• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TV2 melder om kaos på OSL ..

Replying to Topic 'TV2 melder om kaos på OSL ..'

Én ting er ihvertfall sikkert, det var et lite kaos i går. Nok en dag med 3 timers venting i transfer på TRD. Det ble WF-maxitaxi på flere nordover i går, og jeg vet ikke hvor mange kanselleringer og omgjøringer jeg hørte over callinganlegget mens jeg satt og ventet. Men noen store frustrasjonen blant passasjerene uteble, såvidt jeg kunne se ihvertfall.

Når det er sagt så er jo dette en helt uholdbar situasjon for oss som pendler med fly i jobbsammenheng, hvor mange arbeidstimer som går tapt for folk i løpet av en dag som gårsdagen kan man jo bare spekulere i. På tide å få inn noen på toppen av Avinor som skjønner hvor kritisk dette er og kan begynne å rydde opp i situasjonen.

Originally posted by Blubird

Når det er sagt så er jo dette en helt uholdbar situasjon for oss som pendler med fly i jobbsammenheng, hvor mange arbeidstimer som går tapt for folk i løpet av en dag som gårsdagen kan man jo bare spekulere i. På tide å få inn noen på toppen av Avinor som skjønner hvor kritisk dette er og kan begynne å rydde opp i situasjonen.

Det er veldig beklagelig og det synes alle som er involvert, enten man er av de som skal regulere trafikken eller de som sitter og venter på den.

Når det er sagt vil jeg gjerne understreke at dette går lenger opp enn toppen på Avinor. Dette er et politisk anliggende. Det var stortinget som startet dette. Stortinget kan også få en slutt på det.

K

Jeg tror tiden nå må være inne for at Avinor blir PÅLAGT å sørge for en skikkelig og forutsigbar trafikkavvikling, da de samfunnsmessige konsekvensene nå helt tydelig er i ferd med å bli veldig store.
Muligens kan dette løses ved å frigjøre både toppledelsen i Avinor, og kanskje også hos motparten, slik at man kan fortsette med blanke ark og ikke altfor mye vond ballast i ryggsekken. Sett utenfra virker det som om situasjonen er helt fastlåst, og at ingen av partene evner å se en farbar vei ut av elendigheten.
Minstekravet må være å snarest få på plass en bemanningsplan som er sannsynlig, og så får heller Avinor ta den nødvendige kostnaden med dette før prosessen fortsetter. Slik det er i dag,når man er sterkt usikker på om flyet i det hele tatt vil gå, så skades ikke minst flybransjen, men også alt annet næringsliv i kongeriket.

Krever handling

Leder i Stortingets transportkomité, Per Sandberg (Frp) krever handling for å unngå kaos i juletrafikken.

– Flykaoset er uakseptabelt og konflikten må løses. Stortinget og regjeringen må være villige til å bruke både sterke virkemidler og ekstrabevilgninger, mener Sandberg.

– På kort sikt må Avinor bruke styringsretten sin som arbeidsgiver og få i stand vaktplaner som holder. Nå må samferdselsministeren på banen som eier og presse på Avinor, sier Sandberg.

– På litt lengre sikt må det etableres et nytt selskap som kan rekruttere flygeledere og gi Avinor konkurranse, sier Sandberg til NTB. (©NTB)

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article664778.ece

Selv skal jeg på en liten happening med en av gutta i Røyken senere i dag , og vil da fortelle han at han har min fulle støtte , og at jeg syntes det er synd at de skal ha en så utrolig dårlig ledelse.

Nåh.

Det blir framstilt som om det er snakk om "motparter" .. og det er uttrykk vi kjenner fra typiske arbeidskonflikter. Så kan man spørre seg om det faktisk er en arbeidskonflikt dette. Man må identifisere hva som FAKTISK er problemet med trafikkavviklinga i Norge.

Røykenflyttinga er forsåvidt et omdiskutert tema, men problemet ligger først og fremst i at man blant annet fra Avinor sin side har gjort en del stunt når det gjelder bemanning som ble satt i gang uten å foreta en fullstendig risiko- og bemanningsanalyse.
- De tok ikke høyde for at tilsynet skulle forlange at vi skulle begynne å følge normale overtidsregler.
- De tok ikke høyde for at folk som fikk beskjed om at de burde begynne å kikke etter jobb faktisk gjorde dette - og sluttet - før man hadde et fullgodt system som erstattet disse. Da tenker jeg på fullmektigene.
- De tok ikke høyde for at mye av det ikke-operative arbeidet rundt dette med trafikkregulering faktisk MÅ gjøres av flygeledere, dels fordi vi er de eneste med kunnskap, dels fordi tilsynet krever det.
- De tok ikke høyde for at tilsynet faktisk krever at man har flygeledere som saksbehandlere - og at tilsynet gir vel så gode vilkår som Avinor, i tillegg til normale arbeidstider samt en etterhvert oppegående ledelse.
- De stoppet utdannelsen.
- De kjørte over flygelederstanden som helhet uten å ta høyde for at mye av arbeidet som opp til dette tidspunkt ble gjort frivillig. Når sjef Flysikring uttaler "Det er frivillig å jobbe i Avinor, vet du" så har man vel egentlig sagt at man gir f*en i om man jobber her eller der. Hvor interessert hadde DU vært i å fortsette dugnaden da?

