke mot betaling - også alkoholfritt :angry:
Kaffe/te USD 1
Soft-drinks USD 2
Øl/vin/sprit USD 7

Soft drinks are complimentary on transatlantic flights and all drinks are complimentary in Envoy and on US Airways Shuttle flights

....og på Shuttle har de ikke alkohol, bare så det er sagt.

http://www.usairways.com/awa/conten...oodandbeverages/maincabin.aspx?c=hp_txt_00455
Dette høres ut som SAS

Hvorfor skal jeg som passasjer betale ekstra på min billett for at noen andre skal nyte gratis alkohol? Helt ok at det blir gjort på denne måten.

Saa, saa. Maa vi ikke bli revet med her. ALLE amerikanske flyselskaper tar seg betalt for alkohol paa langdistanse (bortsett fra over stillehavet der det fortsatt er gratis). Skal du over dammen med CO er det samme dealen, alkohol maa du punge ut for.

Innenriks USA har alle kuttet paa servicen, det er lite eller ingenting som blir servert ombord. US er de eneste som tar betalt for kaffe og softdrinks, men vann er gratis. Alle tar betalt for alkohol paa innenriks USA.

Og til slutt: Aa kalle 4 CO currencies, som CO Plat faar, raust er vel aa ta litt hardt i..

Hvorfor skal jeg som passasjer betale ekstra på min billett for at noen andre skal nyte gratis alkohol? Helt ok at det blir gjort på denne måten.

Og hvorfor skal jeg som passasjer betale ekstra for at andre skal "nyte" den deilige flymaten, når jeg selv ikke spiser den?

Med den logikken ble det ikke mye service igjen.

....men vann er gratis.
Står at de tar betalt for "Dannon Water", men det er jo mulig de deler ut glass med vann gratis?!

Uansett itt'no problem over dammen, da er det jo gratis.

Og hvorfor skal jeg som passasjer betale ekstra for at andre skal "nyte" den deilige flymaten, når jeg selv ikke spiser den?

Med den logikken ble det ikke mye service igjen.

Det er forskjell på mat og alkohol mister......langt de fleste foretrekker nok mat inkludert fremfor alkohol....jeg jobber i kabinen og vet hva folk vil ha, og ikke minst hva som egner seg for å gi ut gratis;)

Last edited:

Hva med å ta med sin egen vin, isteden for å måtte konsumere det sure skvipet man får kjøpt ombord?
Men det er vel ikke lov.

Og til slutt: Aa kalle 4 CO currencies, som CO Plat faar, raust er vel aa ta litt hardt i..
Både jeg og min far har fått veldig mange flere enn fire på et år ihvertfall. Kan ha med hvor kortet ditt er registrert? Tror vi har fått et sted mellom 8 og 10 to ganger i fjor. Jeg rykker jo stadig ned i gradene på CO, og som Silver har jeg vel ikke fått stort - men far har fått langt mer enn fire ihvertfall.

4 er ihvertfall gjengs for de Plat kundene jeg kjenner her i US and A

Naar det gjelder kredittkortbetaling ombord, vet jeg at Southwest og American naa er paa lista over de som ikke tar cash lengre. JetBlue startet boelgen for litt over ett aar siden

Back