AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
Her kommer en ny rapport. Jeg vektlegger innenriks Ukraina, men tar med noen ord om AirBaltic.
Endelig var det min tur å besøke Ukraina. Etter at det ikke ble noe av den planlagte direkteruta til fra Oslo til Kiev ble det å sjekke med andre selskaper. Ettersom AirBaltic også gir muligheter med retur fra Odessa og Simferopol, var valget ganske enkelt. Da jeg skulle bestille nektet nettsiden deres å la meg fullføre bestilingen til oppgitt pris, noe som gjorde at jeg oppgitt måtte velge Ebookers. Jeg fant ikke helt ut av det med bagasjen, som man må betale ekstra for hos AirBaltic, men lot det stod til. Det ble vel litt i overkant av 2.000 for Oslo-Riga-Kiev med utreise 10.06 og Simferopol-Riga Oslo 21.06.
Fredag og klart for avreise. Etter litt forvirring pga codeshare mellom SK og AirBaltic fant jeg ut at AirBaltic hadde egen skranke. Så ble det å bla opp 30 euro for bagasjen. Ved gate ble det en halvliter i påvente av ombordstigning i Fokkeren. Jeg hadde allerede valgt meg ut sete 3B ved innsjekk på nett dagen før. Dette setet var merket "Business", uten at servicen var deretter. Men jeg fikk kjøpt en øl. Men bare en - for en større bøling fra en større norsk bank hadde tømt tralla for både øl og hvitvin. Hverken rødvin eller sprit fristet. Ellers la jeg merke til at kapteinen var sunnmøring og jeg er ganske sikker på at det var faren som satt på klapp og mora som satt på 1A og fikk bussinessservice. Jeg hadde tenkt å spørre da jeg så de på bussen, ettersom jeg selv er møring, men det ble ikke noe av. Belegget på turen var ganske bra, kanskje nærmere 80 prosent.
RIX er grei når det er lite folk. Men det er det som regel ikke. Det ble å tilkjempe seg en plass ved den beste restauranten, som serverer pasta og pizza. Jeg var egentlig sulten og kunne tenke meg et herremåltid, men det fikk greie seg med pizzaen. Beveget meg også bort til en annen servering og fikk meg en øl der, men bare en, for det var umulig å få bestille fra barkrakken - for køen for mannen bak disken var for lang. RIX må tape mange inntekter på trange og dårlige serveringstilbud med all den transittrafikken de har!
Så var det klart for min første tur på Q400. Boarding startet noe sent. Jeg hadde valgt sete 2B her, men 2A var dessverre allerede besatt. Imidlertid fikk jeg ønsket meg 1A, noe jeg kunne få så snart avisene ble fjernet. Rask på avtrekkeren denne maskinen! Det ble en behagelig tur over til Kiev, med et par G&T som seg hør og bør på denne tiden av døgnet, en fredag ettermiddag. Hyggelige vertinner og en noe mer sammesatt forsamling, med både barn, unge, forretningsfolk og turister. Anslår belegget til ca 90 prosent, ikke så rart en fredag. Jeg observerete et ungt norsk par som tok samme veg som meg. En drøy halvtime forsinket landet vi på KBP. Og så måtte vi vente på buss.
Ankom da Kiev ganske sent på kvelden og var glad jeg hadde bestilt sjåfør fram til leiligheten. Det første personlige møte med en ukrainer var ikke det beste. Jeg bort til ham og påpekte at det var mitt navn på skiltet. Han snudde ryggen til og begynte å gå mot bilen.
Endelig var det min tur å besøke Ukraina. Etter at det ikke ble noe av den planlagte direkteruta til fra Oslo til Kiev ble det å sjekke med andre selskaper. Ettersom AirBaltic også gir muligheter med retur fra Odessa og Simferopol, var valget ganske enkelt. Da jeg skulle bestille nektet nettsiden deres å la meg fullføre bestilingen til oppgitt pris, noe som gjorde at jeg oppgitt måtte velge Ebookers. Jeg fant ikke helt ut av det med bagasjen, som man må betale ekstra for hos AirBaltic, men lot det stod til. Det ble vel litt i overkant av 2.000 for Oslo-Riga-Kiev med utreise 10.06 og Simferopol-Riga Oslo 21.06.
Fredag og klart for avreise. Etter litt forvirring pga codeshare mellom SK og AirBaltic fant jeg ut at AirBaltic hadde egen skranke. Så ble det å bla opp 30 euro for bagasjen. Ved gate ble det en halvliter i påvente av ombordstigning i Fokkeren. Jeg hadde allerede valgt meg ut sete 3B ved innsjekk på nett dagen før. Dette setet var merket "Business", uten at servicen var deretter. Men jeg fikk kjøpt en øl. Men bare en - for en større bøling fra en større norsk bank hadde tømt tralla for både øl og hvitvin. Hverken rødvin eller sprit fristet. Ellers la jeg merke til at kapteinen var sunnmøring og jeg er ganske sikker på at det var faren som satt på klapp og mora som satt på 1A og fikk bussinessservice. Jeg hadde tenkt å spørre da jeg så de på bussen, ettersom jeg selv er møring, men det ble ikke noe av. Belegget på turen var ganske bra, kanskje nærmere 80 prosent.
RIX er grei når det er lite folk. Men det er det som regel ikke. Det ble å tilkjempe seg en plass ved den beste restauranten, som serverer pasta og pizza. Jeg var egentlig sulten og kunne tenke meg et herremåltid, men det fikk greie seg med pizzaen. Beveget meg også bort til en annen servering og fikk meg en øl der, men bare en, for det var umulig å få bestille fra barkrakken - for køen for mannen bak disken var for lang. RIX må tape mange inntekter på trange og dårlige serveringstilbud med all den transittrafikken de har!
Så var det klart for min første tur på Q400. Boarding startet noe sent. Jeg hadde valgt sete 2B her, men 2A var dessverre allerede besatt. Imidlertid fikk jeg ønsket meg 1A, noe jeg kunne få så snart avisene ble fjernet. Rask på avtrekkeren denne maskinen! Det ble en behagelig tur over til Kiev, med et par G&T som seg hør og bør på denne tiden av døgnet, en fredag ettermiddag. Hyggelige vertinner og en noe mer sammesatt forsamling, med både barn, unge, forretningsfolk og turister. Anslår belegget til ca 90 prosent, ikke så rart en fredag. Jeg observerete et ungt norsk par som tok samme veg som meg. En drøy halvtime forsinket landet vi på KBP. Og så måtte vi vente på buss.
Ankom da Kiev ganske sent på kvelden og var glad jeg hadde bestilt sjåfør fram til leiligheten. Det første personlige møte med en ukrainer var ikke det beste. Jeg bort til ham og påpekte at det var mitt navn på skiltet. Han snudde ryggen til og begynte å gå mot bilen.
Last edited: