Ugandas president kjøper Gulfstream

Re: Ugandas president kjøper Gulfstream

Jeg blir bare trist når jeg leser slikt. Nesten hele økonomien er basert på bistandsmidler, men en flett ny Gulfstream 550, joda, det har man da råd til. :(

Tja, vi har diskutert denslags tidligere, og det er ikke sikkert at det er så dumt 8det kommer selvsagt an på bruken av maskinen). Ja, det skjærer i øynene på oss trauste nordmenn (vi har jo ikke noe eget regjeringsfly selv), men husk at transportalternativene i Afrika ikke er helt samme standard som her i Europa. I følge en NRK-korrespondent jeg hørt på radioen, er det enkleste veien mellom to afrikanske storbyer med fly ofte via Europa. Det er ikke akkuratt effektiv bruk av reisetid for en statsleder. Man skal også tenke på at sikkerhetskravene er annerledes.

At Aftenposten ikke har klart å spa opp noe bedre bilde enn av en israelsk SEMA skal jeg forsøke å forbigå i stillhet...

Nå er det ikke alltid det er et sjakktrekk å stille i fancy privatfly når en skal tigge penger. Det har vel strengt tatt noen sjefer i noen mindre bilfabrikker i USA fått merke.

Nå er det ikke alltid det er et sjakktrekk å stille i fancy privatfly når en skal tigge penger. Det har vel strengt tatt noen sjefer i noen mindre bilfabrikker i USA fått merke.

Jeg tipper han har erfart at han ikke behøver å tigge så mye for å få penger og at velmenende vestlige ledere ikke bryr seg om at flyet hans er fint og at det kanskje burde skurre noe...:cry:

Tja, vi har diskutert denslags tidligere, og det er ikke sikkert at det er så dumt 8det kommer selvsagt an på bruken av maskinen). Ja, det skjærer i øynene på oss trauste nordmenn (vi har jo ikke noe eget regjeringsfly selv), men husk at transportalternativene i Afrika ikke er helt samme standard som her i Europa. I følge en NRK-korrespondent jeg hørt på radioen, er det enkleste veien mellom to afrikanske storbyer med fly ofte via Europa. Det er ikke akkuratt effektiv bruk av reisetid for en statsleder. Man skal også tenke på at sikkerhetskravene er annerledes.

Jo, men de kunne jo velge noe billigere :angry:
GV550 til 300 mill. er jo ikke akkurat det billigste....^_^

Sorgligt nog är det "investeringar" som detta som gör mig skeptisk till regeringsbistånd. Vad hade inte 300MNOK kunnat göra för folket i Uganda?

Dette er virkelig triste greier. For det første, så tror jeg ikke presidenten nødvendig vis trenger et privatfly. For det andre, hvis han gjør det, bør han kunne finne et vesentlig billigere alternativ.
Jeg er skuffet over at slikt kan skje, at de ikke bruker pengene på andre ting når folk i landet lever langt under fattigdomsgrensen. Jeg er også skuffet at givere på høyt nivå legger press på mottakerlandene, og krever moderasjon.

Her hjemme blir det ramaskrik hvis politikerne bruker noen tusenlapper mer enn nødvendig. (noen for eksempel husker bråket rundt Victor Norman som måtte gå av etter massivt press. Han hadde bl.a. tatt ansatte med på restauranter, drukket vin, og hadde til og med et B&O stereoanlegg i sitt hjem, betalt av Staten. For de som husker litt dårlig nettop den saken, så har jeg sakset litt fra et stykke fra en artikkel i Dagbladet fra 5.11.203:

"Henter trekkspill
Norman har fått mye kritikk på grunn av et piano med krakk, som skal ha kostet 27 900 kroner. I tillegg skaffet statsråden seg et Bang & Olufsen stereoanlegg til 10 540 kroner.

- Jeg skjønner veldig godt at folk reagerer på dette. Jeg beklager sterkt at jeg ba om et piano. Jeg ser at det var en dårlig vurdering. Men jeg skulle kanskje beklaget mest overfor naboene, sa Normann.

- Jeg har bedt departementet om at både pianoet og stereoanlegget skal bli hentet. Det tror jeg er skjedd allerede. Nå kommer jeg til å hente min to-rader fra Risør. Så herved er naboene på Frogner advart."

Det er forskjell på folk gitt!

IMM

Last edited:
Back