Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

LTH

ScanFlyer Gold
Medlem
Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

- Flyreisen startet i Berlin. De hadde prøvd å lande i Umeå i Sverige før de tok turen inn i Norge. Her nektet de å imøtekomme instrukser fra tårnet ved Bodø lufthavn, sier Bård Krogstad, operasjonsleder for Nord-Trøndelag politidistrikt.
- Etter dette forsøkte de å lande på Leknes lufthavn i Lofoten. I den forbindelse hadde ikke piloten tatt ut hjulene, og satte derfor ganske kraftige spor på rullebanen i landingsforsøket, fortsetter han.
Han forklarer videre at flyet kom seg opp i lufta igjen og satte kursen sørover.

Reg. er N666NN og type er Piper PA34-220T.

http://www.adressa.no/incoming/2017/07/24/Småfly-nødlandet-på-Værnes-15062067.ece
http://www.t-a.no/nyheter/2017/07/25/Småfly-måtte-nødlande-på-Værnes-15062521.ece
 
Last edited:
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Språkbarrierer. Engelsk th uttales som kjent som z på tysk. Klart det blir vanskelig å lande i Brønnøysund :D
 
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Jøss. Den kommer til å bli stående en stund. Skal man forstå det slik at de fløy Berlin-Umeå-Bodø-Leknes-Værnes i ett og fra Leknes til Værnes med skade på propell? Kan ikke ha vært mye fuel ombord lenger.
 
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Det må no ha vore temmeleg nære på om dei var nedi med propellen men ikkje resten av flyet på Leknes.
 
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Jøss. Den kommer til å bli stående en stund. Skal man forstå det slik at de fløy Berlin-Umeå-Bodø-Leknes-Værnes i ett og fra Leknes til Værnes med skade på propell? Kan ikke ha vært mye fuel ombord lenger.

Erfaringsmessig står det fryktelig mye tullball i pressen om slike saker. Det er mange tekniske og flyoperative faguttrykk som de færreste utenom miljøet kjenner til. "Nektet å etterkomme beskjed fra tårnet i Bodø" er sannsynligvis at han ikke etterkom instrukser fra Norway control (Bodø kontrollsentral) i Bodø.

Men å skrelle propellene i banen på Leknes og så fly helt til Værnes med det er ufattelig. De fleste oppegående ville vel landet så fort som mulig på Leknes, eller i verste fall diverte til Bodø, Evenes eller Andøya hvis man trenger lenger bane.

Språkproblemer med tyske/sveitsiske småflypiloter (ruteflypilotene er veldig proffe) er et velkjent fenomen på sommeren, både i Norge og Sverige. Veldig mange amatører som sjelden eller aldri flyr utenfor hjemlandet skal nordover og de har minimal kunnskap om lufttrafikkregelverk og radiokommunikasjon på engelsk.
 
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Denne historie er højst besynderlig!

Hvor står der i artiklen, at propellen er beskadiget??
Og hvordan kan flyet have sat spor på rullebanen i Leknes, hvis hjulene
ikke var nede? Mener I, at det var propellen, der gjorde det? :wow:

Ak ja, det skal ikke være for let når gamle tullinger skal op og
se midnatssol!
 
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Denne historie er højst besynderlig!

Hvor står der i artiklen, at propellen er beskadiget??
Og hvordan kan flyet have sat spor på rullebanen i Leknes, hvis hjulene
ikke var nede? Mener I, at det var propellen, der gjorde det? :wow:

Ak ja, det skal ikke være for let når gamle tullinger skal op og
se midnatssol!

Frå Adressa-artikkelen:
"På grunn av det mislykkede landingsforsøket på Leknes ble den ene propellen bøyd. Dette gjør at flyet hvertfall overnatter én natt på Værnes."
 
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Det står i den første artikkelen at den ene propellen "ble bøyd", noe som er svært sannsynlig hvis hendelsesforløpet var slik det er beskrevet i pressen.

Espen
 
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Bildet i artikkelen viser helt klart at begge propellene har vært i kontakt med bakken. Blir nok mer enn bare en natt på bakken på den maskinen ja.


-eggs

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Bildet i artikkelen viser helt klart at begge propellene har vært i kontakt med bakken. Blir nok mer enn bare en natt på bakken på den maskinen ja.


-eggs

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Men får den mannen lov til å ta av igjen, etter en sånn Brøler?
Det virker jo helt absurd.
 
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Men får den mannen lov til å ta av igjen, etter en sånn Brøler?
Det virker jo helt absurd.

Han fikk ett mye større fly hjem.

Hadde du villmannskjørt med bil på lignende måte så hadde det blitt hybel hos lensmannen. Pussig at han bare blir sendt hjem.
 
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Han fikk ett mye større fly hjem.

Hadde du villmannskjørt med bil på lignende måte så hadde det blitt hybel hos lensmannen.

Antagelig en del som ikke kommer frem i artikkelen her, havarirapporten kommer nok etter hvert med mer korrekte detaljer. Du havner ikke i buret hos lensmannen hvis du skraper bilen i autovernet eller kjører med punktert hjul. Det er jo ikke sikkert de har gjort noe ulovlig, og kan ikke bure folk inne bare fordi de gjør dumme ting (selv om det tidvis hadde vært behagelig)

Pussig at han bare blir sendt hjem.

"Ble sendt hjem" eller "reiste hjem", jeg tror på det siste. Har propellen vært nedi så må vel gir/motor sjekkes osv. før den kan fly igjen så neppe noe å sitte og vente på.
 
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Antagelig en del som ikke kommer frem i artikkelen her, havarirapporten kommer nok etter hvert med mer korrekte detaljer. Du havner ikke i buret hos lensmannen hvis du skraper bilen i autovernet eller kjører med punktert hjul. Det er jo ikke sikkert de har gjort noe ulovlig, og kan ikke bure folk inne bare fordi de gjør dumme ting (selv om det tidvis hadde vært behagelig)
.

Mulig det er sammenlignbart. Altså å sette propellene i bakken, for så å fly videre. Eller å være borti autovernet eller punktere. Jeg tenker uansett mitt.
 
Last edited:
Re: Tysk pilot nødlandet på Værnes etter trøbbel i Umeå og Leknes...

Det er godt mulig han ikke fikk med seg at propellen hadde vært i bakken før shut down på Værnes. Kan virke som om stressnivået har vært høyt. Hørsel vil blant annet raskt bli koblet ut i en stresset situasjon. Ikke første flyet som har fått seg propell med winglet av samme årsak. Motorene må ihvertfall sjekkes for shock load, nye propeller m.m. Er nok en gjest som blir stående en god stund.
 
Back
Top