Type 26 Fregatt, helikopter valg

Basse-HAU

ScanFlyer Gold
Da var valget på fremtidig fregatt tatt av regjeringen i dag, som da falt på britiske Type 26.
Type 26 er nok ett fornuftig valg, selv om jeg synes radar teknologi og luftvern burde vært bedre ivaretatt, men man får ikke som kjent inspisert og sekk. Australia har ett litt annet oppsett enn britene, som jeg ville påstå ville gjort den enda bedre valg.

For forumet er det vel heller helikopter valg som er mest interessant, skjønner Type 26 er godkjent for både Merlin og Seahawk.
Så «heldigvis» er ikke NH-90 noe som kommer på agendaen igjen.

Sjøfartsnasjonen Norge der altså.. Med en av de mer komplekse kystlinjene på planeten samt Spitsbergen, med Ivan som nabo og tilhørende ikke inviterte besøk skal altså kjøpe britisk.
Gjengen som etter andre verdenskrig egentlig ikke har greid å lage noe av holdbar kvalitet...

Krysser fingrene :)

Angående helikopter blir det vel AW 101 eller hva?

Etter NH-90 fadesen har jo Norge bestilt Seahawk til Kystvakten, som nok kan være fordelaktig at denne brukes til sjøforsvarets operasjoner.
Om den er så lik at samme maskin kan ha likt oppsett som kystvakt og fregatt helikopter vet jeg ikke, men vil da i så fall vel være en no brainer.

AW101 har vært en suksess for Norge vil jeg påstå, og de burde nok absolutt innløse opsjoner om de ikke er utgått. Men 6 opsjoner (er vel det de har?) er vel kanskje i minste laget når man skal ha 5 fregatter?

Som du selv sier så skal jo Australia ha disse fregattene, og de har også Seahawk, så da er det bare å håpe at Norge gjør det enkelt og også bestiller flere Seahawk til sjøforsvaret.

Leveringen av MH-60R skal starte i 2026.

Selv om de første helikoptrene som Norge kjøper er tiltenkt Kystvakten, har utdanningen blant annet også inneholdt trening i bruk av helikoptrenes utrustning, sensorer og våpen for anti-overflate krigføring, anti-ubåt krigføring og søk og redning, forteller oberstløytnant Jann Olav Lande.
https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/helikopterpiloter-klare-mh-60r-seahawk?q=seahawk

Det virker jo som om utdanningen til pilotene våre også inkluderer funksjonalitet som er tiltenkt bruk på fregatter.

Siden vi allerede har 6stk Seahawk på vei inn fra 2026 som kan benyttes på dagens fregatter, og de nye fregattene kan leveres med Seahawk - så står man etter denne anskaffelsen med potensielt minst 11 Seahawks og 5 nye fregatter (pluss de gamle)
Muligens en god kombinasjon.

Så kan man jo velge AW-101 Merlin til hæren, som også kan supplere fregattene i krise, og deler mange hovedkomponenter med SAR-queen..blir en gedigen kapasitets-oppgradering vs Bell, men blir ett strategisk valg man eventuelt tar.

Back