Ukraina forbyr russiske flyselskaper fra W15 - Russland svarer med motsanksjoner

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Ser ut til at Ukraina nå utvider sanksjonene mot Russland, noe som innebærer at russiske flyselskaper vil bli nektet å fly til ukrainske flyplasser. I første omgang skal forbudet gjelde for Aeroflot Russian Airlines og Transaero Airlines.

Sanctioned Russian airlines, Aeroflot and Transaero among them, will be banned from entering Ukraine from October 25.

Russian planes with the Russian tricolor [flags] have no place in Ukrainian airports the PM said, as quoted by a Ukrainian government press release.

https://www.rt.com/news/316480-ukraine-russia-military-flights/

Blir dette faktisk gjennomført så er det vel bare rett og rimelig at russiske myndigheter tilsvarende forbyr ukrainske flyselskaper å lande på russiske flyplasser. I ytterste konsekvens (som slett ikke utenkelig) så vil dette føre til nedleggelse av all flytrafikk mellom Russland og Ukraina. Det vil direkte berøre millioner av passasjerer i året.

Har Kiev gått helt fra vettet? :rolleyes: Dette må da være galskap?

Re: Ukraina forbyr russiske flyselskaper fra W15

Vet ikke om du har lagt merke til det, men Russland er faktisk direkte/indirekte involvert i krigshandlinger mot Ukraina. At Ukraina begynner å bli mektig lei av dette og øker presset mot Moskva for å få slutt på galskapen som koster mange mennekeliv og store summer i millitærutgifter har jeg full forståelse for.

Vet ikke om du har lagt merke til det, men Russland er faktisk direkte/indirekte involvert i krigshandlinger mot Ukraina. At Ukraina begynner å bli mektig lei av dette og øker presset mot Moskva for å få slutt på galskapen som koster mange mennekeliv og store summer i millitærutgifter har jeg full forståelse for.

Jo takk, har fått med meg den pågående konflikten. Dette er vel knapt rette stedet for å diskutere den påståtte russiske involveringen i den russiske borgerkrigen.

Det er langt mer interessant å diskutere de praktiske konsekvensene dette faktisk vil få. Det bor millioner av ukrainere i Russland og millioner av russere i Ukraina. Flytrafikken mellom de to landene er ganske betydelig. Bortfall av all flytrafikk vil faktisk få store samfunnsmessige konsekvenser. Ikke minst vil det få økonomiske konsekvenser. I en situasjon hvor Rest-Ukrainas økonomi smuldrer bort raskt (BNP sank med 15 % i Q2) er det neppe noe sjakktrekk å sette igang med en luftfartblokade mot sin desidert største handelspartner. Rest-Ukraina er en økonomisk dverg sammenlignet med Russland. Deres evne til å skade Russland økonomisk er på alle måter langt mindre enn omvendt.

Disse nye sanksjonene mot Aeroflot vil ikke kunne presse Moskva til noe som helst. Om noe tror jeg heller det vil eskalere hele konflikten. Dette er i mine øyne galskap fra Kiev sin side. Ikke at det er noe nytt fra den kanten.

Last edited:

Jo takk, har fått med meg den pågående konflikten. Dette er vel knapt rette stedet for å diskutere den påståtte russiske involveringen i den russiske borgerkrigen.

Det er langt mer interessant å diskutere de praktiske konsekvensene dette faktisk vil få. Det bor millioner av ukrainere i Russland og millioner av russere i Ukraina. Flytrafikken mellom de to landene er ganske betydelig. Bortfall av all flytrafikk vil faktisk få store samfunnsmessige konsekvenser. Ikke minst vil det få økonomiske konsekvenser. I en situasjon hvor Rest-Ukrainas økonomi smuldrer bort raskt (BNP sank med 15 % i Q2) er det neppe noe sjakktrekk å sette igang med en luftfartblokade mot sin desidert største handelspartner. Rest-Ukraina er en økonomisk dverg sammenlignet med Russland. Deres evne til å skade Russland økonomisk er på alle måter langt mindre enn omvendt.

Disse nye sanksjonene mot Aeroflot vil ikke kunne presse Moskva til noe som helst. Om noe tror jeg heller det vil eskalere hele konflikten. Dette er i mine øyne galskap fra Kiev sin side. Ikke at det er noe nytt fra den kanten.

Kan ikke du annet enn at jeg er 100% alt du skriver her. Særlig virker dette rart ettersom det vel har vært tegn på nedtrapping av konflikten fra begge sider i det siste. Hvis Aeroflot har overlevd halvannet år med voldsomme vestlige sanksjoner, er det vel heller ikke dette som tar knekken på dem.

