Upside down med en ATR42

Du verden, det var propellflyet sitt det :)

Gjorde ikke 707 en barellroll på sin test flyvning??
 
Hmmm. Dette så da ut som høyst ureglementert flyging i et fly som ikke er sertifisert for slike manøvre. Rart hvis ikke dette får etterspill.
 
Det er jo en loop den ATR'en foretar.

En mye farligere manøver enn en roll, for det blir flere G ved uttrekk og hvis den ikke er gjort riktig kan det gå veldig galt.

Barrelroll er den eneste manøver man ustraffet kan foreta for å se verden opp-ned.

Absolutt hater å høre når noen skryter av at "JEG klarte å loope flyet". Tror de at de er flinkere enn fabrikkens testpiloter? På standard småfly står det "snittflyging forbudt" på instrumentpanelet, som disse idiotene tolker som informasjon om at flyet ikke kan utføre sådant. Hallo, den står der for å informere om at flyet ikke er forsterket for flere G. Nestemann som prøver det samme kan få oppleve at vingene klapper sammen.

Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves, sa Goethe.
 
Det er jo en loop den ATR'en foretar.

For meg ser dette ut som en barrel roll. En potensielt dødelig manøver hvis galt utført i feil fly. Går man inverted med for lav nese, så trekker man fort altfor mye G, får altfor stor fart og raser mot bakken. Ren idioti.
 
Silig å se på, men veldig dumt. Det er vel typisk ting man mister jobben og sertifikat på ved første forsøk uansett utfall av manøvren..
 
Silig å se på, men veldig dumt. Det er vel typisk ting man mister jobben og sertifikat på ved første forsøk uansett utfall av manøvren..

Nå går jeg vel ut i fra at en pilot ikke bare setter seg inn i et fly og tar en loop uten at dette er avklart med selskapet. Selvfølgelig er dette planlagt!
 
Nå går jeg vel ut i fra at en pilot ikke bare setter seg inn i et fly og tar en loop uten at dette er avklart med selskapet. Selvfølgelig er dette planlagt!

Dette kan umulig være avklart med selskapet. Dessuten er ikke ATR-42 sertifisert for aerobatics. Det er ikke tillatt å fly slik i så lav høyde uten spesialgodkjenning fra Luftfartstilsynet av piloter og program. Hvis folk synes TAPs lavflyginger er hårreisende, så er det bare barnemat i forhold til dette.:)
 
Dette kan umulig være avklart med selskapet. Dessuten er ikke ATR-42 sertifisert for aerobatics. Det er ikke tillatt å fly slik i så lav høyde uten spesialgodkjenning fra Luftfartstilsynet av piloter og program. Hvis folk synes TAPs lavflyginger er hårreisende, så er det bare barnemat i forhold til dette.:)

Hehe, men leste et sted at dette var en testflyvning, så da går jeg utifra at det var planlagt?
 
Hvis man ved lidt om Cimber air vil man vide at Jørgen Nielsen er deres direktør

Hilsen
ole
 
Hehe, men leste et sted at dette var en testflyvning, så da går jeg utifra at det var planlagt?

Man kan ikke gjøre hva man vil på en testflyging heller... Dersom det direktøren i Cimber som flyr er det rett og slett skremmende, vil tippe danske LT ikke blir så blie dersom dette faktisk skjedde.
 
Gud bedre...!

Det sies (fra troverdige kilder) at ved gjennomgang av testdata på Koksa skal en SAS DC-9 ha sett ut til å backtracke sin egen kurs en kort stund, med litt overlapp straks etter. Jeg husker ikke hvor de fløy testflightene med DC-9, men dette skal ha skjedd på et nokså øde sted i Sør-Norge.
 
Men rett skal være rett :CAN

Tja, vi snakker tross alt om en ganske kjent og faktisk betydningsfull hendelse i luftfartens historie. At Tex Johnston hadde rollet Dash 80 var aldri noen ulempe for Boeings salg av 707. Og at det "bare" var å bytte nesa på den maskinen som ble sprengt av terrorister i Beirut var heller ikke noen dårlig reklame. Utrolig solid flymaskin, må vite.
 
Sitat fra den danske siden:
"Hvis en 'almindelig' kaptajn gjorde det, så ville de blive fyret og få mindre end 5 sekunder til at tømme deres ting. Derudover så ville deres certifikat blive konfiskeret (som i øvrigt begge piloter har fået - suspenderet)."

Nå er det vel ikke sikkert at den skribenten vet dette, men det er vel det eneste rette før myndighetne får mer opplysniger.
 
Litet off topic men ändå: Två loopings gjordes ju av en Air Botswana kapten 11 oktober 1999 i en ATR42 men i helt annat syfte och med annat resultat. Se Aviation Safety net.
 
Back
Top