• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TV2 melder om kaos på OSL ..

Replying to Topic 'TV2 melder om kaos på OSL ..'

Så Norge trenger flere flygeledere. Hvis vi vet problemet hvorfor i h.... kan vi ikke løse det da.

Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by atck

Litt bastant sagt: Det går ikke.

Livsfarlig å si/skrive det.

forstår det da slik at "upperspace" godt kan styres fra Malmøøø, eller Sveits , og da er dere trolig mange nok igjen i denne omgang til å få trafikken unna i de lavere luftrom ?

/G

Ja det var ganske bastant uttalt ;)

Før man evt skulle få til en sånn ordning måtte man bli enig landene imellom. Sverige er forsåvidt realistisk, sveits heller urealistisk.
Men for å få til noe slikt måtte man vel gjort en bitteknøttelitenliten jobb i forkant, og det er å utarbeide avtaler og luftromsstruktur, samt grensesnittregelverk. Dette måtte evt gjøres av av tilsynet. Som så langt ikke har nok folk til å drive tilsyn og utstede regelverk i forhold til Avinor en gang.
Backup? Hvem skal være backup for Malmø? Hvordan skal man holde backupen vedlike?
Så var det dette med suverinet da, noe som så langt også er en politisk greie.
Ingen av delene er umulig, det stemmer det. Men la oss si at man gjør et vedtak på overføring av f.eks upper til Sverige. Er det sikkert at man sparer inn nok hoder i forhold til det reelle kravet for å få norsk lufttrafikktjeneste opp på et sjølbærende nivå? JJeg har mine tvil. Og så var det dette med å dele opp Norge i enda flere grensesnitt med flere aktører, noe som ikke er heldig sett med flysikkerhetsøyne.

Jeg blir overrasket hvis man skulle komme med et slikt løsningsforslag der man faktisk beviselig klarer å spare noen penger i forhold til opprettholdelse av drift i Norge.

Originally posted by HMWK

Så Norge trenger flere flygeledere. Hvis vi vet problemet hvorfor i h.... kan vi ikke løse det da.

Vi har satt igang opptrening av aspiranter NUH, og disse er i gang med gammelt opplegg fra SATSA i Sverige. Ny norsk/svensk/dansk flygelederskole vil være oppe og gå fra sommeren av kanskje. Med dagens system har vi bare mulighet til å lære opp kanskje 20-30 aspiranter i året på grunn av begrensninger rundt antall på opplæring samtidig, egentrening for flygeledere samt overføringstrening av flygeledere, noe som forøvrig tar fra 3 til 12 måneder, avhengig av hvor stor enhet man jobber på.

20-30 flygeledere i året er ikke mye... og uansett vil ikke første kull være ferdig før om to år. På den tiden har vi to kull 60-åringer som ikke får lov til å jobbe operativt lenger.

K

Kan militæret løse manglen på kort sikt?

men gjøre en WorldWide rekrutering av utdannede flygeldere ?

Hvor mye tror du at du må betale en flygelder for å jobbe på Banak, Bardufoss eller Andøya? Dere må ikke tro at det er Oslo det er plassene i Sørnorge det er problemer å skaffe folk til, jeg vil tippe at ca 70% av alle flygeldere som jobber nord av Trondheim står som jobbsøker på en enhet sørpå. (Pga flere ting, lite utfordrende jobb, ræva geografisk beliggenhet og dårligst betalt i landet.)

Den eneste grunnen til at Avinor ikke henter inn mengder med folk til Oslo ATCC er fordi ALLE (og jeg mener alle) enheter nord av Trondheim har enten mangel på folk, eller vi få det umiddelbart om man "slipper" folk sørover. Og for de som fortsatt snakker aksjon, så vil jeg og sjefen min sette oss ned (For jeg er slik skummel NFF mann) for å finne ut hvordan vi skal kunne legge restriksjoner på skole og militærtrafikk fra og med midten av februar frem til 201X. Grunnen til det? Vi må fjerne en vakt pr dag HVER DAG pga at vi vil mangle 22% av bemanningen. Og om det ikke er innlysende, så vil etthvert prosjektarbeid, årlig faglig oppdatering, kurs, møter, briefer for besøkende MIL avdelinger etc etc generere overtid fra første minutt. Det er IKKE tatt høyde for NOE SYKEFRAVÆR, ingen fødselspermisjoner (vi har 3 kolleger i kalvings-utsatt alder), ikke mulig å avgi instruktører til Skolen i Malmø. Ingen ting!

Høres greit ut?