På generelt grunnlag kan vi si at løpet er kjørt. Det ER mannskapsmangel i Røyken. Den kommer ikke til å bli bedre på laaaang lang tid. Dette har skjedd uavhengig av hva man måtte mene om hvordan vår fagforeningsleder uttaler seg på TV.
Flygelederne og hele Avinor ønsker å komme seg videre. Men tilliten er ikke tilstede for at man skal kunne sette igang med den ledelsen vi har i dag...

Var det uklart? Prøve å si det kort?

Mannskapsmangelen på Røyken er reell. Flygelederne aksjonerer ikke.

Klart nok?

For å presisere , jeg vet at min buddy der ute i Røyken ikke er i aksjon og at de er for få slik at normalt sykefravær skaper store produksjonsproblemer.

Ville det ikke være mulig dersom eier , Stortinget, ønsker det å begynne rekrutering , ikke bare av aspiranter, men gjøre en WorldWide rekrutering av utdannede flygeldere ?

Regner med at vilkårene må justeres, men de sammfunnsmessige konskevenser av alle de forsinkelser vi ser for oss fremover koster også big time.

/G

Originally posted by P.A. VIKING

For å presisere , jeg vet at min buddy der ute i Røyken ikke er i aksjon og at de er for få slik at normalt sykefravær skaper store produksjonsproblemer.

Ville det ikke være mulig dersom eier , Stortinget, ønsker det å begynne rekrutering , ikke bare av aspiranter, men gjøre en WorldWide rekrutering av utdannede flygeldere ?

Regner med at vilkårene må justeres, men de sammfunnsmessige konskevenser av alle de forsinkelser vi ser for oss fremover koster også big time.

/G

Litt bastant sagt: Det går ikke.

Vi kunne sikkert i samarbeid med LT ordnet det til slik at utenlandske flygeledere kun jobbet Area og Upper, slik at man ikke trenger norskkunnskaper. Men det finnes en del andre skjær i sjøen:
- Norske flygelederlønninger finnes ikke konkurransedyktige i dag. Med en absolutt topplønn på 700K (snitt på rundt 5-600K?), 40-45% skatt, 25% moms osv har man ikke sjanse mot mer attraktive, og varmere, land. Contrary to popular belief er det ikke SÅ fett å være flygeleder.
- Det finnes ikke flygeledere tilgjengelig i verden. Jeg har lest om en mangel på mellom 5.000 og 10.000 på verdensbasis. Hvor mange av de få som er på frilansbasis tror du faktisk velger Norge da, gitt forutsetningene i forrige punkt?

For å si det enkelt så er man støkk med det man har. Vi advarte mot alle mannskapsdisposisjonene da de ble gjort for et par år siden. Når vi i høst endelig har klart å få i gang utdannelsen igjen tar det rundt 2 år før vi kan høste fruktene av dette.

Som sagt før: Det kommer til å bli verre før det blir bedre.

Saken er den at dette kaoset, etter min mening, startet da det ble vedtatt å gjøre Luftfartsverket om til Avinor AS med krav om overskudd. I enhver bedrift der det er et krav om overskudd vil en kunne oppleve at man setter kvalitetskrav til side for å oppnå sine resultater.

Visse funksjoner i samfunnet bør ikke ha et slik krav hengende over seg. Avinor burde utelukkende bestå av fagpersoner som hadde som oppgave å sikre en sikker og effektiv drift, med de nødvendige midler stillt til disposisjon. Kanskje hadde dette kostet skattebetalerene noen ekstra kroner, men jeg frykter mer for hva kostnaden blir den dagen det smeller... den kostnaden blir ikke først og fremst målt i kroner og øre.

Desverre er dette et mønster en ser over atl ellers i samfunnet også. Nå er fangetransporter ute på anbud til private selskaper med krav til overskudd, Statens Vegvesen er oppdelt og det nye selskapet, MESTA, har krav til overskudd. MESTA må nå ut i anbudsrunder i konkuranse med private for å få oppdrag som det tidligere var naturlig at de fikk. Hvor blir det av kvaliteten og kompetansen i en slik prosess?

Det som likevel er snedig oppe i alt dette styret er at det er på fredager og søndager kontrollen blir rammet av sykdom. Og det er jo normalt også de største reisedagene!

En ting er sikkert: flyselskapene taper passasjerer til tog og buss. De orker rett og slett ikke dette kaoset.

Da er det mer behagelig og sette seg til rette på Dovreekspressen på Oslo S og være i Trondheim sentrum etter 6,5 timer. Da er man iallefall på farten og slipper kaos og rådyre mat-og drikkepriser på OSL:cheers:

NSB gjør det bra om dagen, er flygelederne en av årsakene?

Fram til dannelsen av Luftfartstilsynet var det norm med masse overtid og derfor fikk man også hjulene til å gå så mye glattere rundt. Sent på nittitallet var det flere flygeledere (meg inkludert) som lå på opp mot 400 timer overtid i året, noen sågar opp mot 600 timer...
På min flyplass var vi i perioder nede i 4 flygeledere som skulle dekke tre skift om dagen. Man kan jo tenke seg hvordan vaktlista så ut i ferieperiodene... Den som påstår at dette var en situasjon vi flygeledere ønsket kan prøve på noe tilsvarende, la oss si jobbe 6-dagersuke i 2-3 år og se hva man synes om det.
Slikt kan ikke tillates i det lange løp. Det går ut over helsen, det går ut over familielivet, og det går ut over flysikkerheten.

Opplæring? Siste halvdel av nittitallet prøvde vi så godt vi kunne å få flest mulig aspiranter gjennom systemet. Vi fikk utsjekkssuksessen fra rundt 50-60 opp til 80-90% ved hjelp av nitidig arbeid og ekstrainnsats langt ut over det man tidligere hadde vist. Men det hjalp jo ikke, de ekstra flygelederne som ble utdannet dekket kun opp for tapet av 2 år (?) med kull-tørke samt naturlig avgang. Back to square one.
Vi begynte å få stor suksess med utdannelse i USA samt sertifisering på enheter som tidligere ble ansett som "lavverdige" med for lite flybevegelser. Så ble hele greia stoppet. Samtidig med at 60 års operativ aldersgrense ble satt av Tilsynet. Og samtidig med at Periodisk Faglig Oppdatering (autorisasjonsvedlikehold) ble innført (også LT), noe som i merarbeid tilsvarer opptil 0,5 årsverk på en mindre enhet og flere årsverk på større enheter.
Med en flygelederstab på tilsammen rundt 400 i hele Norge er det klart at denslags gjør store innhogg, noe man altså i dag merker på kontrollsentralene.

Når det gjelder NFF og lederen så har vi hatt en svært moderat lønnsøkning de siste 10 årene. NFF har kanskje gjort mye tidligere, men den siste tiden har man ikke vært særlig offensive, noe som medfører at vi hele tiden har vært i en forsvarsposisjon i forhold til media og arbeidsgiver.

K

Hvem har ansvaret for at folk i Norge skal forstå at det ikke dreier seg om en aksjon eller konflikt... Tror de fleste oppfatter dette som en aksjon/konflikt...

Originally posted by atck
Norske flygelederlønninger finnes ikke konkurransedyktige i dag. Med en absolutt topplønn på 700K (snitt på rundt 5-600K?), 40-45% skatt, 25% moms osv har man ikke sjanse mot mer attraktive, og varmere, land. Contrary to popular belief er det ikke SÅ fett å være flygeleder.

Hmm ikke at det har noen videre betydning for saken, men jeg hørte for et par dager siden av en flygeleder at den høyest lønnede flygelederen sist år hadde 1,2 og flere hadde millionen inne. Det er da en god kapteinslønn i skandinaviske flyselskap i allefall. Hvormye overtid det var snakk om vites ikke, men han klaget ikke iallefall.

Originally posted by captaink

Flygeledermangelen er nok reell. Flygeledermangelen har vært flygeledernes beste våpen så langt tilbake jeg kan huske, ihvertfall siden 1986.

....

Jeg bukker i støvet for NFF, Norges desidert dyktigste fagforening med ulastelige Rolf Skrede i spissen. Ingen over - ingen ved siden. Samtidig vil jeg gratulere NFF med nok en ukompetent ledelse i Avinor.

Jeg sier bare: "Den norske lægeforening"....!

Originally posted by CFM

Norske flygelederlønninger finnes ikke konkurransedyktige i dag. Med en absolutt topplønn på 700K (snitt på rundt 5-600K?), 40-45% skatt, 25% moms osv har man ikke sjanse mot mer attraktive, og varmere, land. Contrary to popular belief er det ikke SÅ fett å være flygeleder.

