• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tupolev Tu-154M, hvem flyr fortsatt?

Glenn

ScanFlyer Gold
Hei!

Er interessert i å få meg en tur med denne maskinen før den fases ut helt, og lurer derfor på hvem som flyr disse fortsatt i Europa? Isåfall, hvilke ruter?

Helst ikke innenlandsruter i Russland.

Har søkt litt rundt på ruter med Aeroflot, men klarer ikke å finne noen. Virker som de satser mye på Airbus og 767. Eneste er Aeroflot Nord som bruker Tu-134 på noen ruter.
 
Er vel ingen igjen i Europa som flyr Tu154. Er jo et fåtall selskaper som flyr fra Russland til Europa, jeg kommer ihvertfall på Aeroflot og Rossiya. Men de faser vel ut Tupolev'en så du bør være snar. Dessuten er det vel nesten ingen Europa-ruter igjen som flys av Tupolev. Muligens Praha, Budapest og omkringliggende land.
Hvorfor vil du ikke fly innenriks i Russland? Der er sjansen mye større, og selskapene er mange, prisene er billige. Ta f.eks Norwegian OSL-SVO, en innenlands rundtur, og fly tilbake til Oslo igjen. Vil du ha det billigere, ta båt fra Stockholm til St. Petersburg og ta en innenlands-rundtur derifra. Der kryr det av Tupolevs;)
 
Ta f.eks Norwegian OSL-SVO, en innenlands rundtur, og fly tilbake til Oslo igjen. Vil du ha det billigere, ta båt fra Stockholm til St. Petersburg og ta en innenlands-rundtur derifra.

Han kan fly Norwegian til St. Petersburg? Moskva-ruten har de lagt ned. (Og bare for å pirke litt: De fløy til DME, ikke SVO ;))
 
Han kan fly Norwegian til St. Petersburg? Moskva-ruten har de lagt ned. (Og bare for å pirke litt: De fløy til DME, ikke SVO ;))

Okai... Anyway, greieste er iallefall å finne en Tu flight ut ifra Moskva eller St.Pburg
 
Rossiya faser ut alle sine Tu-154 i løpet av november. Det er vel det siste selskapet som bruker Tu-154 til Europa såvidt jeg vet.
 
Noen som husker akkurat når Aeroflot sluttet å sende Tu-154M til OSL?
Så en på remote parking fra non schengen området i januar husker jeg..
 
Er en del i Minsk.
Har sett at Belavia har i alle fall to Tu154 i daglige ruter. Tror dog bare at de flyr "domestic" CIS med dem og bruker 73 og CRJ vestover.
Til Minsk kommer du enkelt med BT og da får du jo en Fokker flight på kjøpet. :)
 
Fortsatt gode sjanser for å få med seg TU154. Her en liste over nåværende selskap som bruker typen:

Civil operators

As of 25 July, 2009 a total of 242 Tupolev Tu-154 aircraft (all variants) remained in airline service[4]. Major operators include: Aeroflot (16), Aeroflot-Don (7), Air Koryo (4), Alrosa Mirny Air Enterprise (6), Atlant-Soyuz Airlines (3), Azerbaijan Airlines (5), BAL Bashkirian Airlines (5), Belavia (4), Dalavia (8), Iran Air Tours (10), Kavminvodyavia (10), Kogalymavia (7), KrasAir (15), Kyrgyzstan Airlines (10), Moskovia Airlines (6), Rossiya (25), Samara Airlines (8), Tajik Air (7), Turkmenistan Airlines (1), Ural Airlines (10), UTair Aviation (21), Uzbekistan Airways (5), Vladivostok Air (6), Caspian Airlines (4), and Yakutia Airlines (7).

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-154#Civil_operators
 
LNv22 said:
Noen som husker akkurat når Aeroflot sluttet å sende Tu-154M til OSL?
Så en på remote parking fra non schengen området i januar husker jeg...
20. august 2008. Vet ikke hvorfor den var der i januar i år...

