Tyveri fra låst koffert?

• Thread starter Thread starter TOS
  • Start date Start date

TOS

ScanFlyer Mile High Club
Tyveri fra låst koffert?

Et kjapt, lite spørsmål: Er det noen som har opplevd tyveri fra låst, innsjekket baggasje (uten synlig tegn til innbrudd)? Årsaken til at jeg spør er at vi hadde en runde med forsinket baggasje, hvor vi først fikk beskjed om at begge koffertene var lokalisert på CPH (dag 1) og at de kom med morgenflyet dagen etterpå (dag 2). Den ene kofferten dukket så opp hos oss på kvelden dag 3, hvorpå vi fikk beskjed om at de nå kun hadde en koffert.

Den siste ankom så på morgenen dag 4. Det er denne kofferten som noen må ha vært inni, for der var klærne rotet til, det manglet en laptop (jeg vet - ikke lurt å sjekke inn...), en adapter til en annen laptop, noen klær osv. Spørsmålet er så: Hvor lett er det å komme seg inn i en koffert med tresifret kodelås (en Samsonite hardplastkoffert)?

Re: Tyveri fra låst koffert?

Spørsmålet er så: Hvor lett er det å komme seg inn i en koffert med tresifret kodelås (en Samsonite hardplastkoffert)?

Tja, det er vel ikke verre enn at man begynner på 000 og jobber seg oppover.

Tja, det er vel ikke verre enn at man begynner på 000 og jobber seg oppover.

Det er forsåvidt riktig - det er jo ikke mer enn 1000 kombinasjoner, så om man vil ha den opp så går det vel greit.:)

Å bryte opp disse låsene er normalt svært enkelt. Husker blant annet vi hadde en an disse TSA-sikre låsene engang....vel ta godt tak om låsen og vri rundt og man"sprenger" lett hele feste i kofferten. Og etter jeg var i militæret og fant ut av hvor lett det var å sprengåpne hengelåser (jeg gadd ikke betale bot for hver gang jeg mistet nøkkelen) har jeg rett og slett sluttet å låse bagasjen.

Nå svarer jeg vel egentlig ikke på spørsmålet ditt og integrert kodelåser på kofferter er litt annerledes, men er fortsatt ikke Fort Knox det er snakk om. Men det og skal vedkommend ha kred for ikke å ha lagt igjen noe merke....

Dog er det selvsagt kjipt når det skjer, og viser hvorfor man ikke skl sende verdisaker. Mn stser på at du hadde forsikringen i orden

Last edited:

Spørsmålet er så: Hvor lett er det å komme seg inn i en koffert med tresifret kodelås (en Samsonite hardplastkoffert)?

Chansen att koden var:
000
111
222
333
444
555
666
777
888
999
012
123
789

Antar jag var ganska stor då VÄLDIGT många folk väljer just dessa koder.
Men om det inte var så så tar det ju inte så jättelång tid att testa alla, alt bryta upp.

Dog er det selvsagt kjipt når det skjer, og viser hvorfor man ikke skl sende verdisaker. Mn stser på at du hadde forsikringen i orden

Det var fruen med unger som var på flyttefot hit til England, så det ble mye annet som skulle i håndbaggasjen. Selv sjekker jeg selvsagt ikke inn laptop'en...:) Forsikringen er i orden - vi er vel stort sett dobbelt forsikret (men det viser seg at Diners og fagforeningens forsikringsselskap uansett er det samme...), så vi får se hva de sier. Dessverre er det en del bilder på laptop'en som forsvant som vi ikke hadde rukket å ta back-up av, noe som er litt kjedelig.

Chansen att koden var:
000
111
222
333
444
555
666
777
888
999
012
123
789

Antar jag var ganska stor då VÄLDIGT många folk väljer just dessa koder.
Men om det inte var så så tar det ju inte så jättelång tid att testa alla, alt bryta upp.

Nå skal ikke jeg avsløre for mye, men det var nok ingen av disse....:)

Rart man ikke kan lage kofferter med 6 talls kombinasjon i år 2011.
Men som sagt over, om man har litt tid, så skal det ikke mye til for å åpne sånt.
Har du anmeldt saken om det er mulig?

De fleste kofferter har TSA-låser, med andre ord lås med universalnøkler. Om det er 4-6-eller 15 siffer spiller liten rolle. Jeg låser ofte, men det er for å unngå at kofferten skal åpne seg ved et uhell.

Har man soft-shell er det lite problematisk å bare splitte glidelåsen. Deretter drar man de låste hempene frem og tilbake og alt ser bra ut.

Et par tips, som har vært her inne tidligere

- et bånd el.l. rundt kofferten gjør at det er mer tidkrevende å raskt plukke ut noe.

- trenger man ikke tilgang til kofferten før man har tilgang til saks/kniv kan en elektrikker-strips gjøre nytten, dvs. da blir det veldig synlig om noen har åpent den. Dvs. det blir på linje med at noen bryter opp låsen/feseten.

Synd at slik skjer - håper at skadene blir minimale, TOS.

Det finnes kun én sikker løsning:
attachment.php

Attachments

• IMG_4735.jpg
    IMG_4735.jpg
    53.2 KB · Views: 1,889

Det store problemet med bagasjelåser er vel at de skal kunne åpnes av sikkerhetspersonale. Derfor finnes det universalnøkkler / metoder. Disse skal kun godkjent personale være i besittelse av, men når samme universalnøkkel må finnes på alle flyplasser i verden så kan man jo selv tenke seg hva odsen er for at noen av disse "blir borte" og havner andre steder. Det er heller ikke akkurat snakk om avanserte nøkler, og du kan fint lage en kopi hvor og når somhelst.

Når det gjelder kodelåser så finnes det ofte knep for å åpne disse. Stikk innom en merkeforhandler og si du har glemt koden. De tar kofferten på bakrommet og åpner den på ca 3 sekunder. Min hardplastkoffert kan åpnes med brekkjern uten at det etterlater spor. låsemekanismen er så bøyelig at om man bare får noe under den så kan den bøyes ut av hakket og kofferten åpnes.

Jeg må si at jeg tar meg aldri bryet med å låse kofferten, siden jeg vet at alle som måtte ønske, og har mer enn 5 sekunder til rådighet, klarer å åpne de fleste kofferter.

Her er en rapport som går gjennom (manglende) sikkerhet i TSA-låsene:

Visste ikke at det var så enkelt. Brukte mindre enn 5 min på å "dirke" opp to typer låser. Trengte ikke engang en papirbit, glippen mellom hus og hjul er så stor at man ser kombinasjonen direkte...:angry:

Det finnes kun én sikker løsning:

SÅ enig, så enig...:) Nå var riktignok de to aktuelle koffertene ikke akkurat i nærheten av å passe inn i "hattehyllen", samt at fruen er kronisk motstander mot store kolli med håndbaggasje...;)

Back