Upside down med en ATR42

http://www.jv.dk/artikel/408546

Lavede loop med tomt passagerfly

Et charterfly fra Cimber Air og en uautoriseret rulning kan koste pilotens sit flycertifikat.

En flyspotter var i fredags i Sønderborg Lufthavn vidne til den specielle manøvre foretager af et ATR 42 passagerfly.Det rullede en gang rundt, og det øjeblik forevigede han ved at lægge adskillige billeder ud på nettet. Billeder som Statens Luftfartsvæsen blev gjort opmærksom på eksisterede.

– Flytypen er jo ikke beregnet til at lave luftakrobatik, og er ikke godkendt til det, siger kommunikationschef Thorbjørn Ancker fra Statens Luftfarstvæsen til dr.dk/syd.

Han forklarer, at i yderste konsekvens kan det koste pilotens sit certifikat.

- Der skal dog alvorlige hændelser til, før vi indrager et certifikat. Her drejer det sig ofte om spiritus-flyvninger eller grov uagtsomhed, siger han.

Ifølge Statens Luftfartsvæsens oplysninger, så var der ikke passagerer om bord.

Og derfor vurderer Thorbjørn Ancher ikke, at det er sandsynligt, at det vil koste pilotens sit certifikat.

De afventer i øjeblikket på redegørelsen fra Cimber Airs Flyvechef, som de skulle modtage i slutningen af denne uge.

Hva sa jeg;)

Ønsker dere fortsatt å juble for denne super-direktøren?

Som pilot og direktør i et selskap står man først i rekka for å skape gode holdninger i pilotkorpset. Her svikter jo denne karen fullstendig. Rett og slett idiotflyging av trestjerners rang. Dessuten kan flyet raskt utsettes for altfor stor G-belastninger dersom denne manøveren utføres feil. Hva med de to pilotene som kommer etter og tar over maskinen helt uvitende om dette stuntet? Deres egen direktør utsetter dem i verste fall for livsfare. Jeg spyr...

Last edited:
Det der er vel en klar barrelroll. Tex Johnsen sa engang at en perfekt utført barrelroll ikke belaster flyet mer enn ca 1G og at det skulle de fleste fly tåle fint.

En annen sak er jo om dette var perfekt utført.....

Det der er vel en klar barrelroll. Tex Johnsen sa engang at en perfekt utført barrelroll ikke belaster flyet mer enn ca 1G og at det skulle de fleste fly tåle fint.

En annen sak er jo om dette var perfekt utført.....

Dessuten hjelper det jo lite at et regelbrudd er perfekt utført, så lenge det er et regelbrudd:rolleyes:

Og da kom opvisningen på forsiden af Ekstrabladet !
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1007238.ece

Lidt mere fra Ekstra Bladet:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1007363.ece

Direktøren beklager ikke stuntet, men er sur over at han er blevet fotograferet - er manden komplet idiot eller han han blot en udtalt mangel på dømmekraft ??

Jeg synes det er godt, at en fotograf var tilstede og forevigede direktørens stunt, det lærer ham måske at tænke sig lidt bedre om en anden gang - hvis han da får lov til det, SLV har endnu ikke bestemt om hans certifikat skal inddrages.

/Henrik

En Transavia 737-200 gjorde en barrelroll under en pos-flight tidlig på -80 tallet.
Skipperen var norsk. Han fikk jobb i et annet selskap etter hendelsen.:rolleyes:

Og der var nyheten ute i Norske media.

Nettavisen.no

Hørte forresten på P4 at de samlignet flyet til å være i samme størrelse som et Boeingfly fra Norwegian. Det eneste de hadde riktig var vel riktig at det var et propellfly :drunk:

Tror nu ikke man skal gøre hændelsen værre en den er...Helt sikker på ,at piloterne vidste
hvad de havde med at gøre.....Og se så sagen lidt fra spottersiden....mon ikke de fleste
er bare "lidt" misundelige over ikke have oplevet det ???..Sådan et stunt havde jeg gerne kørt langt for at se...
Tilladt eller ej.....Flot at se på var det er jeg sikker på

Hilsen
ole

Last edited:
Har ikke noe faglig grunnlag for å uttale meg - men vil bare si at jeg sterkt misliker utviklingen der menigmann gjøres til snikfotograf og angiver, mens dobbeltmoralske tabloidmedier opptrer som overdommere. :angry:

Her en udtalelse fra DAT CEO'en Jesper Rungholm, Via take Off.dk
(Der også selv flyver ATR42).
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=16401

I mellemtiden siger direktør for Danish Air Transport, Jesper Rungholm, til Politiken:
”Jeg har set billederne. Imponerende flot flyvning. Flyet tager ikke skade af det - og jeg er ikke i tvivl om, at Jørgen (Nielsen, direktør i Cimber, red) kan gøre det rigtigt. Det er en fantastisk flyvemaskine, som kan en hel masse. Jeg kan godt forstå, at han har været fristet,” siger DAT-direktøren, selv kaptajn på ATR-42 fly.

”Men ATR 42 er ikke godkendt til kunstflyvning, og det er per definition kunstflyvning, når man krænger mere end 60 grader,” siger Jesper Rungholm og siger på spørgsmålet om, hvad ville der ske, hvis en af hans piloter gennemførte samme manøvre: ”Det ville der ikke komme noget positivt ud af.”

Back