Noen som vet hvorfor?
http://www.thejournal.ie/london-airspace-closed-after-computer-failure-1831628-Dec2014/EUROCONTROL, THE EUROPEAN air navigation and safety organisation, has said that London airspace is closed, after a computer failure.
The closure will affect the English capital’s five major airports and could have massive knock on effects for the rest of England and around Europe.
More to follow
Normale når slike ting skjer er jo å få fly ned etter hvert en eller annen plass. Dvs. man stenger luftrommet for nye fly så man ikke får enda mer kaos. Har selv opplevd det samme, havnet i MAN og ble sittende fast der i 18 timer...Fortsatt noen fly som lander ser det ut til. Eller er det bare holding?
http://www.nats.aero/news/swanwick-technical-failure/NATS can confirm that a technical problem has been reported at Swanwick air traffic control centre.
UK airspace has not been closed, but airspace capacity has been restricted in order to manage the situation. We apologise for any delays and our incident response team has been mobilised.
Every possible action is being taken to assist in resolving the situation and to confirm the details.
Rop ut hvis du hører noe fra Speedbird 760.Det har kun vært en eller to avganger fra Heathrow den siste timen men det sies på radioen nå at avganger er på vei til å starte igjen...Høres ut som det er borti 60 i oppstartskø nå...
http://www.nats.aero/news/swanwick-technical-failure-update-1640/Following a technical failure at Swanwick, the system has been restored. However, it will take time for operations across the UK to fully recover so passengers should contact their airline for the status of their flight.
Rop ut hvis du hører noe fra Speedbird 760.![]()
De kom seg avgårde til slutt, sitter ombord på BA759 nå, halvannen time forsinket.Har ikke hørt noe til dem så hvem vet hvor de erTilbrakte riktignok litt tid på en seterad i kabinen da det ikke akkurat var mye annet å finne på!
Da var en omsider klar med alle ombord og køen for oppstart er kun 30min...Kommer sikkert tilbake fra Edinburgh i kveld en gang!
Snakket nettopp med en fra NATS som sitter rett ovenfor meg her på kontoret. Han nevnte at ved en "maximum impact event" er prosedyren at man må ta en kjapp avgjørelse i løpet av 8 minutter. Da avgjørelsen var tatt ble det gjennomført "clear skies" og dette foregikk i rundt en time. Systemet derimot var kun nede i 15 minutter, men da avgjørelsen var tatt så må så klart prosedyrene følges, med dertil følgende flow restrictions.
Problemet var nytt (selv om systemet er fra 1980-tallet) og førte til at man ikke kunne åpne eller lukke sektorer.
Mer info kommer i løpet av uka, ut til oss andre![]()