Umenneskelig å fly økonomiklasse

Re: Umenneskelig å fly økonomiklasse

Der er vel dessverre bare i Norge at slike ting kan debatteres med en slik innlevelse fra de "misunnelige" som ikke vet hvor stor belastning det er å reise mye i jobben.
MOW og Dag Viking beskriver dette meget bra, og jeg vet selv mye om akkurat dette.
Litt av hensikten med å bruke business er å komme opplagt frem , hvor man gjerne skal PRESTERE rett etter ankomst. Også fleksibilitet er viktig for de fleste som reiser i embeds medfør.
Alternativet kan kanskje være å reise økonomi , men da reise ut en dag før, med alle de ekstra kostnader og belastninger dette igjen medfører.

Der er vel dessverre bare i Norge at slike ting kan debatteres med en slik innlevelse fra de "misunnelige" som ikke vet hvor stor belastning det er å reise mye i jobben.
MOW og Dag Viking beskriver dette meget bra, og jeg vet selv mye om akkurat dette.

Der kender vi absolut også i Danmark. Janteloven og misundelsen lever i bedste velgående i Skandinavien.

Hvis man har prøvet at rejse rigtig meget jobmæssigt så ved man hvor vigtigt det er at have adgang til de ekstra faciliteter, den ekstra komfort og plads som stilles til rådighed. Hvorfor landets folkevalgte ledere ikke skal rejse mest muligt behagelig når der er behov for at de når udhvilede frem eller kan få arbejdsro forstår jeg ikke.

Hvis man har prøvet at rejse på denne måde ville man også have forståelse for hvor stor en forskel det gør i en travl hverdag og hvor lidt det drejer sig om mad, vine mv. De mest berejste kunder er oftest dem der takker nej til service om bord da det ikke er det det handler om.

Men for medier og andre misundelige er det jo altid godt at kunne male et billede af politikere der drikker Champagne for skattepenge - det underbygger deres misundelse, men har kun meget sjældent noget med vrkeligheden at gøre.

Det er utrolig å se hvor mange som "kaster" seg på for å fordømme bruken av penger når det er snakk om den "ufattelige luksusen" det er å reise boe annet enn økonomiklasse.

Her kommer virkelig den norske misunnelsen frem!

Er enig i at hun kunne ha ordlagt seg langt bedre, men jeg mener at bruken av annet enn økonomiklasse er på sin plass.

Men snakk om å havne i den andre grøfta i debatten her da! :o

Det virker som det for en del er viktig å fremheve at man selv flyr ofte i jobben og vet hvor slitsomt det er, og at andre derfor ikke kan gjøre seg opp en mening om stortingsrepresentanter på en tur til Europa bør kunne fly økonomiklasse, som folkevalgte representanter. Det synes jeg er svært arrogant. Ikke minst med tanke på at de aller fleste som reiser på forretningsreise i Europa faktisk ikke flyr bussiness-class, men økonomiklasse.

Holder med litt-amatør i at stortingsrepresentanters reiser nok i langt større grad handler om en hyggelig tur enn det er for forretningsreisende som reiser mange ganger i uka. Det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt!

Mange politikere er flinke til å snakke om "signaleffekt" når de lager lover og kritiserer andre. Derfor bør de også, når det er snakk om egne handlinger, som ikke føres av lover, også i noen grad tenke på "signaleffekten", og dermed reise på billigst mulig måte, når det er mulig og fornuftig.

Dessuten jeg i mine tvil om denne Frp-representanten virkelig vil jobbe der hun sitter på bussiness-class. Jeg tipper at hun vil bruke tiden på å bruke champagne og rødvin. :drink Og jeg tror ikke SV-representanten Karin Andersen, som gjerne flyr økonomi, gjør noen mindre innsats for Kongeriket enn denne relativt ukjente Frp-representanten.

Der kender vi absolut også i Danmark. Janteloven og misundelsen lever i bedste velgående i Skandinavien.

