Typeutsjekk og betaling

HansL

Newcomer
Heisann,

Dere som har greie på det her inne, hvor vanlig eller uvanlig er det at at flyselskapet betaler for utsjekken på flytyper og ikke piloten selv, bortsett fra sas og widerøe da, tenker ifm artikkelen i na24 idag.

Er det bare type norwegian og ryanair som driver med dette eller hvor vanlig er dette?

http://www.na24.no/article3373141.ece

Re: Utsjekk og betaling

Hos TUIFly Nordic bekostar bolaget 737/767 rating när det behövs.
Vet någon hur Novair & Tomas Cook Scandinavia gör?

Det er vel kun de større etablerte selskapene som fortsatt spytter inn kronasjer for utsjekk.
Vet ikke om et eneste lavprisselskap i Europa som sponser type-rating?

Av de større selskapene i Norge så er det vel kun hos Norwegian man må betale for sin egen Type Rating. Sundt Air, SAS, Lufttransport, Thomas Cook, TUI og Widerøe dekker iallefall denne kostnaden.
Enkelte av selskapene krever da at man binder seg til selskapet i 2 år eller mer, men det er jo ikke akkurat noe stort problem igrunnen.

Vet ikke om et eneste lavprisselskap i Europa som sponser type-rating?

Riktig, såvidt jeg vet.

Det er en grunn til at folk kan fly til f.eks Oslo-Malaga for 299, eller Torp-London for 59,-. Men det må nødvendigvis gå på bekostning av noe, og det betyr bl.a de ansatte, eller pilotene i dette tilfellet. Lavprisselskapene startet denne trenden, og det skaper et formidabelt kostnadspress på alle andre som fortsatt betaler TR.

Noen mener det er en selvfølge at man må betale utdanningen sin selv inkl TR. Men jeg vil heller sammenlikne TR med intern opplæring man også får i andre jobber. Jobber man som f.eks sykepleier(jeg har ingen kunnskap om dette) og bytter jobb til et sykehus hvor de har f.eks en annen/ny type røntgen-maskin. Da vil jeg tro man må ha et lite kurs for å lære seg å bruke den. At kurset der varer kanskje en halv dag, mens en TR tar 1-2mnd er jo greit nok, men prinsippet synes jeg blir det samme.
Man har utdanningen i bunn(CPL/ATPLetc), men trenger et kurs tilpasset selskapet man begynner hos.

Man har utdanningen i bunn(CPL/ATPLetc), men trenger et kurs tilpasset selskapet man begynner hos.

Først av alt, jeg tror ikke jeg ville vært spesielt glad for å eventuelt måtte betale en type-rating, men blir ikke sammenligningen din litt feil, all den tid en typerating er for en spesifikk flytype, og og ikke spesielt tilpasset selskapet man begynner hos (det er vel en del av line-training?)? Har man først en typerating er det jo en langt mindre sak å eventuelt bytte selskap, med langt mindre kostnader og tidsbruk på selskapsspesifikk training?

men blir ikke sammenligningen din litt feil, all den tid en typerating er for en spesifikk flytype, og og ikke spesielt tilpasset selskapet man begynner hos
Du har rett i at kurset er for hver type og ikke selskap, men det samme gjelder jo denne røntgen-maskinen også? Den er jo for type røntgenmaskin, ikke spesifikk for hvert sykehus. Så jeg mener fortsatt at prinsippet blir det samme.

Har man først en typerating er det jo en langt mindre sak å eventuelt bytte selskap, med langt mindre kostnader og tidsbruk på selskapsspesifikk training?
Både ja og nei; Nei; fordi i noen selskap må man ta full typerating på nytt, selv om man har den fra før. Dette for å sikre seg at alle ansatte har samme nivå.
Ja; Og derfor må man mange steder "bonde" seg til selskapet i feks 2 eller 3 år, slik at selskapet skal få noe igjen for den kostnaden de hadde ved sponset TR. For noen år tilbake så man på TR for sine piloter som en investering, mens nå er alt kostnader. Liten, men viktig forskjell i tankegangen...

