United planlegger kjøpe Boom Overture

Someone

Moderator
Medlem
United planlegger kjøpe Boom Overture

United har signert en avtale med Boom, om å kjøpe 15 av deres 55 (?) seters supersoniske fly: Boom Overture. Smat 35 opsjoner. Dog er det masse "om og hvis" i kontakten, og jeg må åpent si at jeg tviler sterkt på at man faktisk ender med å se disse i trafikk hos United

https://hub.united.com/2021-06-03-u...aircraft-from-boom-supersonic-2653216403.html

United Airlines today announced a commercial agreement with Denver-based aerospace company Boom Supersonic to add aircraft to its global fleet as well as a cooperative sustainability initiative – a move that facilitates a leap forward in returning supersonic speeds to aviation.

img.jpg

Som de nylig sa hos AvTalk: We're living in the great ages of supersonic aircraft renderings :stir

Re: United planlegger kjøpe Boom Overture

O-keeeey. Hva i alle dager? Er det virkelig dette vi trenger nå i post-corona æraen?

Tjaaaa. Jeg setter halvliteren på at det ikke blir noe av, men prosjektet virker seriøst. Boom skryter på seg 500 potensielle ruter. Betalingsviljen kan nok være der, men problemet er rekkevidden. Med bare 8300 km klarer man ikke Vest-Europa - Tokyo, Shanghai og Hong Kong. Beijing blir marginalt. Uansett forutsetter det at russerne lar seg kjøpe til en supersonisk overflygingstillatelse. New York - Rio/Sao Paulo går heller ikke, og over Stillehavet må man også ha en mellomlanding. Om man skulle klare å få sjokkbølgen ned under 75 dB slik at flyvning over land kan bli en mulighet vil muligens M3-gutta i Gulfen ha et potensiale. Kanskje også noe øst-vest over USA. Ellers sitter man igjen med USA-Europa. Vi får se, da vet du...

O-keeeey. Hva i alle dager? Er det virkelig dette vi trenger nå i post-corona æraen?

Tidligst levering i 2029 så får håpe vi er ferdig med Corona og alt relatert til det innen da!

I siste AvTalk podcasten er både John Walton og Jon Ostrower innom for å diskutere det, og de stiller seg også tvilende til dette. Markedsgrunnlag, manglende motorer og ikke minst finansierinen som kreves, gjør at det er svært mye som skal klaffe for at dette noen gang skal bli noe av

Back