TU154 lever forsatt - og produseres

BU662

critical mind
Ja, det er gode nyheter for alle som liker heavy metal bedre enn plastic fantastique.

VARZ har begynnt a ferdigstille 2 TU154.
Disse er de 2 siste av 5 som stod der halv-ferdig for mange ar. 3 stykk ble gjennom arene ferdigbygd og leverert til Samara (85057) og Kuban Airlines (85123 & 85795).
Na er de 2 siste under ferdigstilling. Ingen ferdigdato, mens de skal til det russiske forsvarsdepartment.

En bilde finnes her:

http://www.airliners.net/photo/Tupolev-Tu-154M/1470720/L/

Og, det ble ogsa kjent at det vil bli bygd 3 ytterligere TU-154M i Samara.
Kilde, for dem som liker russisk her.

Sa, det finnes forsatt liv i denne klassiske design:)

Re: TU154 lever forsatt - og produseres !!!

Takk, huffameg, en til jeg ikke får med meg ;)

154'en er helt grei, den! Spesielt med store mengder ungarsk brennevin ombord! :p

Herlig..
..dette liker jeg! =)
Savner TU154'en på OSL nå som SU ikke bruker den hos oss lenger.

Noen som har tips om hvor jeg kan dra på helgetur og ikke trenger visum for skikkelig russisk heavy metal? =) (evt. send PM for å ikke spore vekk fra tråden)

TIV. 5 fly til dagen, 2 x F100 og 3 x Russere. Er jo ikke så gale det da, 60% av flyene er Russisk ^_^

Mye tupolev på destinasjoner som Barcelona, Antalya og Sharm El Sheikh. Er vel også en god del Ilyushin 86/96.

Aleksander.

Takk, huffameg, en til jeg ikke får med meg ;)

Veldig gode nyheter dette!

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva problemet er. Tu-154 er et fantastisk fly og det raskeste sub-soniske flyet i drift. Flyr fra alt vestlig skrapmetall over Europa!

Her er en Tu-154 i ferd med å ta igjen og fly forbi en 737-800 som tok av fra samme flyplass noe før oss. Det samme gjentok seg på returen.

Passing.jpg

Ingen tvil om at TU-154 har heftige egenskaper, selv om jeg personlig
nok hadde tenkt meg om (en gang eller to) - før jeg hadde satt meg i
en hvilken som helst maskin av denne typen.

Hadde dog vært heftig, å tatt en skikkelig "russer-roundtrip" en gang -
akkurat TU154 er ikke det viktigste. Men i allefall å få seg flytur både
med IL-86 og IL-96, det er svære og "eksotiske" flytyper i min bok..

Ingen tvil om at TU-154 har heftige egenskaper, selv om jeg personlig
nok hadde tenkt meg om (en gang eller to) - før jeg hadde satt meg i
en hvilken som helst maskin av denne typen.

Hvorfor må du tenke deg om så mange ganger? Hva er problemet med flytypen?

Kanskje "Huffameg" ble feiltolket:angry:.

Jeg mener at jeg er lei meg fordi jeg ikke har fått fløyet den..;)

Veldig gode nyheter dette!

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva problemet er. Tu-154 er et fantastisk fly og det raskeste sub-soniske flyet i drift. Flyr fra alt vestlig skrapmetall over Europa!

Her er en Tu-154 i ferd med å ta igjen og fly forbi en 737-800 som tok av fra samme flyplass noe før oss. Det samme gjentok seg på returen.

[/QUOTE]

Hva er normal cruisespeed på Tu-154?

Heisann KOG!

Jo, det er greit nok at den cruiser paa for eksempel .86 osv, men poenget her er vel hva den brenner i timen paa denne hastigheten. DC10-30, naar den var lastet full for en 8-10 timer flight hadde oekonomi cruise et sted mellom .82 til .84 etter noen timer, men den kunne jo selvfoelgelig fly fortere med mere thrust. Kom den opp mot .85 til .86 kunne du nesten se fuel quantity maalerene bevege seg... ;)

Poenget her er at man ikke kan doemme et fly performance paa max cruise alene, men range performance! Med andre ord nyttelast, distanse og fuel burn... :exclaimation

... men Tu-154 var et flott fly i sin tid og sikkert veldig funksjonelt!

Dag

Tu-154 er fortsatt et flott fly.

Det du sier er riktig - inntil et visst punkt. Sammenligningen med DC-10-30 mener jeg blir feil siden det er to vidt forskjellige klasser fly. Du har ikke tatt med design-kriteriene. Tu-154B er laget for å få fly inntill 7 000 km med en økonomisk cruise på mellom 850 og 900 km/h. Det blir vanskelig å sammenligne tall siden sovjeterne (og nå russerne) hele tida forholder seg til absolutter i det metriske system.

Uansett - jeg har selv sittet i cockpit på Tu-154 på økonimi cruise (om enn med sterk medvind) og tatt igjen 737-800-maskiner. Selv om de lå 2 000 fot lavere var den samme medvinden gjeldende der - i følge meteogrammet.