...den påståtte russiske involveringen i den russiske borgerkrigen.

Usikker på hvor du vil med denne posten, men måten du ordlegger deg på virker det for meg som om din agenda er å sverte Ukraina...:angry:
Correct me if I'm wrong.

Uansett, Ukraina gjør garantert ikke dette uten å ha tenkt grundig igjennom dette på forhånd og at det har en sammenheng med det som skjer i øst
er åpenbart for alle. Så de evt "praktiske konsekvensene" dette får for handel osv. er underordnet den politiske, militære og humanitære situasjonen.
Men det er mulig man ser det med andre øyne der du kommer ifra. Dessuten er det sikkert hundrevis av andre muligheter å komme seg Kiev-Moskva på
enn direktefly mellom de to landene.

W

Last edited:

Blir som det var for de som måtte reise mellom Taipei og Kina .. god butikk for flyselskapene i nabolandene. Blir ekstra trafikk via Riga, Frankfurt etc ...

<mod>
Bare sånn før det flyter ut. Dette er ikke stedet for en politisk diskusjon - da stenges tråden prompte
</mod>

I ytterste konsekvens (som slett ikke utenkelig) så vil dette føre til nedleggelse av all flytrafikk mellom Russland og Ukraina. Det vil direkte berøre millioner av passasjerer i året.

At dette vil berøre millioner av passasjerer i året, må vel kalles en smule overdrevet. Det går bare en 6-7 rundturer mellom Kiev og Moskva daglig.Det er med andre ord ikke mer flytrafikk mellom Kiev og Moskva en det er mellom Stavanger og Bergen .
Dette er vel bare en kraftig symbolsk handling i mangel på andre virkemidler.
Så da må folk sette seg på toget eller fly via en eller annen flyplass.

Last edited:

Blir dette faktisk gjennomført så er det vel bare rett og rimelig at russiske myndigheter tilsvarende forbyr ukrainske flyselskaper å lande på russiske flyplasser.

Da antar jeg du også mener at Norge også bør forby Aeroflot å fly over Norge siden Russland nekter DY å fly over Russland?

W

http://www.kmu.gov.ua/control/en/publish/article?art_id=248510666&cat_id=244314971

Jeg er ganske sikker på at Aeroflot er den største utenlandske operatøren som flyr til Ukraina, det er fortsatt mange som flyr til Ukraina fra Oslo via Moskva. Og det er ikke bare til Kiev de flyr heller. Med dette vil primært Turkish tjene bra på, og en del Europeiske selskaper kommer nok til å se muligheter til å utvide.

En konsekvens av dette er Aeroflot-fly mellom SVO-SIP vil antageligvis måtte fly rundt Ukraina nå.

Usikker på hvor du vil med denne posten, men måten du ordlegger deg på virker det for meg som om din agenda er å sverte Ukraina...:angry:
Correct me if I'm wrong.

Uansett, Ukraina gjør garantert ikke dette uten å ha tenkt grundig igjennom dette på forhånd og at det har en sammenheng med det som skjer i øst
er åpenbart for alle. Så de evt "praktiske konsekvensene" dette får for handel osv. er underordnet den politiske, militære og humanitære situasjonen.
Men det er mulig man ser det med andre øyne der du kommer ifra. Dessuten er det sikkert hundrevis av andre muligheter å komme seg Kiev-Moskva på
enn direktefly mellom de to landene.

W

Ser ikke helt hvordan du får ut av innlegget mitt jeg er ute etter å sverte Ukraina. Det må da være lov å argumentere for at forbudet mot russiske flyselskaper bare vil forverre enn allerede svært vanskelig og alvorlig situasjon for Ukraina. Økonomiske konsekvenser av denne begynnende luftfartblokaden er slett ikke underordnet. At forbudet mot russiske flyselskaper vil forbedre den humanitære situasjonen eller endre militære realiteter har jeg så godt som null tro på. Jeg mener det er helt uforsvarlig å starte en luftfartblokade mot sin største handelspartner i en situasjon hvor økonomien fra før er i fritt fall.

Da antar jeg du også mener at Norge også bør forby Aeroflot å fly over Norge siden Russland nekter DY å fly over Russland?

Nei, det mener jeg ikke. Hvis Kjos vil klage til noen, så får han ta det med irene. Dublin er riktig adresse, ikke Oslo. Men så er dette en sak som allerede diskuteres i en egen tråd og ikke har så mye med dette å gjøre.

