Ulovlig aksjon i Helsinki

Concorde

BA Concorde Sep 1998
Illegal walk-out of baggage handling personnel at Helsinki-Vantaa airport

2011-05-27 14:42:38 UTC
The employees of the baggage handling company for Finnair have walked out from Helsinki airport today at 15.00 local time.
Due to this illegal walk-out, we are not able to on-load or off-load any aircrafts. Passengers are advised to pack all important items (such as keys and medicine) needed during the journey into carry-on baggage. If possible, do not bring any luggage that needs to be checked in.
We do our best to serve our customers as well as possible and we hope that work continues normally as soon as possible. We sincerely apologize for the inconvenience caused by this. Finnair customer service

http://www.finnairgroup.com/info/index_9.html
 
Er ikke første gang "Ari Pekka Nikola" og andre gjør seg upopulære.

Sto en-1 time i kø for innsjekking i Helsinki i fjor, før jeg ga opp.

Tre ansatte var satt til og betjene SAS, Blue 1 og andre Star Alliance-selskaper.

Og dette første fridag i skolens ferie..............
 
Anledningen till den olovliga aktionen är oklar, men enligt Helsingin Sanomat kan det handla om att de anställda kan bli av med sina ID-biljetter, därav aktionen. Vi får se om det stämmer eller ej.
 
Vi har ørt at det var ISS ansatte der var gået ...hvad har d med AY ansatte at gøre ??

Hilsen Ole
 
Såkalte lavpris selskap er meg bekjent aldri heftet med arbeidskonflikter som slår hardt ut i selskap som har fagforeninger som fungerer. AY er nå rammet, og SK var rammet av det samme i april- samt f.eks. BA crew og LH piloter for kort tid siden. Dette slår jo også ut på regulariteten. Har ansatte og tjeneste tilbydere til såkalte LCC selskap fagforeninger som mener noe, eller er det alltid ja, har de fagforeninger, og har det noen gang vært konflikt ?
 
Sammensatt svar på dette, men de flyselskapene som bevisst ansetter gjennom bemanningsselskaper eller på kontrakter som baserer seg på ung arbeidskraft med høy turnover/utskiftning av personell, vil nok kunne oppleve at de ansatte her er for uerfarne til å organisere seg for å få de vilkårene de mener arbeidet og markedet tilsier at de skal ha. I en sosialøkonomisk sammenheng er det vel i hovedsak snakk om hvilken fordelingsnøkkel inntekter og overskudd skal ha eiere og ansatte/arbeidsutøvere imellom.

I selskaper der de ansatte er organisert i en ansvarlig fagforening (dvs en som mestrer balansegangen mellom medlemennes interesse ved gode vilkår og medlemmens behov for langsiktighet i arbeidssituasjonen gjennom arbeidsgivers soliditet/reinvesteringsevne i eget selskap) vil en gjerne kunne se at et voksent menneske vil kunne livnære seg av en heltidsstilling alene i det nærområdet vedkommede arbeider i (eks: "norsk" lønn i Norge, osv), mens det i et annet selskap uten organiseringsmulighet for de ansatte vil være mer egnet for mennesker som ikke er i en familiesituasjon, som kan bo "primitivt" i en livsfase, studenter eller unge mennesker som kan bo hjemme hos foreldrene eller i et kollektiv.

Det krever dyktige innsiktsfulle eiere og tilsvarende dyktige ledere både for arbeidsgivers og arbeidstakers organisasjoner og forhandlingsledelser for å kunne tilrettelegge og å mestre et samspill mellom disse gruppene til et selskaps beste. Det er mange eksempler på at ryddighet fra alle sider medfører en konfliktfri hverdag, en normal kompensasjons- og vilkårsutvikling både for ansatte, et overskudd i kassen, og en forståelse for at når trange tider krever det bretter man opp ermene og tar i et ekstra krafttak for å sikre bedriftens overlevelsesevne, for deretter å returnere til normal utvikling når forholdene tilsier det.

I likhet med at det er forskjell på kundens krav og behov til kelner, kokk og rengjører på en partybåt på Ibiza klokken fem om morgenen i forhold til på en eksklusiv restaurant i Paris klokken fem på ettermiddagen, er det også forskjellige krav og forventninger til de ansattes kompetanse og løsningsmetoder utenom det lovpålagte minstekravet samt interne regler og bestemmelser for et flyselskap som selger billetter til et lite betalingsvillig massemarked, i forhold til et selskap som selger billetter til kunder med et høyere behov for oppfattet trygghet, ivaretakelse og service både ved normale og unormale situasjoner.
 
Last edited:
Sammensatt svar på dette, men de flyselskapene som bevisst ansetter gjennom bemanningsselskaper eller på kontrakter som baserer seg på ung arbeidskraft med høy turnover/utskiftning av personell, vil nok kunne oppleve at de ansatte her er for uerfarne til å organisere seg for å få de vilkårene de mener arbeidet og markedet tilsier at de skal ha. I en sosialøkonomisk sammenheng er det vel i hovedsak snakk om hvilken fordelingsnøkkel inntekter og overskudd skal ha eiere og ansatte/arbeidsutøvere imellom.

I selskaper der de ansatte er organisert i en ansvarlig fagforening (dvs en som mestrer balansegangen mellom medlemennes interesse ved gode vilkår og medlemmens behov for langsiktighet i arbeidssituasjonen gjennom arbeidsgivers soliditet/reinvesteringsevne i eget selskap) vil en gjerne kunne se at et voksent menneske vil kunne livnære seg av en heltidsstilling alene i det nærområdet vedkommede arbeider i (eks: "norsk" lønn i Norge, osv), mens det i et annet selskap uten organiseringsmulighet for de ansatte vil være mer egnet for mennesker som ikke er i en familiesituasjon, som kan bo "primitivt" i en livsfase, studenter eller unge mennesker som kan bo hjemme hos foreldrene eller i et kollektiv.

Det krever dyktige innsiktsfulle eiere og tilsvarende dyktige ledere både for arbeidsgivers og arbeidstakers organisasjoner og forhandlingsledelser for å kunne tilrettelegge og å mestre et samspill mellom disse gruppene til et selskaps beste. Det er mange eksempler på at ryddighet fra alle sider medfører en konfliktfri hverdag, en normal kompensasjons- og vilkårsutvikling både for ansatte, et overskudd i kassen, og en forståelse for at når trange tider krever det bretter man opp ermene og tar i et ekstra krafttak for å sikre bedriftens overlevelsesevne, for deretter å returnere til normal utvikling når forholdene tilsier det.

I likhet med at det er forskjell på kundens krav og behov til kelner, kokk og rengjører på en partybåt på Ibiza klokken fem om morgenen i forhold til på en eksklusiv restaurant i Paris klokken fem på ettermiddagen, er det også forskjellige krav og forventninger til de ansattes kompetanse og løsningsmetoder utenom det lovpålagte minstekravet samt interne regler og bestemmelser for et flyselskap som selger billetter til et lite betalingsvillig massemarked, i forhold til et selskap som selger billetter til kunder med et høyere behov for oppfattet trygghet, ivaretakelse og service både ved normale og unormale situasjoner.
Faktisk en overordentlig god beskrivelse det her...uden at nævne de områder, som blev/er ramt....godt gået, synes jeg
hilsen Ole
 
Back
Top