Er en del i Minsk.
Har sett at Belavia har i alle fall to Tu154 i daglige ruter. Tror dog bare at de flyr "domestic" CIS med dem og bruker 73 og CRJ vestover.
Til Minsk kommer du enkelt med BT og da får du jo en Fokker flight på kjøpet. :)
Belavias Tupolev opererer muligens Minsk-AYT/ADB/HAJ/SXF, men er ikke sikker!
 
Ural Airlines flyr fortsatt med Tu154... har sett noe nyere bilder i airliners.net der har fløyet til tyske byer med den flytypen....
 
Utav den listen MD11 har lagt ved, kan du allerede nå stryke 90% av de, om du ikke vil utfordre sjebnen. jeg ville ikke valgt et hvilket som helst selskap på innenriks i Russland, Iran og omkringliggende land.
 
Hei!

Er interessert i å få meg en tur med denne maskinen før den fases ut helt, og lurer derfor på hvem som flyr disse fortsatt i Europa? Isåfall, hvilke ruter?

Helst ikke innenlandsruter i Russland.

Jeg tror ikke der er nogen der længere bruger TU 154 i, eller til og fra EU da de ikke overholder den Støjgrænse der er fastsat i EU. Jeg tror det er sådan det hænger sammen, er dog ikke 100% sikker.
Jeg har prøvet både TU 134 og 154 op til flere gange, synes stadig 154 er det pæneste fly der nogensinde er bygget.
 
Som sagt, Antalya har mye TU154, daglig fra Belavia,Orenair,Tatarstan Airlines og Ural Airlines.. men, har sett endel av de maskinene, og min første tanke er at jeg hadde aldri satt meg i en av de maskinene, men tilstanden er kanskje bedre enn hvordan de ser ut ved første øyekast..
 
Tu154 er fortsatt å se i typiske syden destinasjoner som Antalya, Larnaca og Barcelona. Ellers er det innenlands Russland, eventuelt gamle Sovjet område. Er du heldig kan det hende som nevnt over at det av og til brukes til stedet som Budapest, Praha eller Warszawa.

Aleksander
 
Takk for alle tilbakemeldinger!

Ser ut som den beste løsningen for meg er å fly til Moskva med Aeroflot, deretter til St. Petersburg, og hjem med Norwegian til OSL.

Dra til Russland eller Iran og du kan fly TU-154 dagen lang.

Hehe.. Kan ikke si at Iran frister så veldig, men det hadde helt klart vært kult om jeg hadde hatt tid til en sånn tur.. :) (Har selvsagt lest rapporten din!) ;)

Tu154 er fortsatt å se i typiske syden destinasjoner som Antalya, Larnaca og Barcelona. Ellers er det innenlands Russland, eventuelt gamle Sovjet område. Er du heldig kan det hende som nevnt over at det av og til brukes til stedet som Budapest, Praha eller Warszawa.

Aleksander

Hmm, kan nok stemme det. Synes jeg så en Tu-154 fra Aeroflot da jeg var i BUD i sommer. Ellers mye gammelt som stod parkert der.. ;)

Jeg tror ikke der er nogen der længere bruger TU 154 i, eller til og fra EU da de ikke overholder den Støjgrænse der er fastsat i EU. Jeg tror det er sådan det hænger sammen, er dog ikke 100% sikker.
Jeg har prøvet både TU 134 og 154 op til flere gange, synes stadig 154 er det pæneste fly der nogensinde er bygget.

Nei, dessverre er det slik. Helt enig med deg, iallefall utvendig!
 
Last edited:
Takk for alle tilbakemeldinger!

Ser ut som den beste løsningen for meg er å fly til Moskva med Aeroflot, deretter til St. Petersburg, og hjem med Norwegian til OSL.

Nå har vel ikke Aeroflot greie enveis-priser internasjonalt... så det beste er nok å fly tur-retur Moskva hvis du skal med SU. Men hvis du leter litt, så tror jeg det fortsatt er mulig å finne flighter med TU134 mellom MOW og LED. Da kan du jo fly med TU134 ene veien og TU154 andre veien, og slå to fluer i en smekk ;)
 
Back
Top