At dette vil berøre millioner av passasjerer i året, må vel kalles en smule overdrevet. Det går bare en 6-7 rundturer mellom Kiev og Moskva daglig.

I morgen er det 13 flighter mellom Kiev (to flyplasser) og Moskva (tre flyplasser) fordelt på fem flyselskaper (Aeroflot, S7, UT Air, Transaero, UIA)

I morgen er det 13 flighter mellom Kiev (to flyplasser) og Moskva (tre flyplasser) fordelt på fem flyselskaper (Aeroflot, S7, UT Air, Transaero, UIA)

:old Ser at jeg må sjekke fakta litt bedre før jeg slenger kommentarer fra meg her på forumet, takk for korrigering. :google
UT air, og Transaero tenkte jeg ikke på engang.

I følge Ukrainske nyheter, er det bare Aeroflot, og Transaero som vil bli nektet å fly til Ukraina, og at Russland vil svare med samme mynt og utestenge 2 Ukrainske flyselskap. Så da blir vel resultatet at S7 og UTair blir de store vinnerne i denne konflikten.
Den største taperen blir antageligvis Ukraine international som blir utestengt fra et viktig marked.

Last edited:

En konsekvens av dette er Aeroflot-fly mellom SVO-SIP vil antageligvis måtte fly rundt Ukraina nå.

Tok en titt på Flightradar24 og det ser ut til at Aeroflot ikke flyr over Ukraina på SVO-SIP ruta nå heller. De flyr en omvei for å unngå ukrainsk territorium.

At dette vil berøre millioner av passasjerer i året, må vel kalles en smule overdrevet. Det går bare en 6-7 rundturer mellom Kiev og Moskva daglig.Det er med andre ord ikke mer flytrafikk mellom Kiev og Moskva en det er mellom Stavanger og Bergen .

Som allerede nevnt så stemmer ikke dette, det er snakk om langt mer trafikk. Teller man samlet antall flypassasjerer mellom Russland og Ukraina er vi definitivt oppe i milliontall.

Ser ikke helt hvordan du får ut av innlegget mitt jeg er ute etter å sverte Ukraina. Det må da være lov å argumentere for at forbudet mot russiske flyselskaper bare vil forverre enn allerede svært vanskelig og alvorlig situasjon for Ukraina. Økonomiske konsekvenser av denne begynnende luftfartblokaden er slett ikke underordnet. At forbudet mot russiske flyselskaper vil forbedre den humanitære situasjonen eller endre militære realiteter har jeg så godt som null tro på. Jeg mener det er helt uforsvarlig å starte en luftfartblokade mot sin største handelspartner i en situasjon hvor økonomien fra før er i fritt fall.

- Ukraina er i krig, bl.a. en proxy krig med Russland
- Det meste av vestlige land har innført sanksjoner mot Russland da det er dokumentert ettertrykkelig
at russerne er innblandet i denne krigen militært. (Skal ikke gå i detaljer da dette vil føre til at tråden blir stengt)

Man innfører selvsagt ikke sanksjoner for moroskyld. Man innfører dem fordi man vet at de virker. Når mange
land går sammen om sanksjoner vil de ramme landet som blir utsatt for dette MYE hardere enn de som
innfører dem. Med andre ord, sanksjoner vil med stor sannsynlighet gjøre at denne konflikten blir kortere,
da russland rett og slett ikke har råd til å holde på slik de gjør over lengere tid samt at presset internt i Russland
vil øke for å få den avsluttet. Det koster mer enn det smaker. I tillegg har det selvsagt en stor symbolverdi.
Sanksjoner har altså en liten kortsiktig økonomisk pris for de som innfører dem, men vil langsiktig gi gevinst.

Argumentet om at mange vil bli rammet gjør jo bare at sanksjonene vil treffe bedre. Ukraina har garantert
diskutert dette med EU og andre i forkant, og vi skal ikke se bortifra at dette er et varselskudd og neste steg er at EU innfører liknende
sanksjoner mot Aeroflot. Og dette vil igjen føre til enorme problemer for Russland - spesielt hvis de går til motaksjoner
slik du mener at de bør gjøre.

Så må du gjerne fortsette å mene at sanksjoner ikke virker, men historien har vist mange ganger at det gjør de.
Iran, Sør-afrika for å nevne noen.

