• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ukontrollert stall warnings - Norwegian 737-800

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Ser på Havarikommisjonens sider at de etterforsker en episode hvor en Norwegian 737-800 fikk nesten stallet i Finland.

Flygingen underveis var normal og flyet ble etablert på innflyging til rullebane 34. Idet flyet passerte ca. 3 250 ft på instrumentinnflygingen (ILS) med flaps 5 og autopilot innkoblet, startet flyet utilsiktet en bratt stigning med full motorkraft. Flyet steg ca. 1 500 ft og flyets hastighet sank slik at flyet endte opp nær ved å steile. Imidlertid klarte flygerne å gjenvinne kontroll.

http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/13-18

Jeg er blitt fortalt at det finnes en tilsvarende episode nær Ålesund, men kan ikke se noen rapport på dette.
 
Kjenner godt til Kittila-hendelsen, men har aldri hørt noe om en evt. tilsvarende inn mot Vigra.

Beste hilsen Espen
 
Autopilot disconnect, stikka så langt fram du kan og gi gass.

Nå var dette en ukontrollert pitch up på et fly med motorer under vingen. Gassen i bånn ("pitch up"-moment) vil forverre situasjonen. Selv om det kanskje ikke høres logisk ut å gjøre, så vil det å kutte thrust gi et ganske markant "pitch down"-moment og hjelpe med å komme ut av "nose high". Når man så er ute av "nose high"-attituden kan man justere thrust og speed.

Boeing anbefaler denne prosedyren.
 
Autopilot disconnect, stikka så langt fram du kan og gi gass.

Riktig som flap 15 sier. 737 spesielt med sin konstruksjon med motorer gir ett enormt pitch up moment. Og gi bånn pinne vil helt klart forverre situasjonen....
Feel diff pressure vil også slå inn og gi 850 psi inn på den ene kanalen. Noe som legger stort tryk på stikka i cockpit. Det vil med andre ord være nesten umulig og holde igjen stikka i en slik situasjon...
Og etter det finnes jo autoslat funksjonen. Merk at dette vil kun skje med LE Devices i EXTEND. PTU (power transf unit) vil da kjøre ut slaten i en fully extend posisjon. Dette vil kun skje ved flaps mellom 1-5 units. Det er SMYDene (stall management yaw damping) som senser på dette. Og kjører ut LE devices.
 
Last edited:
Og etter det finnes jo autoslat funksjonen. Merk at dette vil kun skje med LE Devices i EXTEND. PTU (power transf unit) vil da kjøre ut slaten i en fully extend posisjon. Dette vil kun skje ved flaps mellom 1-5 units. Det er SMYDene (stall management yaw damping) som senser på dette. Og kjører ut LE devices.

Hvor lang tid tar dette. Slats ramler vel ikke ut på noen tidelssekunder?
 
Dette går fort. Har ikke noe eksakt tall i hodet. Dette skjer før selve stallen er ett faktum...
Men det fungerer. Har vært ned og teste det i real og i simulator :)
 
Back
Top