Umenneskelig å fly økonomiklasse

wilhelm

ScanFlyer Blue
Umenneskelig å fly økonomiklasse

Stortingspolitikerne mener det er umenneskelig å fly økonomi. http://www.nettavisen.no/nyheter/article2895929.ece

Er enig at det er noe helt annet å fly business - føler meg behandlet mer som et menneske da enn når jeg må gå bakerst i flyet...! Blir dette det neste politikerne skal love oss innført til neste valg - businessbilletter for alle?

w

Last edited:
Re: Umenneskelig å fly økonomiklasse

Kanskje de burde ta toget mer, slik de vil at vi andre skal gjøre. Eller bussen.

Eller det aller beste, reise mindre.

Kan vi ikke innrede noe AKH'er med seter, en VIP-kontainer liksom, for politikere?

Merkelig at en stortingsrepresentant kan formulere seg slik... Ettersom jeg forstår fikk representantene fly business tidligere. Har ikke noe mot at landets folkevalgte bruker business når det er mest naturlig, f.eks. om man skal mellomlande og har møter senere på dagen. Men direkte "ummeneskelig" er det da ikke å fly økonomiklasse i Europa? Det mest oppsiktsvekkende er vel at det kommer fra en representant fra et parti som reklamerer med "For folk flest". Og trolig vil det være flest motstandere mot business-reiser for politikere i nettopp dét partiet.

Utenriksminister Johan Jørgen Holst ble hengt ut i Dagbladet på 1990-tallet, for å ha reist business fra USA til Norge med SAS. Mange husker ham som en uttettelig politiker som arbeidet natt og dag både for vårt eget land, i forbindelse med fredsprosessene i utlandet, og mer. Ikke så lenge etterpå sviktet hjertet.

Hver gang jeg hører folk som rakker ned på politikere som man vet legger ned flere arbeidstimer i uken enn folk flest, fordi de prøver å få gjort arbeid, lest viktige sakspapirer eller hvilt seg ut på vei til viktige og lange møteprosesser, tenker jeg på hvordan landets utenriksminister før sin langt premature død ble behandlet av den tabloide pressen, som ikke en gang unnet ham muligheten til å sove litt tilbakelent på en av hans veldig mange lange reiser. Det er lett å kritisere når man selv bare reiser halvfull til Syden to ganger i året, men man kan ikke forlange at alle er enig i kritikken...

Undrer litt på hvilken jobb disse folka hadde hvis de ikke var på Stortinget ??
Helt sikkert ikke en jobb som medførte mye reising i C-klasse...:colgate:

Problemet her er vel i mine øyne forskjellen på liv og lære.

Det viser seg stadig vekk at det er veldig lett å hyle og skrike om at folk bør reise mindre, reise økonomi, sykle til jobben, betale mer skatt, betale mindre skatt, spise flere epler til frokost også videre.

Desto værre viser det seg, er det å leve opp til sine egne krav.

Når det er sagt er vel ikke Frp de som har skreket høyest om "luksusen i næringslivet" og "CO2 problemer med å fly". Så bortsett fra ordleggingen så var det vel ikke så galt.

Om de har behov for Business class eller ikke blir vanskelig for meg å mene noe om.

Utenriksminister Johan Jørgen Holst ble hengt ut i Dagbladet på 1990-tallet, for å ha reist business fra USA til Norge med SAS. Mange husker ham som en uttettelig politiker som arbeidet natt og dag både for vårt eget land, i forbindelse med fredsprosessene i utlandet, og mer. Ikke så lenge etterpå sviktet hjertet.

.. eller Knut Frydenlund som fikk slag mens han var i det gamle VIP-rommet på FBU.....

Det er lett å kritisere når man selv bare reiser halvfull til Syden to ganger i året, men man kan ikke forlange at alle er enig i kritikken...

Satser på at du ikke siktet til meg for jeg reiser ikke til syden 2 ganger i året og i hvert fall ikke full.

Men personlig blir jeg irritert hver gang noen gir utrykk å for at det å reise som folk flest umenneskelig, uverdig, uutholdelig osv.. spesielt når det kommer fra folk som skal representere folket.

Jeg har full forståelse for at noen som bruker så mye tid på jobben sin har behov for å reise Bussines, men jeg har ingen forståelse for noen som snakker så nedlatende om andre.

Det er mine skattepenger politikerne bruker og forvalter. Jeg vil at de skal være opplagte når de kommer fram slik at begge hjernecellene virker (både den i rullestol og den som dytter) derfor vil jeg at de flyr mest mulig komfortabelt. Det kan fort bli dyrt om man er sliten...

En kjenning fortalte en morsom, men dyr historie forleden. Det var et norsk forhandlingsteam som var på tur i større naboland der man snakker russisk og bøtter vodka. De var nær enighet og da foreslo russerne at man feiret før siste dag. Dumme nordmenn på tur takket ja og det ble en "fin fest". Dagen derpå skulle man bare pynte på noe, var tanken. Da stilte russerne med nytt mannskap (som hadde vært skyggemannskap hele veien) og nordmennene med bakrus. Ingen premie for å gjette hvem som fikk enorm fordel av avtalen.

