UnionsExpressen - nytt togtilbud mellom Oslo og Stockholm

Ikke, men jeg tok tog til Oslo fra Lillestrøm på torsdag og så noe "underlig" jeg ikke har sett før, må vært den. Takk for tips :9:

Det siste jeg hørte var at de ikke fikk konsesjon til å drive, bl.a. fordi rutetidene krevde innstilling av rushtidstog både rundt Oslo og Stockholm. Jeg er tydeligvis ikke helt oppdater...

Hadde jo vært bra om de hadde lykkes, de har vel hatt planer om å ha litt bedre servicetilbud enn det NSB har på strekningen, men tror de skal slite med å få konseptet på beina. Grunnlaget for å drive tog mellom byene er allerede syltynt.

Last edited:
Det er fullt mulig å booke billetter på deres hjemmeside fortsatt. Vurderte retur KSD-OSL med dem på min neste reise hjem til mor. Noen som har definitiv informasjon om hva som skjer?

Fra en jernbaneentusiast har jeg mottatt følgende info om dette prosjektet:

Det er et svensk selskap som heter Scandinavian railways, eller noe slikt, som har hyret Ofotbanen til å trekke persontog Oslo-Stockholm. Mannen bak med penger er en svensk reder, Bolin eller noe slikt, som også er medeier i Ofotbanen AS.

De skal kjøre Rc og sekstitallsvogner. De har åpenbart hatt store oppstartsvanskeligheter, men er nå i gang med en tur hver vei om dagen med to vogner og lokomotiv.

Det er altså konkurrerende trafikk på egen regning.

Spennende å høre om dette fordi jeg synes det er litt bra at det er litt konkurranse også på tognettet. Har vel hørt Ofotbanen har blitt bedre med den operatøren, så det er ikke sikkert at denne aktøren skal dømmes nord og ned. God tur!!

Har også vurdert dette for min neste reise til Stockholm - blir spennende å høre fra andre hva de mener.

Desverre ble det ikke Unionsekspressen på meg. Jeg valgte å bli hos min mor å se (den meget spennende) VM-finalen i ishockey istedet. Så ble det Sæfflebussen hjem på mandag morgen i stedet. Men det kan bli Unionsekspressen neste gang.

Jeg hørte fra en kamerat av meg - som jobber i NSB - at togene til UnionsExpressen er fra 1970-tallet og at de hele tiden er innstilt.

Du får ikke meg ombord i de der togene til SJ, museumsbanen så mye hyggeligere ut - særlig siden det både går fortere og det er god plass. Prisen er imidlertid ganske høy, og jeg ville uansett valgt fly om jeg skulle helt til Stockholm og ikke gå av underveis.

Back