Turkish Airlines landet på feil flyplass

Re: Turkish Airlines landet på feil flyplass

Glattkjøringsbanen var vel en MD80 fra Spanair?

nei, det var Sunways - et tyrkisk-svensk foretagende som ikke holdt saa lenge.

Og RolfL har helt rett .. det var NW som hadde faatt feil flightplan. Pax og kabincrew fulgte ruten med undring paa Airshow, men alle 'trodde' pilotene visste hva de drev med .. noe de forsaavidt gjorde ...

LH Cargo landet ogsaa paa feil flyplass den siste dagen FBU var aapen. Der var det en eller annen kommunikasjonssvikt mellom LH og LH Cargo - hadde et par morsomme telefonsamtaler med baade FRA (LH Ops) og CGN (LH Cargo ops) og det var helt aapenbart at hoyrehaanda var helt uvitende om hva venstrehaanda foretok seg ... LOL

Men pilotene hadde flightplan til FBU og NOTAM om at de IKKE kunne lande der ......

Last edited:

Husker et chartret Turkish (om jeg tar feil så hvertfall et tyrkisk selskap) som skulle ta av fra OSL og den kvinnelige piloten ga full gass på taxe-banen fordi hun trodde det var rullebanen... :p

Om verdens piloter gjorde halvparten av feilene vi har begaatt I denne traaden, ville vi alle vaere skikkelig ute aa fly!!!

Passasjerfly landet feil!

Dette står å lese i dagens utgave av VG.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=552454

Passasjerfly landet på feil flyplass

Turkish Airlines-piloten tok med seg passasjerene til en militærbase i Georgia.

Det landet på en militær flyplass istedenfor en sivil.

- Flyet landet på den militære flyplassen. Det kan godt være at piloten blandet flyplassene, sier en anonym ansatt på flyplassen i Istanbul til nyhetsbyrået AP.

Jeg husker (tror det var i 1986) vi ventet på vår Balkan Airways Tu 154 på Fornebu da vi fikk høre en litt forfjamset stemme over høytaleren om at flyet hadde landet feil på Gardermoen i stedenfor. Vi ble kjørt i busser opp til Gardermoen og loset inn på flyet der. (forøvrig en herlig rønne av et fly).
Er faktisk ikke sikker på hvorfor det i utganspunktet skulle gå fra Fornebu, men tror de jobbet med rullebanen el.l på Gardermoen - Noen som vet?

Husker ikke den, men omtrent paa samme tiden kom det en uanmeldt JAT DC-9 til FBU som skulle vaert paa GEN. Han bare takset tilbake til baneenden og dro av igjen. Taarnet sa da at han hadde flightplan til FBU.

For litt over tre år siden (29. mars 2006) var også Eirjet i oppdrag for Ryanair på bærtur. Den skulle landet på Derry Airport, men havnet på Ballykelly som var en militær naboflyplass. Med dette bommet flyet med 8 km. Det som verre var, rullebanen var litt kort for en A320 og derfor var det temmelig lett A320 som tok av igjen (med bare ståplasser).

e6079d8c.jpg

Og her er rapporten: http://www.aaib.gov.uk/cms_resources/Airbus A320, EI-DIJ 01-07.pdf

Flybasen ble benyttet av Shackeltons tidligere, men nå er det bare helikoptere og småfly som trives der. Blubird, A320 EI-DIJ tok av uten seter synes jeg å huske fra en diskusjon på a.net

Er ikke så greit dette. Som meget grønn A-pilot med Cherokee 180 skulle jeg fly fra Kjeller til Barkarby via Bromma med ei pakke. Fikk tillatelse fra Gardermoen til å gå direkte. Skulle tolle på Bromma først, så lavere pakka på Barkarby. Bare et langt steinkast unna...

Bromma: " Do you have runway in sight ? " Jeg så en rullebane og sa "Affirmative". Bromma: " Cleared to land runway xy ".

Tittet foran meg og der var det kun EN rullebane.:( Bromma har to kryssende. Tittet litt til høyre, og der var det kryssende rullebaner. Bingo, pen høyresving og landet rett...;)

Back