Turbulens er gøy!

Re: Turbulens er gøy!

Jeg var på Island i helgen og det var temmelig interessant å fly inn og ut derfra i orkan.
 
Re: Turbulens er gøy!

Satt i cockpit inn til Keflavik i sterk vind en gang. Det var .. interessant. Men gutta smilte og lo og var helt coole. Tror islendingene er verdensmestre i crossvindlandinger...
 
Re: Turbulens er gøy!

Herlig :-)

For oss som flyr mye rundt i Nord-Norge året rundt hører jo dette med til hverdagen. Artig med barn som ler og har det artig i luften.

Espen
 
Re: Turbulens er gøy!

Hehe - synes ikke turbulens er noe gøy. Men opplevde litt av det samme i fjor sommer, ved landing i Berlin med Air Serbia. Mye risting, men mange barn som lo - gjorde det nesten bare morsomt!
 
Re: Turbulens er gøy!

En av de første gangene jeg fløy opplevde jeg turbulens. Holdt på å pisse på meg da. Men etter hvert ble jeg vant til det og reagerer ikke noe særlig på turbulens lenger. Jeg syns dog det verste var å sitte ombord i en båt på åpent hav i full storm når det eneste man har i synsfeltet sitt er skyene og bølgen foran deg.
Jeg har også fått inntrykk av enkelte personer som i utgangspunktet er nervøse for å sitte i fly blir veldig mye roligere og takler dette med turbulens bedre når de får vite at turbulens har aldri forårsaket flystyrt
 
Last edited:
Re: Turbulens er gøy!

En av de første gangene jeg fløy opplevde jeg turbulens. Holdt på å pisse på meg da. Men etter hvert ble jeg vant til det og reagerer ikke noe særlig på turbulens lenger. Jeg syns dog det verste var å sitte ombord i en båt på åpent hav i full storm når det eneste man har i synsfeltet sitt er skyene og bølgen foran deg.
Jeg har også fått inntrykk av enkelte personer som i utgangspunktet er nervøse for å sitte i fly blir veldig mye roligere og takler dette med turbulens bedre når de får vite at turbulens har aldri forårsaket flystyrt

Nå ja, det siste stemmer ikke helt. Turbulens har forårsaket flystyrt flere ganger.
Det mest kjente og nærmeste var når NLM Cityhopper mistet en F28-4000 rett etter avgang fra AMS som fløy rett inn i et tordenvær øst for AMS.
Flyet ble kort etter observert i det det falt ut av himmelen minus en vinge.
Konklusjonen var kraftig turbulens som overgikk hva flyet var konstruert for å tåle.
 
Re: Turbulens er gøy!

Man får da noget for pengene, når man rejser til eller fra Andøya! ;)
Enten en rystetur med Widerøe, eller - som jeg oplevede det - en
'rulletur' med færgen til Gryllefjord :D!

viv
 
Re: Turbulens er gøy!

Nå ja, det siste stemmer ikke helt. Turbulens har forårsaket flystyrt flere ganger.
Det mest kjente og nærmeste var når NLM Cityhopper mistet en F28-4000 rett etter avgang fra AMS som fløy rett inn i et tordenvær øst for AMS.
Flyet ble kort etter observert i det det falt ut av himmelen minus en vinge.
Konklusjonen var kraftig turbulens som overgikk hva flyet var konstruert for å tåle.

Den flighten var Rotterdam til Eindhoven og skulle videre til Hamburg. Flyet ble utsatt for mellom 6,8 G og -3,2 G før den høyre vingen brakk av. 17 personer omkom i ulykken.
 
Re: Turbulens er gøy!

DJB@ takk for korreksjon, da tok jeg feil der. Fikk ikke sitert da jeg sitter på flyplassen og trykker på mobilen
 
Re: Turbulens er gøy!

Nå ja, det siste stemmer ikke helt. Turbulens har forårsaket flystyrt flere ganger.
Det mest kjente og nærmeste var når NLM Cityhopper mistet en F28-4000 rett etter avgang fra AMS som fløy rett inn i et tordenvær øst for AMS.
Flyet ble kort etter observert i det det falt ut av himmelen minus en vinge.
Konklusjonen var kraftig turbulens som overgikk hva flyet var konstruert for å tåle.


Ehhhh..... Takk skal du ha! :wow:
 
Re: Turbulens er gøy!

Jeg elsker turbulens, i så stor grad at jeg ufrivillig, helt automatisk begynner å smile når det begynner å riste godt. Crosswind-innflyvninger og -landinger må være favoritten - hatt mange artige innflyvninger til Værnes som jo kan være ganske heftig hvis vinden kommer fra riktig retning. (men berg- og dalbaner og denslags, det liker jeg ikke. Skal jeg kastes rundt og opp og ned skal det være på vinger, ikke på skinner).
 
Re: Turbulens er gøy!

