• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ubekreftet: XL bites the dust

Men nå som det blir frigjort så mange relativt nye 737`er rundt omkring, hvordan vil det påvirke Norwegian? Jeg tenker på muligheten å leie/lease ut fly i dårlige tider? Vet at de ikke får alle på en gang, men det kommer jo en del utover nå.

Men nå som det blir frigjort så mange relativt nye 737`er rundt omkring, hvordan vil det påvirke Norwegian? Jeg tenker på muligheten å leie/lease ut fly i dårlige tider? Vet at de ikke får alle på en gang, men det kommer jo en del utover nå.

Vel, dersom Kjos hadde banka paa aa selge produksjons slots med profitt, forget it. Flyene han har opsjon paa blir aldri levert til DY eller solgt til andre

Oj oj oj, her skjer det saker og ting ja - ingen tvil om det. Hadde ikke
forventet at verken Futura eller XL skulle forsvinne med det første,
blir spennende å se hvordan utviklingen fortsetter - og hva slags
konsekvenser dette for - for eksisterende selskaper.

I disse "høykosttider" er det trolig at det er mange flere som kommer til å "bite the dust" i tiden fremmover. LH er muligens på firerjakt etter SAS og jeg har også tidligere veddet på at DY ikke lengre flyr ved utgangen av dette året. Jeg blir faktisk merer og merer sikker på det... DY har overhodet ingen finasielle muskler til å kunne overleve.

iflg. engelske aviser vil ca 30 selskaper til lide samme skjebne som XL i aar, og det er stor oppmerksomhet om dette i tv i england om dagen, og ekspertene gaar saa langt som aa fraraade folk aa bestille charterreiser som finner sted lenge i forveien naa.

Var på Airbus fabrikken i TLS i dag. Og kunne se en XL 330 (så det ut som ) som var rimelig nær levering. Spørs vel ikke om den får litt andre farger før den blir levert....

S

Og Easyjet kommer med følgende tilbud til XL-Airways
pax i utlandet:

easyJet rescue package for XL passengers

Following the announcement that XL Group has suspended all of its operations, easyJet will offer those passengers stranded at their destinations, a special rescue fee of £75 1 to return home to the UK

easyJet has made this offer available to any XL passenger due to travel inbound to the UK during the next seven days (offer available until 23:59 Friday 19 September).

To claim the exclusive £75 rescue package, passengers should call easyJet customer services on one of the numbers listed below. Passengers must provide the agent with their XL booking reference number and present their XL booking confirmation at check as further proof of booking.

Kilde: http://www.boarding.no/art.asp?id=33072

Og så har VG greid å finne et norsk brudepar som er rammet av problemene, så da ble det en tabloidsak her hjemme også. :rolleyes:

Til VG's forsvar så jobbet jo faktisk denne figuren i VG tidligere: Bjarte, som tidligere var programleder i VGTVs fotballmagasin Kick Off i London.

I går var tre XL.com 737er parkert på MAN - legg merke til bilene som er parkert rett bak flyene. Bak halen til Emirates 777-300ER står det også en Hellenic Imperial 742 som er satt inn i shuttle-n for å få tilbake standede XL-turister. Enda en Hellenic 742 var også en del av denne trafikken.

Legg merke til at den nærmeste XL-maskinen er en 739ER.

Attachments

• XL.jpg
    XL.jpg
    79.2 KB · Views: 173
Og FR rykker inn i "redningsaksjonen"

http://www.boarding.no/art.asp?id=33074

Commenting on the collapse of yet another bankrupt airline, Michael Cawley, Ryanair’s Deputy Chief Executive, said:

- This is proof positive that passengers should not book their holidays with flaky, financially stretched airlines such as XL. Passengers should only book reservations with financially strong airlines such as Ryanair whom they know will be here for the long term. We are pleased to be able to rescue these passengers and facilitate the CAA in their efforts to repatriate them. We strongly advise passengers to be more discerning when they book their holidays and look first at the financial position of the airline with which they book”.

Han har noen poeng her.....

I disse "høykosttider" er det trolig at det er mange flere som kommer til å "bite the dust" i tiden fremmover. LH er muligens på firerjakt etter SAS og jeg har også tidligere veddet på at DY ikke lengre flyr ved utgangen av dette året. Jeg blir faktisk merer og merer sikker på det... DY har overhodet ingen finasielle muskler til å kunne overleve.

Det var da veldig så bombastisk du var her Tertitfemtifire!
Skal vi tro på ditt utsagn må du komme med en lengre utredning som beviser din tro her.
Ellers blir jo din spådom ren synsing og ikke verd å lese.

Er ikke spådommer og synsing veldig mye det samme...? ;)

Jeg tror egentlig ikke han har rett, men i dette markedet vi opererer i nå dropper aktørene ut som fluer, og faktum er at hvis 'et visst antall' (la oss ta 30, for å bruke tallet til Willie) må ut, spørs det om ikke DY er blant de 30 med svakest finansielle muskler. Hva har DY å bufre opp med hvis de plutselig får et kraftig fall i bookinger eller om oljeprisen tar av igjen? Det tror jeg ikke er mye.

Back