Den selskapsspesifikke treningen er under line-training er riktig, selv om også selve ratingen kan være ganske skreddersydd hos enkelte selskap.
Neste steg opp fra å betale rating selv er jo også å betale for line-training, feks 200 eller 500 timer på type. Det finnes slike selskaper både i USA og Europa. At man, som del av nødvendig mannskap, skal betale for å sitte i cockpit, er det også greit?
Det at man gjør line-training i ett selskap forhindrer jo ikke at man kan bytte jobb rett etterpå? Det er jo dét disse selskapene tjener penger på; når én har betalt for sine 500 timer, tar man inn en ny person som kan betale for sine 500timer.

Stort sett all sertifisering/erfaring innen luftfart gjør deg mer ettertraktet, uansett hvilket selskap man "får" TR/line-training gjennom. Skal man da betale alt selv siden man kan bytte jobb hvis man vil? Jeg mener bonding er en riktigere vei å gå...

I alle type jobber blir man vel mer ettertraktet om man har div kurs, veldig ofte betalt av arbeidsgiver i arbeidstiden. Siden man kan bruke et kurs i en eventuell ny jobb mener du da at man skal betale kurset selv?

Meg bekjent betaler du ikke for rating hos hverken Air Berlin eller FlyNiki, med mindre ting har endret seg nylig.

Men jeg vil heller sammenlikne TR med intern opplæring man også får i andre jobber. Jobber man som f.eks sykepleier(jeg har ingen kunnskap om dette) og bytter jobb til et sykehus hvor de har f.eks en annen/ny type røntgen-maskin. Da vil jeg tro man må ha et lite kurs for å lære seg å bruke den. At kurset der varer kanskje en halv dag, mens en TR tar 1-2mnd er jo greit nok, men prinsippet synes jeg blir det samme.

Du har rett. Du har ikke greie på det. ;) Sykepleiere pleier syke. Radiografer bruker røntgenutstyr diagnostiks. To helt forskjellige yrker. Skal du jobbe med en CT-maskin kan et par dagers opplæring holde. En MR-maskin trenger du nok mer tid på, muligens flere uker før du behersker maskinen diagnostisk. Eksperten her inne er VC-10. Jeg henter min kunnskap andrehånds fra en som har vært lærer for radiografer...

Men over til type rating og betaling. Dette har minst like mye arbeidsmarkedet å gjøre som hvor "jævlige" lavprisselskaper er og hvor "snille" de andre er. Så lenge det er piloter som er villige til å betale for en type rating for å jobbe i et selskap, vil dette fenomenet eksistere. Det finnes også innenfor andre bransjer der man krever "type rating" i form av sertifiseringer. Stort sett har praksis så langt vært at arbeidsgiver betaler opplæring for ansatte. Samtidig kan man stille krav om at man har bestemte sertifiseringer for å bli ansatt. Hvis du vil inn i et bestemt selskap og du ikke har en bestemt sertifisering, kan det bety at du må punge ut for opplæringen, ta deg fri og bekoste eksamen selv. I min profesjon kan det også på et gitt nivå komme opp i 100-150 KNOK.

Dette vil fortsette så lenge det er overproduksjon av pilotspirer. Radiografer er det allerede for mange av i landet. Nyutdannede må til utlandet for å få jobb.

Er det så feil å kreve at grunnutdannelsen er dekket av arbeidstager?
Jeg måtte ha nødvendig kompetanse på plass for å komme inn døren hos min arbeidsgiver. Hvis de skulle finne på å endre noe som krever ny sertifisering/typegodkjenning må arbeidsgiver betale etterutdanning.

Er vel stort sett slik det gjøres i alle jobber vel?
Men samtidig bør det da være en lønn som gjør at man kan nedbetale studielån og annen gjeld opparbeidet under utdannelsen, og samtidig leve relativt komfortabelt.

