LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
Re: TU154 lever forsatt - og produseres !!!
Synes det er litt hummer og kanari i sammenligningene her (selv fra de faglærte
), så nå er det vel på tide å sette tallene litt mer i sammenheng. Min sammenheng er basert på å sammenligne Tu-154M med 737-800 uten winglets og A321-200. Alle disse tre ligger omtrent på samme nivå i antall passasjerer, men når det gjelder andre parameter skiller de seg også klart fra hverandre.
La oss først starte med Tu-154: Konstruksjonen av flyet (struktur og aerodynamikk) er neste uendret siden den først fløy i 1968, og dette var forbedring av aerodynamikk som kom allerede med B-utgaven som kom i 1978 og nye mer effektive motorerer kom med M-utgaven i 1982.
Så til litt generelt om 737-800: Selv om nesten flykroppen er nesten uendret fra den først fløy i 1965 (med unntak av lengden da), så fikk NGene en fjerde generasjons vinge med sterkt forbedret aerodynamikk og realiteten var det også fjerde generasjons motorer selv om både -100 og -200 hadde JT8D, så var det stor forbedring i SFC mellom de to. Tallene jeg benytter nedenfor er 737-800 uten winglets, og som kjent forbedrer disse tallene med noe mellom 4 og 6%.
Til slutt Airbus A321-200: Stor sett uendret siden introduksjonen i 1993, og de små forbedringer som er foretatt er knyttet til motorene. Fordelen for Airbus var at A32X ble konstruert med bakgrunn i den motorteknologien som allerede eksisterte med større fan-diameter på den tiden, og ikke som 737 som måtte improvisere med sin mye mindre bakkeklaring.
Da har vi satt litt premisser, så til noen sammenligner med tall som er relevante:
MTOW
Tu-154M: 104 tonn
B737-800: 79 tonn
A321-200: 93,5 tonn
Empty weight
Tu-154M: 53,3 tonn (51% av MTOW)
B737-800: 41,4 tonn (52% av MTOW)
A321-200: 48,2 tonn (52% av MTOW)
Igjen til pax, fuel og cargo
Tu-154M: 50,7 tonn
B737-800: 37,6 tonn
A321-200: 45,3 tonn
Max fuel capacity
Tu-154M: 49,7 m³ / 40,1 tonn
B737-800: 26 m³ / 21 tonn
A321-200: 29,7 m³ / 24 tonn
Igjen til pax og cargo ved max fuel
Tu-154M: 10,6 tonn
B737-800: 16,6 tonn
A321-200: 21,3 tonn
Range ved max fuel og MTOW
Tu-154M: 6600 km
B737-800: 5665 km
A321-200: 5600 km
Så litt mer uvesentlig - normal cruise speed for å oppnå den range gitt ovenfor
Tu-154M: 900 km/h
B737-800: 850 km/h
A321-200: 830 km/h
Så kommer clue-t her, et godt mål for hvor effektivt et fly er er å se på hvor mange tonn km en får ut av en liter drivstoff når flyet er på MTOW og tankene er smekk fulle
Tu-154M: 1,4 tonn km/l
B737-800: 3,6 tonn km/l
A321-200: 4,0 tonn km/l
Hvis vi definerer 738 til 100%, så blir tallene:
Tu-154M: 39 %
B737-800: 100 %
A321-200: 111 %
B737-800WL: 105 %
Da ser man tydelig hvor mye motorteknologien spiller inn. Hadde russerne hatt tilgang til vestlige motorer a la IAE V2500, så hadde det bare vært behov for to motorer og mindre fuel. MTOW hadde også kunnet vært lavere og ikke minst flyet ville hatt en reell lasteevne. Aerodynamisk har russerne alltid vært på topp, men resten er vel ikke noe å snakke hjem om.
Videre lesning: http://www.plane-spotter.com/JanKertzscher/Tu154.pdf
Synes det er litt hummer og kanari i sammenligningene her (selv fra de faglærte

La oss først starte med Tu-154: Konstruksjonen av flyet (struktur og aerodynamikk) er neste uendret siden den først fløy i 1968, og dette var forbedring av aerodynamikk som kom allerede med B-utgaven som kom i 1978 og nye mer effektive motorerer kom med M-utgaven i 1982.
Så til litt generelt om 737-800: Selv om nesten flykroppen er nesten uendret fra den først fløy i 1965 (med unntak av lengden da), så fikk NGene en fjerde generasjons vinge med sterkt forbedret aerodynamikk og realiteten var det også fjerde generasjons motorer selv om både -100 og -200 hadde JT8D, så var det stor forbedring i SFC mellom de to. Tallene jeg benytter nedenfor er 737-800 uten winglets, og som kjent forbedrer disse tallene med noe mellom 4 og 6%.
Til slutt Airbus A321-200: Stor sett uendret siden introduksjonen i 1993, og de små forbedringer som er foretatt er knyttet til motorene. Fordelen for Airbus var at A32X ble konstruert med bakgrunn i den motorteknologien som allerede eksisterte med større fan-diameter på den tiden, og ikke som 737 som måtte improvisere med sin mye mindre bakkeklaring.
Da har vi satt litt premisser, så til noen sammenligner med tall som er relevante:
MTOW
Tu-154M: 104 tonn
B737-800: 79 tonn
A321-200: 93,5 tonn
Empty weight
Tu-154M: 53,3 tonn (51% av MTOW)
B737-800: 41,4 tonn (52% av MTOW)
A321-200: 48,2 tonn (52% av MTOW)
Igjen til pax, fuel og cargo
Tu-154M: 50,7 tonn
B737-800: 37,6 tonn
A321-200: 45,3 tonn
Max fuel capacity
Tu-154M: 49,7 m³ / 40,1 tonn
B737-800: 26 m³ / 21 tonn
A321-200: 29,7 m³ / 24 tonn
Igjen til pax og cargo ved max fuel
Tu-154M: 10,6 tonn
B737-800: 16,6 tonn
A321-200: 21,3 tonn
Range ved max fuel og MTOW
Tu-154M: 6600 km
B737-800: 5665 km
A321-200: 5600 km
Så litt mer uvesentlig - normal cruise speed for å oppnå den range gitt ovenfor
Tu-154M: 900 km/h
B737-800: 850 km/h
A321-200: 830 km/h
Så kommer clue-t her, et godt mål for hvor effektivt et fly er er å se på hvor mange tonn km en får ut av en liter drivstoff når flyet er på MTOW og tankene er smekk fulle
Tu-154M: 1,4 tonn km/l
B737-800: 3,6 tonn km/l
A321-200: 4,0 tonn km/l
Hvis vi definerer 738 til 100%, så blir tallene:
Tu-154M: 39 %
B737-800: 100 %
A321-200: 111 %
B737-800WL: 105 %
Da ser man tydelig hvor mye motorteknologien spiller inn. Hadde russerne hatt tilgang til vestlige motorer a la IAE V2500, så hadde det bare vært behov for to motorer og mindre fuel. MTOW hadde også kunnet vært lavere og ikke minst flyet ville hatt en reell lasteevne. Aerodynamisk har russerne alltid vært på topp, men resten er vel ikke noe å snakke hjem om.
Videre lesning: http://www.plane-spotter.com/JanKertzscher/Tu154.pdf