• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TV2 melder om kaos på OSL ..

Replying to Topic 'TV2 melder om kaos på OSL ..'

Originally posted by TOS

Jeg sier bare: "Den norske lægeforening"....!

"-Den norske lægeforening er ikke en fagforening, men en sammensvergelse!" -ukjent

Originally posted by catocontrol

Hehe, men du får aldri en Nederlender til Norge sånn uten videre:)

Tja, vår egen Laurentz er kanskje ikke helt enig med deg der...

Originally posted by LCH

Originally posted by catocontrol

Hehe, men du får aldri en Nederlender til Norge sånn uten videre:)

Tja, vår egen Laurentz er kanskje ikke helt enig med deg der...

Og The Pilot er på vei inn for å fly for BX

Originally posted by P.A. VIKING

atck, les også mine kommentarer, jeg forutsetter endringer i vilkår, dette oppfattres vanligvis som goder som lønn, fritid , forutsigbarhet osv.

Ja det er mulig jeg var litt kjapp der.
Samtidig nevner du tre ting på en gang, og det er jo ikke mulig det! :spin:
Lykke til hvis du har tenkt å få disse tre tingene på plass i lufttrafikktjenesten innen la oss si en tiårsperiode i Norge...

Kyrre

Da er det vel best å starte med forutsigbarhet
.
.
.
.
.
for passasjerene ;)

Originally posted by LN-KGL

Da er det vel best å starte med forutsigbarhet
.
.
.
.
.
for passasjerene ;)

Lett:

Regn med store forsinkelser hver fredag og hver søndag kveld i årene framover. Sørg for å gjøre alle dine reiser lørdag kveld og søndag morgen.

K

'TV2 melder om kaos på OSL ..'

Hei,

Jeg har ikke bakgrunn i lufta som annet enn flypassasjer, men siden jeg har jobbet skift i oljeindustrien i over et dusin år så har jeg litt erfaring når det gjelder arbeidsbelastning.

Skiftjobbing er en belastning, du kan kanskje klare mye overtid en periode på opp til et år eller to, men så begynner kroppen å si stopp. Selv om det kan bli gode penger på overtid vil de aller fleste gjerne ha tid og krefter til å leve et liv ved siden av jobbing.

Du er nødt til å være 100% konsentrert når du driver arbeide hvor feil kan ha store konsekvenser, hos oss er det policy å sende folk på land hvis de har problemer hjemme, ikke bare for at de skal kunne ordne opp i vanskene, men mest fordi vi vil unngå ulykker fordi den som er på vakt tenker på sykt barn eller kone som vil skilles.
Jeg har full forståelse for at de valgte å stenge luftrommet den dagen flygelederne i Røyken hadde hodet fullt av flytteplaner.

I dag så er vel de som kjører de tyngste vaktene leger som tar helgevakter på 48 timer, bygget på egen erfaring fra hvordan jeg føler meg på slutten av lange skift så vil jeg tro at det blir noe krøkkete tråkling av skader sent på søndagen...

På meg som utenforstående virker det som om ledelsen i Avinor ikke forstår konsekvensene av beslutningene de gjør - sikkerhet og effektivitet er ikke noe man kan få til ved enkle grep men gjennom langsiktig og målbevisst jobbing.

Hvor mange i ledelsen der har forsøkt å jobbe en roterende skiftordning og gått noen nattskift og kjent hvordan man føler seg dagene etterpå?
Dette er ikke som hos 7-11 eller McDonalds hvor det går an å lære opp betjening på noen uker, de som kommer inn i denne delen av Avinor systemet nå vil ikke være operative på flere år. Der jeg arbeider er vi nå i gang med å lære opp de vi tror vi vil trenge i 2006/2007 når det blir flere fartøyer å bemanne.

Å basere seg på overtid for å sette opp skiftordninger er som å pisse i buksa for å holde varmen, det fungerer bra til å begynne med - men det tar ikke lang tid før ulempene melder seg for fullt. Mange er villige til å stille opp ekstra når de har tillit til ledelsen og entusiasme for selskapet de arbeider i - dette er vel neppe tilfelle i dagens Avinor.
Kan det feks være mulig å la de som går av for 60års grensen fortsette med å gjøre nødvendig papirarbeide på dagtid og spare inn noen årsverk blant operative flygeledere?

På samme måten som det var for noen år siden hos NSB/JBV/Jernbanetilsynet ser det ut til å være behov for å bytte deler av ledelsen hos Avinor og få på plass realistiske planer basert på den utviklingen vi kan forvente i Norge. Nå har vel flytrafikken økt mer de siste årene enn mange hadde forventet og det kan ha gjort problemene større.
Forresten, hvordan forplanter disse forsinkelsene seg videre ut i Europa?

Jeg tror det er bare et tidsspørsmål før deler av ledelsen i Avinor må gå av pga manglende evne til å løse dagens problemer og at de ikke har klart å innse at de avgjørelsene de har tatt underveis ville føre til en vanskelig situasjon.

Selv om jeg gjerne vil hjem igjen i rute om ti dager så gjelder vel det samme i luftfart som i oljeindustrien - "Safety First"

Eders
Knut Erik

Knut Erik,

Det, min venn, var det mest vettuge innlegget i denne tråden så langt. :devot:

Kyrre

Men! Alle som leser her skjønner at det er snakk om en konflikt/aksjon. Om så den er berettiget er en helt annen sak som jeg ikke kan nok om. Men her er det helt klart 2 parter som begge har et ansvar for å løse konflikten...

Nope, jeg ser ikke på det som en konflikt, men som en konsekvens av dårlig forvaltning.

Dersom bemanningen er skåret ned til et minimum, det i tillegg blir tvangsutlagt ferie, og man har statistikgrunnlag for sykefravær etc så kan man forutsi regulæritet på levert tjeneste uten at man skal bli beskyldt for å han eaksjon på gang. De ansatte som tørr si dette, Randi vil selvsagt ikke vedgå dette.

/G

Det blir alikevel veldig Tuppen og Lillemor debatt - eller var det Randi og Rolf?

EB, hvordan kan du kalle det en konflikt? Hva konkret de siste dager har flygelederne gjort som gjør at du kan kalle det en konflikt? Vil gjerne ha noen eksempler, ikke bare ubegrunnet påstander.

Når de kan bekrefte at dette vil fortsette i uoverskuelig fremtid så er det vel en konflikt...eller kan de se i glasskulen når de ansatte blir syke?

Det er jo klart de kan forutse at dette vil skje også i fremtiden, så lenge det ikke finnes (nok) mannskap å sette inn ved sykdom. Det er menneskelig å være syk, og dermed borte fra jobb, fra tid til annen.
En annen ting; det er jo når belastnigen på systemet er størst, at man best merker at det rett og slett ikke er nok folk i systemet, nettopp på fredager og søndager.

Og til slutt: ATC-folk har da rett på helgefri en gang i blandt de også!

Hvis du kan dokumentere at sykefravaeret i Roeyken er dramatisk hoeyere enn i arbeidslivet ellers - ja, da kan jeg kanskje vaere med paa aa bruke det ordet. Hvis sykefravaeret er likt (eller lavere...), saa er det rett og slett bare ikke nok biter i puslespillet! Og det har ingenting med en konflikt aa gjoere....
Dette er enkel sannsynlighetsberegning...

Jeg skal være den første til å rope hurra hvis det ikke er en konflikt mellom ansatte og ledelse (igjen jeg fordeler ikke skyld) og at dette innlegget og alle svarene i denne tråden er en storm i et vannglass...

Back