• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Turist død på Maho Beach

Re: Turist død på Maho Beach

Synd for den stakkels turist, men overraskende at det ikke er sket før
Hilsen Ole
 
Re: Turist død på Maho Beach

Synes det holdt å stå på stranda og kjenne på det derfra da jeg var der.

Hva tror dere følgene blir? At de stenger Maho Beach?
 
Re: Turist død på Maho Beach

Neida. De går over til rød skrift på varselsskiltet. Ellernosånt. Maho Beach er god butikk.
 
Re: Turist død på Maho Beach

Neida. De går over til rød skrift på varselsskiltet. Ellernosånt. Maho Beach er god butikk.



En grei løsning det. Kan ikke gjerde inn og forby alt som er farlig.
Og som det et av de mest tallrike pattedyrene her på jorden er vi ikke akkurat utrydningstruet
 
Re: Turist død på Maho Beach

Var det ikke et par dødsfall der på 90-tallet også?
 
Re: Turist død på Maho Beach

Best å stå litt på siden. Se på de som får sand i øynene, ikke få det selv.
 
Turist død på Maho Beach

Prøvde selv å stå på selve stranden rett bak motorene ved avgang. Men syns det var så jævligt vondt at jeg heiv meg i sjøen de 2 gangene jeg prøvde. Og det var snakk om en A320 og B738.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Turist død på Maho Beach

Prøvde selv å stå på selve stranden rett bak motorene ved avgang. Men syns det var så jævligt vondt at jeg heiv meg i sjøen de 2 gangene jeg prøvde. Og det var snakk om en A320 og B738.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hva er det som gjør vondt?
Sand og alt mulig rart som blir blåst avsted, eller selve lufttrykket?

Har sett noen filmer av folk som har stått der med motorsykkelhjelm, høres fornuftig ut, selv om jeg hadde gått for alternativt med å stå ved siden av, for å se på de som får sand i øynene!
Evt. starte smått med 73x/A32x...

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Re: Turist død på Maho Beach

Observerte det var stor forskjell på jetblast på de flyene som ruset opp motorene gradvis mens de starter å rulle, og de som sto på bremsene og ga "fullt" pådrag før de slapp, som denne maskinen gjorde.

Tror ikke noen på stranda rett bak klarte å stå stille, en del havnet på snørra og i vannet.
 
Re: Turist død på Maho Beach

Hva er det som gjør vondt?
Sand og alt mulig rart som blir blåst avsted, eller selve lufttrykket?

Har sett noen filmer av folk som har stått der med motorsykkelhjelm, høres fornuftig ut, selv om jeg hadde gått for alternativt med å stå ved siden av, for å se på de som får sand i øynene!
Evt. starte smått med 73x/A32x...

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk



Alt av sand og rask som blir blåst i luften. Du blir helt pepret. Jeg hadde mange små sår på ryggen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Turist død på Maho Beach

Det er noen piloter som synes dette er moro. Tipper det kommer en NOTAM om at man ikke skal 'blåse' mer enn nødvendig. Men det eksisterer muligens allerede....
 
Re: Turist død på Maho Beach

Finnes også prosedyrer på enkelte flytyper hvor det er anbefalt å sette power med bremsene på hvis man tar av på korte baner.. :) Aner ikke hva som står i bøkene til 737
 
Re: Turist død på Maho Beach

Hva som står i bøkene på 737 vet jeg ikke, men det synes å være vanlig å "stå på bremsene" mens man gir gass på bl.a. ALF. Så jeg vil tippe det går litt i kombinasjon av vekt og banelengde hvorvidt man mener å ha behov for å gjøre det slik...
 
Re: Turist død på Maho Beach

Det var nok for meg på Fornebustranden når BA kom med 757. Å stå bak ett gjerde 200 meter bak en 747 er for meg fullstendig meningsløst. Det er trist med dødsfall men de må ta ansvar selv de som gidder..

Sent fra min SM-T555 via Tapatalk
 
Re: Turist død på Maho Beach

Hva som står i bøkene på 737 vet jeg ikke, men det synes å være vanlig å "stå på bremsene" mens man gir gass på bl.a. ALF. Så jeg vil tippe det går litt i kombinasjon av vekt og banelengde hvorvidt man mener å ha behov for å gjøre det slik...
Har alltid lurt på hva som avgjør hvordan man gjør dette. Noen som vil utdype? Kan ikke huske å ha sett noen sammenheng med flytype og hvor fullt flyet er for eksempel, utenom på korte baner.