Hmm ikke at det har noen videre betydning for saken, men jeg hørte for et par dager siden av en flygeleder at den høyest lønnede flygelederen sist år hadde 1,2 og flere hadde millionen inne. Det er da en god kapteinslønn i skandinaviske flyselskap i allefall. Hvormye overtid det var snakk om vites ikke, men han klaget ikke iallefall.

Dette er sikkert medregnet overtidstimer, og derfor ikke et representabelt tall.

At den vanlige reisende passasjer ser antydninger av at det er en protestkonflikt mot Røyken nedleggelsen er ikke det spor rart. først kom vedtaket om nedleggelse av Røyken kontrollsentral, vips ble flygelederne syke. Deretter ble de syke påfallende ofte i forbindelse med høytider som innebærer store reisedager (jul og påske), syke ved vinterferie start og slutt, samt veldig ofte bemanningsproblemer fredager og mandager ellers i året. tirsdag til torsdag er det visst enkelt å få mønstret nok friske flygeledere. Jeg syns ikke det er rart at folk tenker KONFLIKT i denne saken når det er så påfallende at det er viktige reisedager som alltid rammes.

ang. det at flygelederne på 70/80tallet jobbet så enormt mye overtid:

jeg mener å huske at det ble reagert på overtidsbruken på flygelederne da, og at det ble gjort endringer slik at dem ikke fikk lov å ta så mye overtid som dem hadde vært vant til å få lov til. Jaggu mener jeg å huske at det ble streik ut av det også :) Så dem var ikke akkurat happy over å få en mer normal arbeidstid den gangen ihvertfall.

mvh

Jan Roar Rød

For å si det på en enkel måte så er 1-1,2 mill ikke representabelt for hva den jevne flygeleder får i påsan hvert år. La oss si at vedkommende flygeleder av en eller annen grunn skulle ha 800.000 i grunnlønn. For å nå 1,2 mill må han altså ha 400k i overtid. La oss si at overtidslønna er 500,-. Da må han, eller hun, faktisk jobbe 800 timer overtid. Det spørs, det hørtes fryktelig mye ut. Med tanke på grensen på 200 timer... Nå må det sies at jeg kjenner et par stykker som sikkert vil ljuge på seg litt ekstra for å trekke damer. Eller menn. :sarc

Når det ellers gjelder nivået på diskusjonen her så begynner det å bli forholdsvis lavt. Hva flygeledere måtte ha gjort på 70 og 80-tallet er meg revnende likegyldig. Det jeg vet er at vi jobbet ræva av oss på slutten av nittitallet og begynnelsen av dette århundret og så at hele arbeidet gikk i dass den dagen man bestemte seg for å stoppe utdanninga igjen.

Forøvrig er påstanden om at folk med vilje skal melde seg syke i forbindelse med helg og ferie ganske injurierende, og den bør underbygges med fakta.
La oss gjenta oss selv. Nok en gang:

Den store forskjellen mellom helg og ukedag er at man på ukedager har en del kontorvakter som kan omdisponeres til operative vakter. Det har man ikke i helgene. Dette har blitt forklart opp og ned og i mente så hvis man ikke har fått med seg dette enda så er man a) et troll eller b) ikke særlig belest eller behørt eller besett. Skulle det vise seg at man kommer med sånne påstander i tilfelle b) vil jeg anbefale at man 1) leser seg opp på emnet eller kanskje 2) holder klokelig kjeft slik at man ikke driter seg ut overfor de som faktisk får med seg hva som skjer i norsk luftfart.

Jeg velger å tro at det er en del uskyldig ignorans ute og går her på forumet, noe jeg forsåvidt synes er rart da det virker som om man ellers er opptatt av det meste som foregår rundt fly og flyging.

Så før jeg blir mer usakling enn siste del av denne posten, kan vi holde oss til fornuften og det som er sånn passe saklig heller enn å kaste ut påstander i hytt og pine basert på rykter eller hva enkeltpersoner må ha foretatt seg på fest eller på 70-tallet?

:up:

Litt bastant sagt: Det går ikke.

Livsfarlig å si/skrive det.

forstår det da slik at "upperspace" godt kan styres fra Malmøøø, eller Sveits , og da er dere trolig mange nok igjen i denne omgang til å få trafikken unna i de lavere luftrom ?

/G

Denne debatten blir som en tenniskamp...med freske utspill/slag fra begge sider...og da er den jo ikke så ulik den kampen som foregår mellom Røyken og huset ved Oslo S.

Tja, men her er vel alle parter egentlig på samme side, og innser at det er et problem som må løses. De i huset ved Oslo S de ser jo ikke noe problem.

Tja. Det tror jeg ikke helt du mener...

Back