.

Det mest typiske ved denne er vel at noen stadig trekker den frem i tide og utide. Som et slags "jantelovskort" for å forsvare uvettig bruk av samfunnets felles ressurser. Men det er ikke bare i Skandinavien dette finnes. ^_^

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/8521705.stm

Last edited:

Er enig i at hun kunne ha ordlagt seg langt bedre, men jeg mener at bruken av annet enn økonomiklasse er på sin plass.

Her dreier det seg vel om relativt korte turer til Amsterdam eller Frankfurt og videre til Strasbourg. Jeg er litt usikker på om jeg ser den helt store verdien av businessclass her, men det er jo egentlig ikke det denne saken handler om.

Konklusjonen om å "for fremtiden benytte seg av business-klassebilletter på reisene når dette er hensiktsmessig" er det vel neppe noen som reagerer veldig på. Når det derimot kombineres med utsagn om at det er umenneskelig å kjøpe mat ombord og reise i nærheten av spedbarn, så handler det om politikere som ser ut til å ha mistet bakkekontakten fullstendig.

Frynsegode my a** ..... man misser ungeaktiviteter, familiesammenkomster, man må være på OSL før resten av familien rører på seg - og man kommer hjem, ligger alle og sover.

Ikke glorifiser noe du ikke vet noe om.

Støttes 100% herfra! Jobbreise er ikke noe i nærheten av et frynsegode, det er i grunn bare noe herk fra ende til annen.

Konklusjonen om å "for fremtiden benytte seg av business-klassebilletter på reisene når dette er hensiktsmessig" er det vel neppe noen som reagerer veldig på. Når det derimot kombineres med utsagn om at det er umenneskelig å kjøpe mat ombord og reise i nærheten av spedbarn, så handler det om politikere som ser ut til å ha mistet bakkekontakten fullstendig.

Er veldig mange som reagerer på at politikere overhodet skal fly på business uansett, men her er du inne på noe: Det var rett og slett en heller klønete formulering, noe vedkomne selv har innrømmet i etterkant. Case closed egentlig.
Men som et lite sidespor, jeg oppfattet at dette skulle være et internt notat i Stortinget, og ikke noe som var ment for offentligheten? I det private arbeidslivet ville det vært oppsigelsesgrunn...;)

Støttes 100% herfra! Jobbreise er ikke noe i nærheten av et frynsegode, det er i grunn bare noe herk fra ende til annen.

Dette er snakk om reiser for stortingsrepresentanter. Og det er vel det som diskuteres her, ikke forretningsreiser generelt? Reiser for representanter blir sett på som noe i nærhet av et "frynsegode". Det er kjekt å komme i komiteer som reiser mye, i alle fall var det slik da jeg kjente en representant.

Men som et lite sidespor, jeg oppfattet at dette skulle være et internt notat i Stortinget, og ikke noe som var ment for offentligheten? I det private arbeidslivet ville det vært oppsigelsesgrunn...;)

Å skrive det eller utlevere det?

Offentleglova gir innsyn i veldig mye som ikke er ment for offentligheten. Heldigvis.

Dette er snakk om reiser for stortingsrepresentanter. Og det er vel det som diskuteres her, ikke forretningsreiser generelt? Reiser for representanter blir sett på som noe i nærhet av et "frynsegode". Det er kjekt å komme i komiteer som reiser mye, i alle fall var det slik da jeg kjente en representant.

Spørsmålet er bare hvem som ser på det som et frynsegode. De som reiser, eller "menigmann"? Såvidt jeg har kunnet se så er også representantenes reiser å oppfatte som jobb og som har et faglig basis - representasjonsmiddagen (som ofte er med) er hyggelig nok, men det kompenserer ikke for nettopp dette MOW beskriver.
Men ja, du kan selvsagt ha et poeng i forbindelse med at de ser på det som mer frynsegode enn oss andre - jeg personlig har et heller tettpakket program i sånne anledninger.