Respons fra Avinor sentralt da det går opp for dem at vi blir for få i forhold til det oppsettet DE HAR GODKJENT: Stillhet De ville ikke svare sjefen min, de vil ikke innrømme at de har gjort en bommert. Da de ble forespurt NÅR vi kan forvente forsterkninger, så ble det stille, for det vet det vil ta over 3 år!!!!

Om Avinor vil ansette folk fra utlandet, så go ahead! Det som er helt sikkert, er at om de setter inn folk på Oslo før folk som har liggende søknad for å slippe problemer andre plasser, ja da vil folk slutte på de andre plassene på dagen, og si reis til h****** til Avinor. Jeg kjenner til flere (2-siffret antall ) på enheter nordpå som sier opp innen 1-2 to år og slutter i Avinor.

Originally posted by HMWK

Kan militæret løse manglen på kort sikt?

Nei, militæret har ikke flygeledere. De har GCI, Ground Control Intercept eller noe slikt, som rett og slett betyr at man sender jagerfly mot andre fly. Disse er forsåvidt inneforstått med norske regler og må ofte forholde seg til disse, men fra det og til å inneha en norsk sivil sertifisering er en laaang vei å gå. Faktisk må man gå hele flygelederskolen... alternativt skaffe seg en flygeledererfaring fra utlandet.

Når man hele tiden refererer til å "sette inn militære" så måtte dette blitt som i USA, der man har militære og sivile flygeledere som styrer forskjellige luftrom, men stort sett etter samme regler. Dette gjorde Reagan, uten at det nødvendigvis var så utrolig sikkert. Skal vi forholde oss til ICAO (FN) og Eurocontrol (EU) slik vi har forpliktet oss til må alle som driver i norsk luftfart sertifiseres. Det gjelder alle tjenesteytere, enten de måtte drive flykontroll eller flyging...

K

Jeg kan bekrefte det airway M609 hentyder, at det er ganske mange utålmodige flygeledere uten familie som snart ikke gidder å vente på overføring til sørnorge... stillheten fra sentrale hold har nå vart i over et år. Nederland har allerede begynt fått napp i Norge og diverse andre land er også interessert i ICAO-sertifiserte flygeledere...
Sjøl blir jeg nok her i landet. Spørsmålet er om det blir som flygeleder. Satser evt på et yrke der man ikke skal reise så mye via Gardermoen...

K

At hele USA ble reddet av de militære flygelederne er nok ikke hele historen. I følge en kollega av meg, som selv var en av disse som ble sparket av Reagen, ble de militære flygelederne kun satt inn på "små CAVOK-flyplasser" (CAVOK = fint vær, blå himmel osv..). Dette var visst de eneste plassene hvor man turte å sette inn personell uten relevant opplæring.

Ellers må jeg si Kyrre er flink til å representere "oss". (Ser vi den neste Rolf her kanskje?) :) Håper du sitter på jobben og får betalt for all denne skrivingen!

De som, etter å ha lest hans innlegg, fortsatt ikke forstår sammenhengene vil nok aldri gjøre det.

Aner jeg en liten frykt for kreative løsninger ?, i outsouring er det noe som heter overta AS is, regner med at det for ICAO godkjente flygeledere ikke er en større utfordring å flytte fra Nederland til Norge en vs. ?

Med andre ord kan det se ut til at utviklingen for OSL fortsetter nedover for regulariteten :(

On-Time.gif

Har ikke funnet regularitetstallene for ARN og CPH på deres websider. Noen som vet hvordan ståa er der?

PS
Grafen ovenfor blir en del av den redesignede http://www.plane-spotter.com/Airports/Norway/OSL/index.htm - under et nytt punkt Statistics. Deler av oppdateringen er allerede sluppet - blant annet to oppdaterte designasjonskart. Så får vi se om noen beskrivelser av noen spot kommer i løpet av helgen.

Aner jeg en liten frykt for kreative løsninger ?, i outsouring er det noe som heter overta AS is, regner med at det for ICAO godkjente flygeledere ikke er en større utfordring å flytte fra Nederland til Norge en vs. ?

Hehe, men du får aldri en Nederlender til Norge sånn uten videre:) Nå må du snart skjønne det! Eneste grunnen kan være at vedkommende var på vinterøvelse i Norge da han var i militæret, og klarte å smelle ei nordnorsk berte på tjukka:spin:

Det er mange nederlendere som har flytte til Norge - særlig Telemark.

Originally posted by EB

Telemark?

Jepp... Har stått en del om dette i aviser. En kampanje fra flere bygder om å få tak i folk som vil bosette seg i området...

Eller Høyanger ...

Anyway, vi snakker om å legge forholdene til rette, dette innebærer selvsagt den økonomiske siden av saken.