Hatt flotte Tu-154 opplevelser ombord hos Aeroflot, liker spesielt å sitte i den fremre turistklasse kabinen, gir en litt rolig og ekslusiv opplevelse. Kaka tar likevel turen vi tok spontant, fra Shiraz til Kish, innenriks i Iran, Aria Airlines, det meste hang og slang, vår mann fra Fed Ex. i Belgia satt og svetta, påstod at det var helt tydelige lekkasjer fra vingene.. Dette selskapet er visst i ferd med å få en IL-62, til innenriks bruk (?), må snart en tur til Iran igjen; flyr fremdeles masse TU-154, Yak, 707, 727, A300B2 o.a. der, en ukes visum får en på flyplassen :-)

Hei igjen KOG!

Jeg tror ikke du forstaar hva jeg mener og DC10 var kun et eksempel.

Hvis du leser hele e-mailen min saa proever jeg aa forklare hvordan aircraft performance bestemmes og det er ikke kun max cruise som betemmer dette. At du sitter 2000 fot over en B737-800 og tar den igjen betyr det ingen ting. Det som er relevant er hvor tung du er paa dette tidspunktet, hvor mye av dette er nyttelast, og hva du brenner av fuel... som gir deg thrust i dette oeyeblikket.

Naar et fly er i steady cruise saa er selvfoelgelig loeftekraften samme som vekt og thrust (skyvekraften) samme som drag (motstand). Drag kan deles opp i to typer; drag due to lift eller ofte referet som "induced drag" og parasitt drag som inkludered allt annet. Parasitt drag er ting som friksjons drag, form drag, profil drag, interference drag osv. Kombinasjonen av drag og effiktiviteten av motorene, ofte maalt i thrust-specific fuel consumption som er massen av fuel for aa gi deg et bestemt thrust over tid lb/(h·lbf) - pund fuel per time -pound av thrust gir deg range performance.

Saa kombinasjon av flydesign, motorer og hvordan dette opereres er det som er vesentlig her... ikke hvor fort den kan gaa... ;)

Dag

Spennende a se hvor denne diskusjonen tok seg til.

KOG, det finnes vel 3 interessante hastigheter dersom man ser pa performance.

Den ene er dette som er mest tids-effektiv. Selvsagt er dette Vmax
Det finnes ogsa en som er mest fuel-effektiv Vfuel-opt, dette er i forhold, relativ lav. Man skal kanskje legge til at denne hastighet synker jo lettere flyet blir. Mens for operasjonelle grunner vil man fly en constant mach.

Den mest interessante hastighet, og dette er den som man vannligvis opererer med, er Vopt, som er cost-optimal. Og denne ligger mellom Vmax og Vfuel-opt.

Dette sammenheng gjelder for alle flytyper. Bare at de respektive hastigheter varierer litt. Dersom du ikke har high-priority cargo som har meget höy verdi, vil du alltid fly Vopt.
Mens, det finnes en god del scenarier hvor piloten öker hastigheten. Flygninger inn i congested flyplasser etc.

Last edited:

Heisann Richard!

Flott at du er med her og selv om dette er vel stort sett en urelevant sammenligning saa er det viktig aa forstaa hvordan et fly evalueres fra et performance syn. Det er selvfoelgelig mange andre ting som teller ogsaa... ;)

Anyway, jeg proevde aa sette opp en sammenligning med Tu-154M og B737-800. Kanskje noen kan rydde opp og fylle denne ut mer?

Empty Weight:

Tu-154 122,075 lb (55,300 kg)
B737-800 91,108 lb (41,413 kg)

Max takeoff weight:

Tu-154 225,165 lb - 229,580 lb (102,000 - 104,000 kg)
B737-800 174,200 lb (79,010 kg)

Powerplant:

Tu-154 M 3× Soloviev D-30KU-154 23,148 lbf (103 kN) each
B737-800 2x CFm56-7B27 27,300 lbf (121.4 kN)

Performance

Maximum speed:
Tu-154 M 510 kt (950 km/h)
B737-800 473 kt (876 km/h) (0.82M)

Range:

Tu-154 M With maximum payload: 2,100 NM (3,900 km)
5200 km with 164 passengers and baggage

B737-800 With maximum payload: 3,060 NM (5,665 km)

With maximum fuel:

Tu-154 M 6,600 km (3,600 NM, 4,100 mi)

B737-800 ?

Service ceiling:

Tu-154 M 39,700 ft (12,100 m)
B737-800 41,000 ft (12,500 m)

Dag

Last edited:

Har hatt "gleden" av å være passasjer mange ganger på T 154M, grunnet en god del turer OSL-SVO opp igjennom, men jeg må innrømme at det er litt mer komfortabelt å sette seg ombord i A320n SU bruker nå...

Noen som har tips om hvor jeg kan dra på helgetur og ikke trenger visum for skikkelig russisk heavy metal? =) (evt. send PM for å ikke spore vekk fra tråden)

Ukraina er vel en mulighet, selv om det minsker raskt med "Sovjet-metall" der nå. Er fortsatt noen Yak-42 igjen og Antonov 140. Det skal også være ett par Antonov 24 igjen, men å få disse blir litt bingo. Virker ikke som om de går på noen faste ruter lenger.

Ellers må du nok til Syria, Iran, div afrikanske land eller over atlanteren igjen (om enn litt lenger sør enn det vi nylig var). Men det blir vel ikke akkurat noen helgetur. Synes forøvrig også Ukraina fortjener mer enn en helgetur.

Back