Jeg måtte ha nødvendig kompetanse på plass for å komme inn døren hos min arbeidsgiver. Hvis de skulle finne på å endre noe som krever ny sertifisering/typegodkjenning må arbeidsgiver betale etterutdanning.

Men samtidig bør det da være en lønn som gjør at man kan nedbetale studielån og annen gjeld opparbeidet under utdannelsen, og samtidig leve relativt komfortabelt.

Grunnutdannelsen, i form av CPL/IR eller ATPL, dekkes av arbeidstaker. TR, som er spesifikk for visse selskaper, bør dekkes av arbeidsgiver. Eller skal en arbeidssøkende pilot ta TR på A32X, 737, Dash-8, King Air og Citation for å kunne søke på aktuelle jobber i Norge? Straks man har tatt en TR er man "låst" mot visse arbeidsgivere, og hvis da arbeidsgiver får ansettelsestopp har man gått i baret med 200k ekstra i studielån.

Bonding er noe helt annet, og et system jeg har sans for.

Mulig jeg har vært heldig, men alle mine arbeidsgivere har gitt alle nødvendige sertifikater og opplæring med full betaling så sant jeg har hatt basiskompetansen på plass. I et tilfelle kom dette på langt over 500k. Er det slik det bør være? Absolutt, hadde ikke arbeidsgiver stått for dette hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre

Grunnutdannelsen er allerede dekket av arbeidstakeren. Jeg synes ikke man kan anse spesifikt typekurs som del av grunnutdannelsen til å bli pilot. Typekurs har ingenting med å lære å fly å gjøre.
Dessuten er en stor del av typekurs hos de fleste selskaper en del av treningen i "lokale" ferdigheter og prosedyrer mer eller mindre spesifikt for det aktuelle selskapet. I så måte kan man godt kalle det en videreutdannelse som jeg synes arbeidsgiver skal bekoste.

Da har nok jeg misforstått TR litt. Takk for ryddige svar!

Hvis det er slik at arbeidsgiver krever en TR som er spesifikk for selskapet vil jeg helt klart være enig i at arbeidsgiver skal dekke dette. Hvis TR er generell for flytypen og kan brukes videre for alle selskap blir det litt annerledes.

I min relativt enkle IT-verden holder det ikke bare å kunne programmere. Du må kunne språket, miljøet og standarden som bedriften bruker, og dermed låser du deg til spesifikke bedrifter ved å velge en rute, og du vil aldri kunne komme til intervju uten å ha denne spesifikke erfaringen. Forskjellen blir helt klart at flybransjen har vesentlig flere alternativer og vesentlig høyere kostnad for å gjennomføre utdannelsen.

Men uansett munner det ut i at arbeidstager må få en lønn som er representativ for kostnadsnivået på utdannelsen, og mitt inntrykk er at flybransjen er langt unna det nå uansett.

Er typerating nødvendigvis knyttet opp mot selskapsspesifikke forhold, eller kan man ta en TR på B737NG som er generisk? Jeg er inneforstått med at man må gjennom SOP'en til det enkelte selskap før man starter å fly, men trenger dette å kobles opp mot TR?

TR er vel, dersom det er slik at det er mulig å ta en generisk TR, en basisferdighet (utsjekk på en type) som kanskje ikke er urimelig at arbeidstaker selv betaler. Gjennomgang av selskapsspesifikke rutiner bør naturligvis selskapet bekoste.

Last edited:
Men uansett munner det ut i at arbeidstager må få en lønn som er representativ for kostnadsnivået på utdannelsen, og mitt inntrykk er at flybransjen er langt unna det nå uansett.

Tja, da må man nok legge om hele arbeidsmarkedet og grunnlaget for lønnsdannelsen, for det er vel i liten grad slik at kostnaden ved utdanningen er avgjørende for lønnsnivå i andre bransjer?

Er typerating nødvendigvis knyttet opp mot selskapsspesifikke forhold, eller kan man ta en TR på B737NG som er generisk? Jeg er inneforstått med at man må gjennom SOP'en til det enkelte selskap før man starter å fly, men trenger dette å kobles opp mot TR?