Outsourcing? Bring it on babe! :musikk

Frykt? Sannsynligheten for å få utlendinger til Norge for å drive flykontroll er vel særdeles liten med de lønns-/levevilkårene vi har her. Og ellers? Skulle man komme med et firma som er villig til å drive flykontroll i Norge så skal du ikke se bort fra at de får en del søkere fra - nettopp Norge.
Problemet er vel at man ikke klarer å drive flykontroll så billig som vi driver den, og det betyr at man må komme med forholdsvis lave lønnsbetingelser for å kunne være konkurransedyktige. Janne Carlzon har jo store planer om å drive flykontroll i Norge men med svenskelønninger spørs det hvor mange han får med seg fra den ene eller den andre siden...

Det virker ikke som om du har lest argumentasjonen min over Mr. Viking. Norge nasjonen er så langt stuck med det de har. Og det de har blir det mindre og mindre av.

enml har skjønt det:
Elendigheta bunner i at Stortinget engang vedtok å privatisere infrastrukturen. HVEM var i makta da? DE bør vel stilles til rette, og ikke flygelederne som prøver å gjøre jobben sin? Randi gjør bare den jobben HUN ble satt til – det kunne vært hr NN eller hvemsomhelst som hadde blitt plassert der…
Helt tragisk. Oljerike Norge burde heller brukt penger på infrastruktur i stedet for å investere i flyktige utenlandske børser, der tapene ut av vinduet fort overstiger beløpene som kunne gitt oss bedre veier og sikrere flytrafikk, bl.a.
Anbud er for så vidt en god idé, men funker dårlig i praksis, slik som kommunismen. Når priser presses, må det nødvendigvis gå ut over kvaliteten! Kundene får ikke produktet de er lovet, mens STATEN iskaldt håver inn utbytte.
Greitt nok kan man mene at flygeledere er en ”noget spesiell rase”, men det er jaggu også en del andre yrkesgrupper! F.eks heismontører, som kan lamme hele hovedstaden. Lægene? Hvorfor en fagforening vil begrense rekrutteringen beats me.
Ola Dunk retter sin misnøye mot frontlinjen, altså flygelederne, og ser ikke det store bildet. Når arbeidsplasser er håpløst underbemannet, velter én syk hele lasset. Det er ikke sunt for noen å måtte jobbe mye overtid som en regel. Tror faktisk ikke at noen sykemelder seg bare for å demonstrere! Alle ønsker å få lov til å gjøre jobben sin.
Når noe funker dårlig, bør det fikses. Takk til atck og M609 som gir oss litt verdifull inside-info. Hvis alt var gjort riktig, ville vi ikke hatt forsinkelser.
Hvem i huleste tror at utenlandske flygeledere vil ønske å flytte til Ultima Thule? LT trodde også de kunne rekruttere fra hele verden… Dream on!!! CatoControl – mange nederlendere flytter faktisk til Norge fordi de er lei av trangboddheten der. Vet det førstehånds – de er det eneste folkeslag vi kan forvente å få hit uansett yrke.
”Something is rotten in the state of Norway”, DET er helt sikkert! Heia NSB?

Ja mange nederlandske flygeledere vil nok flytte til norge :up:

I Nederland er bemanningsvilkårene MYE mer romslige enn i norge, og lønna er bedre! På en flyplass med færre bevegelser enn en flyplass i Norge har de f.eks dobbelt så mange flygeledere for å drifte tårn/innflygningskontroll med samme åpningstider. Ved en studietur Avinor (Ikke NFF) hadde til Maastricht TWR, ble gutta der nede helt 'mørkredde' når en kollega forklarte hvor få mann vi driftet Bardufoss med f.eks.

Det er det samme som går igjen i store deler av europa, og ved en internasjonal IFATCA konferanse, ble andre land sjokkerte over hvor mye overtid man blir tvunget til å gå i Norge.

Og btw, de fleste av de svenske flygelderene som Randi Flesland skrøt av å ha i jobb (Frokost TV for 2 uker siden,sånn for å bevise at hun er for fri flyt av arbeidskraft) ble ansatt FØR hun kom til makten, har nå fått jobb ved Stockholm og Malmö kontroll og er således på vei bort fra Avinor så fort de bare makter!

Nei når er det julebord! (Og slapp av, de som skal på jobb i kveld og morgen tidlig får ikke være med!):musikk

Takk for den, M609!

Jeg sier igjen:

SOMETHING IS ROTTEN IN THE STATE OF NORWAY!!!

:cool2 :cool2 :cool2

atck, les også mine kommentarer, jeg forutsetter endringer i vilkår, dette oppfattres vanligvis som goder som lønn, fritid , forutsigbarhet osv.

Back