• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

United Overweight Plane Takeoff Prompts Changes

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
A computer breakdown caused a United Continental Holdings Inc. (UAL) flight to take off earlier this year about 20,000 pounds (9,071 kilograms) heavier than pilots believed, prompting the carrier to add extra checks to ensure accurate weight calculations.

United sent pilots a weight estimate that assumed the coach section of the Boeing Co. (BA) 737-900 was empty when it was full, according to three people familiar with the incident who asked not to be named because they weren’t authorized to speak about it.

While the pilots, who didn’t catch the mistake, had difficulty getting the jetliner airborne, the plane wasn’t damaged and the flight was completed without incident, one of the people familiar with the event said. The pilots reported the trouble to a United program that encourages employees to identify safety issues, according to another person.

http://www.businessweek.com/news/20...-takeoff-on-computer-glitches-prompts-changes
 
Rimelig sløvt av pilotene. Du har en EZFW (forhåndskalkulert vekt før fuel) på flightplan og når det aktuelle er så langt unna, burde det ringe noen bjeller.
 
Rimelig sløvt av pilotene. Du har en EZFW (forhåndskalkulert vekt før fuel) på flightplan og når det aktuelle er så langt unna, burde det ringe noen bjeller.

Ja, man bør vel kjenne flyet man flyr såpass bra at man har et ca overslag på hvor tung man er når flyet er mer eller mindre fullt av passasjerer? 9 tonn er mye på en 737.
De var vel temmelig heldige her, siden det var en 900 som er ekstra utsatt for tail-strike. Den skal jo roteres i to omganger pga lengden.

Det var vel en 340 som tok av med ca 100 tonn feil på TOW og dertil V-speeds, og det er enda sløvere ;)
 
Rimelig sløvt av pilotene. Du har en EZFW (forhåndskalkulert vekt før fuel) på flightplan og når det aktuelle er så langt unna, burde det ringe noen bjeller.

Det er ikke uvanlig med 5-6.... ja til og med 10tonn endring i ZFW fra dispatch (EZFW) til Final Load Sheet. Transit pax eller cargo kan endre seg mye i løpet av 4 timer... spesielt i dårlig vær med mye delays og diversions.

Men ja, det bør ringe noen bjeller. Hovedsakelig om hvor mye mer (eller mindre) drivstoff trenger jeg. På en 12 timers tur vil 10tonn (som i dette tilfelle) bety en 5tonn endring i fuel requirement.
 
Back
Top