TR er vel, dersom det er slik at det er mulig å ta en generisk TR, en basisferdighet (utsjekk på en type) som kanskje ikke er urimelig at arbeidstaker selv betaler. Gjennomgang av selskapsspesifikke rutiner bør naturligvis selskapet bekoste.

Man kan fint kjøpe seg en "generisk" typeutsjekk uten noe ansettelsesforhold til et spesifikt selskap, men de fleste selskaper som tilbyr utsjekk og jobb mot betaling krever at du tar utsjekken gjennom selskapet eller en av deres partnere.

Typerating er ingen basisferdighet. Det er en helt spesifikk utsjekk på en helt spesifikk flytype. Det har som jeg skrev lenger opp ingenting med basisferdigheten å fly å gjøre. TR har ingen innvirkning på sertfikatene eller rettighetene til å fly instrument, multi crew osv. Det er en helt spesifikk opplæring på flytypen som gir deg rettighet til å operere den.
Derfor mener jeg det er helt og holdent opptil arbeidsgiver å betale kostnadene dette medfører.

Typerating er ingen basisferdighet. Det er en helt spesifikk utsjekk på en helt spesifikk flytype. Det har som jeg skrev lenger opp ingenting med basisferdigheten å fly å gjøre. TR har ingen innvirkning på sertfikatene eller rettighetene til å fly instrument, multi crew osv. Det er en helt spesifikk opplæring på flytypen som gir deg rettighet til å operere den.
Derfor mener jeg det er helt og holdent opptil arbeidsgiver å betale kostnadene dette medfører.

Det er kanskje feil å kalle det en basisferdighet, men det er vel ikke så veldig forskjellig fra "sertifiseringene" som bl.a -KOG snakker om i sitt innlegg (eller Commuter, for den del)? Noen får dette betalt (som piloter i WF, SK osv., samt arbeidstakere som Dag VIking, mens andre må bekoste slikt selv).

Når DY snakker om at TR kan "nedbetales" gjennom trekk i lønnen over en viss tidsperiode, er ikke dette i prinsippet en form for bonding (eller iallefall ikke veldig ulikt - man må vel regne med at med en nedbetalingsplan så følger en viss form for binding slik at selskapet sikrer seg at arbeidstakeren jobber lenge nok til å betale kostnaden)?

Last edited:
Når et selskap krever

a) at en selv betaler type rating,

og

b) at en tar type rating ved den treningsorganisasjonen selskapet har avtale med,

kan både prisen settes der selskapet ønsker, og den potensielle ansatte har ikke mulighet til å vurdere andre myndighetsgodkjente treningsorganisasjoner med lavere pris. I dette ligger en mulighet for en kickback-avtale fra treningsorganisasjonen til flyselskapet som i praksis forsyner det med studenter som er bundet av et eksklusivitetskrav.

Når et selskap krever

a) at en selv betaler type rating,

og

b) at en tar type rating ved den treningsorganisasjonen selskapet har avtale med,

kan både prisen settes der selskapet ønsker, og den potensielle ansatte har ikke mulighet til å vurdere andre myndighetsgodkjente treningsorganisasjoner med lavere pris. I dette ligger en mulighet for en kickback-avtale fra treningsorganisasjonen til flyselskapet som i praksis forsyner det med studenter som er bundet av et eksklusivitetskrav.

Jeg har ikke noe problem med å se at dette er en utfordring, men er det dette DY krever nå, eller har de dette som en mulighet (og TR helt utenom som en annen mulighet)? Et slikt eksklusivitetsproblem har det vel ikke vært tidligere, om jeg har forstått det rett.

Jeg har ikke noe problem med å se at dette er en utfordring, men er det dette DY krever nå, eller har de dette som en mulighet (og TR helt utenom som en annen mulighet)? Et slikt eksklusivitetsproblem har det vel ikke vært tidligere, om jeg har forstått det rett.

Jeg kjenner ikke godt nok til DYs krav til å kunne svare på det, dessverre.

Back