Og ingen av dem har brukt ord som "umenneskelig" for å beskrive en totimers flytur i økonomiklasse. Ingen av dem har stilt opp til valg for et parti som beskriver seg som "for folk flest" og etterpå beskrevet kontakt med folk flest som en del av det som gjør det umenneskelig å fly to timer økonomiklasse. Vesentlige forskjeller.

Tenkte på å utlevere det ja.

I Staten ville det være tjenesteforsømmelse å ikke utlevere informasjon som alle har tilgang til. Slik som dette notatet (selv om man akkurat her kanskje kunne funnet et unntak i offentleglova, men det er nok tvilsomt), reiseregninger som viser korrupsjon i Kongo, ansettelsesavtaler og en hel masse annet.

Og ingen av dem har brukt ord som "umenneskelig" for å beskrive en totimers flytur i økonomiklasse.

Og vil nok heller ikke gjøre det med mindre RRE/-F/-G er involvert .. ;)

Mange firmaer har som policy at man flyr turist innen Europa hvis mulig og at ma får Business på langruter, og det synes jeg er et fair system. Både for den private sektor og det offentlige. Som nevnt - man skal fungere best mulig ved ankomst og da trenger man den komforten for å få hvilt ut eller forberedt seg.

Det å reise i økonomiklasse kan jeg ikke se på som noe problem på korte ruter(2-3timer ca), hva gjelder å være uthvilt ved ankomst,
på longhaul er det umulig å være uthvilt hvis man flyr økonomi, men er man veldig fit for fight etter 12 timer i biz?
Jeg ser forøvrig ikke noe galt med regjeringsmedlemmer som flyr biz.

Reising i jobben er et herk når man er i det, men man savner det enda mer når tiden er forbi.

Da kan man kanskje være fornøyd med at for fremtiden får lov til å leie fly og fly selv når jobben krever dagsturer? Vet ikke helt om det gjør meg mer opplagt når jeg er på fremme ved destinasjonen, men det gjør i alle fall at reising kan bli noe i nærheten av et frynsegode.

Det å reise i økonomiklasse kan jeg ikke se på som noe problem på korte ruter(2-3timer ca), hva gjelder å være uthvilt ved ankomst, på longhaul er det umulig å være uthvilt hvis man flyr økonomi, men er man veldig fit for fight etter 12 timer i biz?

MIn erfaring er at med klaff av døgnrytme og bra søvn ombord så kan man spassere av flyet og rett på jobb i Singapore som er gode 12 timer fra Europa (pluss mellomlanding og kort tur her), men å gjøre det til livsstil vil jeg ikke anbefale.

-A

Bare som en saksopplysning kan jeg melde om at dette er en problemstilling som også har vært fremme i England. Tidligere har MPs fått lov til å reise 1. klasse med tog (tilsvarer vel business class), men de får ikke lenger lov til dette. Dvs. det er altså ikke bare i Norge at slikt skjer....:)

Edit: Jeg ser at AirbusTrond refererer til akkurat denne saken.

Last edited:

på longhaul er det umulig å være uthvilt hvis man flyr økonomi, men er man veldig fit for fight etter 12 timer i biz?

Nå flyr jeg særdeles lite i "embedts medfør" (aka. jobb), men jeg fikk da anledning til å reise i "economy extra" med United på en av mine lengere turer (LHR-LAX, med videre reise til AKL), og det var absolutt mer avslappende enn vanlig økonomi. Jeg skulle ønske jeg hadde økonomi til å velge Business Class på vei tilbake til Norge, men slikt blir desverre vanskelig med studentøkonomi.

Å fly på økonomiklasse er ikke "umenneskelig", men det finnes bedre alternativer for dem som ønsker å komme opplagt frem. Dóg skal sies at jeg er mindre sikker på nytten av Business Class på >2t reiser...

Back