Turbulens ved norske flyplasser

Det er forskjell på forblåst og turbulense. Alle flyplasser kan være forblåst til tider. Det er avhengi av været. Problemet med mange flyplasser i Norge er topografien rundt flyplassen og innflygningen til flyplassen. Fjell og daler gjør forholdene værre enn været i seg selv skulle tilsi. Mange flyplasser i Norge har ekstra annmerkninger på innflygningskartene om lokale fenomener ved vind fra visse retninger og vindstyrker.
Gardermoen kan vel ikke defineres som noe spesielt problem.
Værnes har annmerkning om turbulense med vind fra syd, Kvernberget med vind fra en eller annen vestlig retning over 30kts, Honningsvåg fra syd. Hammerfest kan være farlig fra mange forskjellige retninger. Der kan vindpølsene stå i forskjellig retning samtidig, pluss den midt på flyplassen rett opp!
Lokalkunnskap blir derfor veldig viktig.

Dere nevner kun landinger her, er det da problematikken med turbulens er størst? Jeg finner nemlig alltid turbulens under takeoff kjipest :)

For deg som passasjer kan nok turbulensen være minst komfortabel med tanke på urolig luft og høy nesestilling. :)
Turbulens under landing derimot, er minst komfortabel for pilotene sin del. Da de kun har en 45 meter bred stripe hvor maskinen skal settes ned på. Da blir det ikke så veldig heldig med urolig luft som treffer maskinen og setter den ut av kurs.
Ved Take-off er det ikke så veldig mye å holde kontroll på en å følge ruten som er satt opp for utflygning.
Samtidig er maskinene også mest "sårbare" under landing ved lav fart. Det gjør flyet litt mindre stabilt enn ved avgang hvor farten økes.

Nå er jo pilotene trent for dette, og det medbringer sjeldent noe særlig problemer så lenge vinden holdes på et ansvarlig nivå. ;)

Nei, selvfølgelig gjør jeg ikke det, mr. "Jeg vet bedre enn alle andre"

Jeg bygger mine uttalelser på tusenvis av innflygninger til både Værnes og Gardermoen med både commuterfly og jet, som både kaptein og styrmann.

På hvilket grunnlag uttaler du deg?

Jeg bygger mine uttalelser på tusenvis av innflygninger til både Værnes og Gardermoen med både commuterfly og jet, som både kaptein og styrmann.

På hvilket grunnlag uttaler du deg?

Nå har ikke jeg noe stort behov for å skryte av tusenvis av det en og det andre, så jeg holder meg til det jeg vet av erfaring.

*på med moderatorhatten* Og då held vi oss til temaet folkens, og ikkje let det gli lenger ut...

For deg som passasjer kan nok turbulensen være minst komfortabel med tanke på urolig luft og høy nesestilling. :)
Turbulens under landing derimot, er minst komfortabel for pilotene sin del. Da de kun har en 45 meter bred stripe hvor maskinen skal settes ned på. Da blir det ikke så veldig heldig med urolig luft som treffer maskinen og setter den ut av kurs.
Ved Take-off er det ikke så veldig mye å holde kontroll på en å følge ruten som er satt opp for utflygning.
Samtidig er maskinene også mest "sårbare" under landing ved lav fart. Det gjør flyet litt mindre stabilt enn ved avgang hvor farten økes.

Nå er jo pilotene trent for dette, og det medbringer sjeldent noe særlig problemer så lenge vinden holdes på et ansvarlig nivå. ;)

Tusen takk for en god forklaring! :)

Back