Skal man på jobb, skal man reise slik at man faktisk kan utføre jobben når man kommer fram. Det er stor forskjell på å fly M-klasse i timer, sitte trangt og samtidig jobbe (hvis det er tilrådelig med innsyn osv) og C-klasse med mulighet til å jobbe uforstyrret og sove. Luksusdelen er uinteressant og alt pratet rundt det er med respekt å melde pissprat.

Jeg leste aktuelle artikkel i VG, og synes det er litt tatt ut av sammenheng. Ja, forsåvidt, det står der, men i en kontekst. Det det gjaldt var en routing til Strasbourg hvor mellomlandinger gjør reisetiden til ca 5-6 timer. Stortingspolitikerne våre med lange arbeidsuker og som faktisk skal være uthvilte og opplagte til jobb bør i slike tilfeller kunne prioritere nettopp dette fremfor symbolpolitikk med economy. Det ble nevnt eksempler der en businessbillett var 73 kroner dyrere enn den fleksible økonomibilletten benyttet hos KLM. Å kjøre symbolpolitikk for 73 kroner spart er her håpløst, når alternativet ville vært mer convenient for den reisende - og antagelig bidra til en bedret performance av dennes ved ankomst.

La dem reise business - ihvertfall når det er snakk om at direkteroutinger ikke finnes.

Det er mine skattepenger politikerne bruker og forvalter. Jeg vil at de skal være opplagte når de kommer fram slik at begge hjernecellene virker (både den i rullestol og den som dytter) derfor vil jeg at de flyr mest mulig komfortabelt. Det kan fort bli dyrt om man er sliten...

En kjenning fortalte en morsom, men dyr historie forleden. Det var et norsk forhandlingsteam som var på tur i større naboland der man snakker russisk og bøtter vodka. De var nær enighet og da foreslo russerne at man feiret før siste dag. Dumme nordmenn på tur takket ja og det ble en "fin fest". Dagen derpå skulle man bare pynte på noe, var tanken. Da stilte russerne med nytt mannskap (som hadde vært skyggemannskap hele veien) og nordmennene med bakrus. Ingen premie for å gjette hvem som fikk enorm fordel av avtalen.

Skal man på jobb, skal man reise slik at man faktisk kan utføre jobben når man kommer fram. Det er stor forskjell på å fly M-klasse i timer, sitte trangt og samtidig jobbe (hvis det er tilrådelig med innsyn osv) og C-klasse med mulighet til å jobbe uforstyrret og sove. Luksusdelen er uinteressant og alt pratet rundt det er med respekt å melde pissprat.

KGL, her må du blande sammen forhandlere til viktige møter med stortingspolitikere på meningsløse turer til Strasbourg. Med all respekt er det ikke pissprat å peke på at det er meningsløst at disse skal reise på rådyre businessbilletter til mange mange tusen kroner. Vi må være såpass ærlige at det å sende mange stortingspoltikere til Strasbourg er det samme som å kaste pengene ut av vinduet. Men fair enough, reiseaktivitet er en del av frynsegodene til en stortingsrepresentant. I tillegg bor de på de dyreste hotellene og spiser på de beste restaurantene. Da synes jeg ærlig talt at de kan nedverdige seg til å sitte bak gardinet på et par korte flyturer innen Europa. Slapp helt av, på lengre flyturer finnes det knapt en stortingsrepresntant som ikke flyr business.

Vi snakker om landets lovgivere som nettopp har gitt lover som gjør at andre statlige arbeidsplasser ikke får lov lenger til å kjøpe inn twist-poser til møter dersom det ikke kan dokumenteres ar det er en utenlandsk gjest til stede.

Stortingspolitikerne våre med lange arbeidsuker og som faktisk skal være uthvilte og opplagte til jobb bør i slike tilfeller kunne prioritere nettopp dette fremfor symbolpolitikk med economy. Det ble nevnt eksempler der en businessbillett var 73 kroner dyrere enn den fleksible økonomibilletten benyttet hos KLM. Å kjøre symbolpolitikk for 73 kroner spart er her håpløst, når alternativet ville vært mer convenient for den reisende - og antagelig bidra til en bedret performance av dennes ved ankomst.

La dem reise business - ihvertfall når det er snakk om at direkteroutinger ikke finnes.

Lange arbeidsuker? Akkurat nå har ikke våre stortingspolitikere lange arbeidsuker. Det skjer knapt noen ting på Stortinget for tiden. Og jeg har problemer med å hvorfor ikke stortingsrepresentanter kan fly på vanlige ufleksible billetter. Til viktige møter og lange reiser? OK. Men på turer til Strasbourg o.l.? Nei defintivt ikke. At Karin Voldseth vil blamere seg og sitt parti på denne måten, tar jeg til etterretning og registrerer at jeg for en gangs skyld er enig med SV.

