• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet

Morten

ScanFlyer Blue
Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet

Hei,

kom til å huske på en ulykke som skjedde på 80-tallet (82-85) i Skien,
er det noen som har noe mer informasjon om den?
 
Re: Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet

Kan det være LN-VIP den 11. oktober 1985 du tenker på?

Her er rapporten.

Mvh,
 
Re: Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet

Tusen takk for hjelpen, begge to:)
Den jeg tenkte på var vel LN-VIP.

Mvh Morten
 
Re: Ulykke ved Geiteryggen/Skien på 80-tallet

Den 18/3 reiste Wing-Car sin C-421 utfor banen under landing på 19, og kvelden etter måtte vi "parkere" C-404 LN-MAI i snøfonna pga. glatt bane og null bremseeffekt.

Et problem med C-441 var at throttlekontrollene var helt elektroniske. Det kom mye støv og skitt ned i systemet og det skapte rett som det var problemer med motorkontroll. Man kunne skyve throttle fremover uten at noe skjedde, plutselig så kunne motoren aksellerere til nesten maks. Alternativt kunne man trekke throttle tilbake, motoren fortsatte på høyt turtall for så plutselig gå i tomgang. Jeg har en mistanke om at det var noe av dette som kan ha skjedd med LN-VIB da den havarerte. Med motorene på normalt turtall under innflyging i turbulens, skal det ikke mye til for en moter kan ha gått til maks eller min. Det skal noe meget raskt og kontant siderorsbruk til for å kompensere. My 2 cents etter drøyt 1000 flytimer på C-441, inkludert LN-VIB.
 
Back
Top