W

- Ukraina er i krig, bl.a. en proxy krig med Russland
- Det meste av vestlige land har innført sanksjoner mot Russland da det er dokumentert ettertrykkelig
at russerne er innblandet i denne krigen militært. (Skal ikke gå i detaljer da dette vil føre til at tråden blir stengt)

Man innfører selvsagt ikke sanksjoner for moroskyld. Man innfører dem fordi man vet at de virker. Når mange
land går sammen om sanksjoner vil de ramme landet som blir utsatt for dette MYE hardere enn de som
innfører dem. Med andre ord, sanksjoner vil med stor sannsynlighet gjøre at denne konflikten blir kortere,
da russland rett og slett ikke har råd til å holde på slik de gjør over lengere tid samt at presset internt i Russland
vil øke for å få den avsluttet. Det koster mer enn det smaker. I tillegg har det selvsagt en stor symbolverdi.
Sanksjoner har altså en liten kortsiktig økonomisk pris for de som innfører dem, men vil langsiktig gi gevinst.

Argumentet om at mange vil bli rammet gjør jo bare at sanksjonene vil treffe bedre. Ukraina har garantert
diskutert dette med EU og andre i forkant, og vi skal ikke se bortifra at dette er et varselskudd og neste steg er at EU innfører liknende
sanksjoner mot Aeroflot. Og dette vil igjen føre til enorme problemer for Russland - spesielt hvis de går til motaksjoner
slik du mener at de bør gjøre.

Så må du gjerne fortsette å mene at sanksjoner ikke virker, men historien har vist mange ganger at det gjør de.
Iran, Sør-afrika for å nevne noen.

W

Jeg fult klar over at EU har presset igjennom sanksjoner mot Russland, det er dog veldig langt fra unison enighet blant medlemslandene om sanksjonene er hensiktsmessige og mange medlemsland ønsker å avslutte dem. Blokaden av Aeroflot er et tiltak som Rest-Ukraina står helt alene om og lite tyder på at vestlige land vil følge etter. Dette kommer først og fremst til å gå utover Rest-Ukraina selv og regimets legitimitet. Blokade av Aeroflot vil kunne ramme vestlige flyselskaper hardt i form av eventuelle mottiltak, så jeg tror ikke man er villig til å gå til det skrittet. I denne aktuelle saken har faktisk Russland allerede sagt at mottiltak mot Ukraina vil komme, noe som framkommer i linken til Russia Today som jeg postet i innlegg #1

"Morsomt" at du bagatelliserer dette som "kortsiktig økonomisk tap" når Rest-Ukraina er et land som i realiteten står på randen av økonomisk kollaps og så nå innfører det som i praksis kan bli en luftfartblokade av sin største handelspartner.

Så får du heller leve med troen om at dette er et effektivt og hensiktsmessig tiltak, men da forbeholder jeg meg retten til å være sterkt uenig i den saken.

Last edited:

Moderator

Det er ryddet i tråden, og det med ganske grovt redskap. Det handlet etterhvert veldig lite om fly og mer og "krig, fred, politikk og sånt", og de som var aktive har vært med såpass lenge her at man bør vite det er VGD-mat. Fint om alle holder seg i skinnet fremover

/moderator

Last edited:

Så kom Russlands mot-sanksjoner til slutt...

The Russian government has announced retaliatory measures against Ukrainian carriers, a week after Kiev announced it would bar Russian carriers from landing on its territory with effect from October 25.

Acting on a directive from Prime Minister Dmitry Medvedev's office, the Ministry said it had instructed the Federal Air Transport Agency (Rosaviatsia) to inform all Ukrainian airlines planning to serve Russian airports post October 25 that their permissions had been revoked henceforth.

"This measure is a response, a mirror to the message the Ministry of Transport of Ukraine, which on September 28, unilaterally and in violation of existing rules and regulations on air traffic, notified a number of Russian air carriers that with effect from the the beginning of winter, namely from October 25, it would prohibit the performance of flights between Russia and Ukraine," it said.

Ukraine's embargo targeted Russia's Aeroflot (SU, Moscow Sheremetyevo), Saratov Airlines (6W, Saratov Tsentralny), UTair (UT, Khanty-Mansiysk), Transaero Airlines (UN, Moscow Vnukovo), and S7 Airlines (S7, Novosibirsk) while Russia's embargo affects Ukraine International Airlines (PS, Kiev Borispol), YanAir (YE, Kiev Zhulyany), and Dniproavia (Z6, Dnepropetrovsk).

The move means that effective late October, no direct air links will exist between the two former Soviet republics.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/40590-russia-bans-ukrainian-carriers-in-tit-for-tat-move

Last edited by a moderator:
Back