Last edited:

Her er jeg litt "motstrøms", og mener det er forkastelig at politikere ikke skal kunne reise på billigste måte. Selvfølgelig skal de det. Litt overasket at en fra dette partiet kunne finne på å si noe så tullete, hadde vært mer typisk kom det kom fra en av pampene innen det sittende politiske regimet.

Og så synes jeg personlig ikke det har relevans å trekke den sammenlikningen at slik "misunnelse" stor sett kommer fra "fulle folk som reiser til syden"...
Det blir som den sjargongen om å "bruke penger som en full sjømann"...litt utslitt og meningsløs kommentar i dag.

Tally-Ho

KGL, her må du blande sammen forhandlere til viktige møter med stortingspolitikere på meningsløse turer til Strasbourg ...

Og da er det for litt-amatør å pusse brillene sine - liker ikke at jeg blir gitt skylden for en slik luksusuttale :angry:

Lange arbeidsuker? Akkurat nå har ikke våre stortingspolitikere lange arbeidsuker. Det skjer knapt noen ting på Stortinget for tiden. Og jeg har problemer med å hvorfor ikke stortingsrepresentanter kan fly på vanlige ufleksible billetter. Til viktige møter og lange reiser? OK. Men på turer til Strasbourg o.l.? Nei defintivt ikke. At Karin Voldseth vil blamere seg og sitt parti på denne måten, tar jeg til etterretning og registrerer at jeg for en gangs skyld er enig med SV.
Jeg tror de aller fleste stortingspolitikere har en mer enn 37.5 timers arbeidsuke. Er ikke møtene i Europarådet viktige nok? Også viktig å merke seg at dette ikke har noe med Frp å gjøre - det har å gjøre med Stortingets delegasjon til Europarådet å gjøre - hvor en Frp-er tilfeldigdigvis er leder.

Videre mener jeg å huske EU har sørget for en rekke anbudsruter fra EU-hovedsteder (f.eks. CPH) til SXB - tror det er en langt dyrere løsning enn noen C-klassebilletter...

Men fair enough, reiseaktivitet er en del av frynsegodene til en stortingsrepresentant. I tillegg bor de på de dyreste hotellene og spiser på de beste restaurantene. Da synes jeg ærlig talt at de kan nedverdige seg til å sitte bak gardinet på et par korte flyturer innen Europa. Slapp helt av, på lengre flyturer finnes det knapt en stortingsrepresntant som ikke flyr business.

Mulig du ser på reising som et frynsegode, men de fleste som reiser en del i jobben ser på det som et ork. Fancy middager og gode hoteller er aldri så bra som å være hjemme!
Dessuten er ikke forskjellen på Y og C noe å hoppe i taket for, men fleksibiliteten må man ha. Til og med jeg flyr alltid på full fleks, men vil ikke akkurat kalle det luksus. Skulle ønske jeg slapp å reise og å spise på restauranter i forbindelse med jobben i det hele tatt!!:cool:

Jeg har ingenting imot at folk med viktige stillinger i staten reiser business for mine skattepenger.
Det skulle bare mangle. Men dessverre finnes det utrolig mange misunnelige mennesker som ikke unner andre annet enn striskjorte og havrelefse.
Dessuten er jeg sikker på at staten får ganske så fordelaktige tilbud, de betaler nok ikke full pris.
Den tabliode presse (spesielt VG og DB) ser rødt bare de hører ordet første eller businessklasse, virker det som. Det er stadig avsløringer om at "han eller hun reise på business".
Jeg har mistanker om at dette bunner i misunnelse fordi deres egne arbeidsgivere er for kjipe til å spandere dette. Og Gud hjelpe dem som er så heldige å ha arbeidsgivere som ser nytten av å la sine ansatte reise på en måte som gir de muligheten til å yte sitt beste.

Men fair enough, reiseaktivitet er en del av frynsegodene til en stortingsrepresentant.

Frynsegode my a** ..... man misser ungeaktiviteter, familiesammenkomster, man må være på OSL før resten av familien rører på seg - og man kommer hjem, ligger alle og sover.

Ikke glorifiser noe du ikke vet noe om.

Frynsegode my a** ..... man misser ungeaktiviteter, familiesammenkomster, man må være på OSL før resten av familien rører på seg - og man kommer hjem, ligger alle og sover.

Ikke glorifiser noe du ikke vet noe om.

Hva kan man si - annet enn "spot on"! Jeg regner forøvrig med at denne stortingsrepresentanten allerede har fått en korreks fra Siv Jensen siden uttalelsen nok i liten grad harmonerer med den profil "partiet for folk flest" ønsker å framstå med. :)

Helt enig at man bør få fly foran gardinen..men at man ikke skjønner at dette ikke bør komme ut i pressen er jeg overrasket over. FrP-samfunnet elsker jo å rakke ned på slikt...

Back