Nå ja, det siste stemmer ikke helt. Turbulens har forårsaket flystyrt flere ganger.
Det mest kjente og nærmeste var når NLM Cityhopper mistet en F28-4000 rett etter avgang fra AMS som fløy rett inn i et tordenvær øst for AMS.
Flyet ble kort etter observert i det det falt ut av himmelen minus en vinge.
Konklusjonen var kraftig turbulens som overgikk hva flyet var konstruert for å tåle.

Jeg må lære meg til å ikke gå inn på slike tråder på flyplassen... På flyskrekkurs lærte jeg at det aldri er kun vær som forårsaker ulykker, men da er det vranglære?
 
Re: Turbulens er gøy!

Helt vranglære vil jeg ikke si at det er. Det vil alltid være andre elementer involvert også, som f.eks mangelfulle vurderinger og planlegging, dårlig trening, press fra selskapet om å gjennomføre flyging etc.
Vi har forøvrig værradar, så det burde være unødvendig å havne inn i vær som er så dårlig at man ikke kommer helskinnet ut.
 
Re: Turbulens er gøy!

Jeg må lære meg til å ikke gå inn på slike tråder på flyplassen... På flyskrekkurs lærte jeg at det aldri er kun vær som forårsaker ulykker, men da er det vranglære?

Ingen ulykke har bare en årsak, men er som regel en rekke av hendelser som fører til det. I NLM-ulykken ble pilotene varslet om de spesielle værforhold på bakken i Rotterdam før avgang og på flyets værradar mot Einhoven, men de to foran valgte å ta sjansen med det resultat at 15 andre mistet livet.

Det er en rekke andre ulykker der været har bidratt sterkt til utfallet, men i de fleste tilfeller er det svake leddet mennesket. Heldigvis lærer industrien noe fra slike ulykker. Eksempler på det er Air France 447 (avdekket bl.a. manglende kompetanse hos AF piloter) og American Eagle 4184 (avdekket bl.a. uheldig design av vingeforkant/anti-icing boot på ATR72/42). Men også to ulykker til SAS i den nyere tid hadde en sterk værfaktor:
Gottröra MD-80 OY-KHO - klar is på vingene som ble sugd inn i motorene, heldigvis overlevde alle ulykken
Linate MD-87 SE-DMA - tett tåke på flyplass uten bakkeradar som virket, en Cessna CJ2 som ikke stopper der han skulle og totalt døde 118 i denne ulykken.

Også jeg hadde flyskrekk. Min kur var å bli litt mer enn normalt interessert i fly.
 
Re: Turbulens er gøy!

Ingen ulykke har bare en årsak, men er som regel en rekke av hendelser som fører til det. I NLM-ulykken ble pilotene varslet om de spesielle værforhold på bakken i Rotterdam før avgang og på flyets værradar mot Einhoven, men de to foran valgte å ta sjansen med det resultat at 15 andre mistet livet.

Det er en rekke andre ulykker der været har bidratt sterkt til utfallet, men i de fleste tilfeller er det svake leddet mennesket. Heldigvis lærer industrien noe fra slike ulykker. Eksempler på det er Air France 447 (avdekket bl.a. manglende kompetanse hos AF piloter) og American Eagle 4184 (avdekket bl.a. uheldig design av vingeforkant/anti-icing boot på ATR72/42). Men også to ulykker til SAS i den nyere tid hadde en sterk værfaktor:
Gottröra MD-80 OY-KHO - klar is på vingene som ble sugd inn i motorene, heldigvis overlevde alle ulykken
Linate MD-87 SE-DMA - tett tåke på flyplass uten bakkeradar som virket, en Cessna CJ2 som ikke stopper der han skulle og totalt døde 118 i denne ulykken.

Også jeg hadde flyskrekk. Min kur var å bli litt mer enn normalt interessert i fly.

Jeg har brukt to forskjellige taktikker - ene er å gå på kurs og den andre å suge til meg all informasjon jeg kan om fly. Jeg har begynt å lære meg hvilke fly jeg liker å fly og hvor jeg liker å sitte. Viktigs av alt så holder jeg meg til ett flyselskap enn så lenge. Jeg har kun flydd siden april da (før det hadde jeg 6 år på bakken), og har nå 18 flyvninger siden april. Men dette ble litt off-topic. Jeg er sjeleglad for dette forumet - her kan alle dumme spørsmål stilles for å roe en urolig sjel! ;)
 
Re: Turbulens er gøy!

Hatt en lignende hendelse for noen år siden med en WF-flight. Guttungen satt på fanget og lo og hadde det kjempegøy. De voksne derimot.. :-)
 
Re: Turbulens er gøy!

Den flighten var Rotterdam til Eindhoven og skulle videre til Hamburg. Flyet ble utsatt for mellom 6,8 G og -3,2 G før den høyre vingen brakk av. 17 personer omkom i ulykken.

Ja, selvfølgelig var den det. Det var jeg som ikke husket rett i farten.
Takk for korreksjonen.
 
Back
Top