Husker at jeg som liten tenkte at de som bare gasset rett ut på runway og tok av var mer "slurvete" enn de som stoppet og gav full gass.
 
Re: Turist død på Maho Beach

Samtidig, i valget mellom å dø av en jetblast på Maho Beach kontra å rotne bort på et gamlehjem med Alzheimer er det ikke sikkert det var han her som gjorde det dårligste valget. Selv om kanskje timingen ikke var ideell?
 
Last edited:
Re: Turist død på Maho Beach

Sto der en gang mens en kompisgjeng med tre svært godt påseilede unge negre fra New York skulle ta manndomsprøven bak KLMs 747-400. Nederlenderen åpnet sidevinduet, vinket til gutta og hadde vingetippen innover veien da han svingte rundt. Deretter full stopp, og så maks turtall på alle fire mens han sto på bremsen i vel ett minutt for å dobbeltsjekke at full power var satt og alle indikasjoner stemte før han begynte å rulle.

Problemet for New York-gutta, som klamret seg fast til gjerdet, var at de hadde valget mellom å slippe taket og bli blåst på sjøen (med en touch-and-go i den betongkanten som drepte New Zealenderen) eller å bli fullstendig sandblåst. De valgte sandblåsingen, men man kunne formelig se at hudfargen skiftet fra svart til lyserød i løpet av det minuttet de sto der.

Alkoholen og ungdommelig skryt gjorde at ingen av dem turde innrømme overfor kompisene at det nok sved godt, men de må ha hatt en forj..lig dagen derpå neste morgen. Det gjorde vondt bare å se på dem. Personlig sto jeg og filmet og fikk omtrent en kvart av blasten fra ytterste motor i trynet, det var ille nok sammen med sandstormen og eksosvarmen.

Står man og holder seg fast går det stort sett greit hvis det er en 737 eller mindre som ikke står og ruser alt for lenge eller man havner rett bak motorene. Står man rett i blasten og slipper taket i gjerdet er det ikke sjans på å holde seg på bena og man blir blåst rett i betongkanten før man havner på stranda eller i sjøen.
 
Re: Turist død på Maho Beach

Har alltid lurt på hva som avgjør hvordan man gjør dette. Noen som vil utdype? Kan ikke huske å ha sett noen sammenheng med flytype og hvor fullt flyet er for eksempel, utenom på korte baner.

Husker at jeg som liten tenkte at de som bare gasset rett ut på runway og tok av var mer "slurvete" enn de som stoppet og gav full gass.

Avhengig av vekt på flyet, tilgjengelig banelengde, baneforhold (opp- eller nedoverhelning, våt eller tørr, evnt is/sne, bremseeffekt osv.), vindstyrke /retning, lufttrykk og temperatur. (F. eks. hot and high) Avhenger også av utforming på evnt. taksebane samt evnt annen trafikk på banen eller i luften. Masse forskjellige parametre å ta hensyn til, men med unntak av trafikksituasjonen i øyeblikket er alt dette klart på forhånd. Hvilken power-setting som skal brukes blir bestemt ut fra disse kriteriene.

Har man lang nok bane med gode baneforhold er det ytterst sjelden man bruker full power på en take-off. Dette gjøres for å spare motorene mest mulig. Et middels lastet fly på tørr og lang bane bruker som regel bare rundt 60-80 % power på take-off.

Det er også fordelaktig å beholde momentet i flyet og gi på når man ruller ut på banen fremfor å måtte stoppe opp. Er man avhengig av full power tar det såpass lang tid (5-8 sekunder) for en jetmotor å komme opp i full kraft at man da gjerne velger å stå på bremsen til full power er etablert.

På SXM er banen ganske kort, 2200 M, i tillegg er det jo som oftest også ganske varmt (dårligere ytelse på jetmotorer) og sammen med at man også må ta en krapp sving i enden av banen blir det derfor ofte stopp og full power.
 
Back
Top