Re: Trøtte og slitne piloter i Danmark
Jeg tror ikke piloter som har vært lenge i systemet tenker så mye på usikkerhet om jobb. Man kjenner jo ikke morgendagen uansett, og jeg opplever de fleste kolleger som ganske relaxede der.
Men med bakgrunn i annet yrke tidligere, kan jeg si at det å sitte på flight deck i opptil 13-14 timer er ganske intenst, og i tillegg kommer inn- og utsjekkningstid + transport.
Yrket er og blir noe utenom det vanlige, og jeg vil si at en time i setet på rad 0, med kanskje en teknisk feil ombord, et sykt menneske ombord, vanskelige landingsforhold eller simpelthen sinnsyk busy trafikk på radioen (ikke så aktuelt i Norge, men kanskje inn til New York e.l. London?), gjør at man ikke kan sammenlikne det med en time i kontorstolen.
Flyene er sikre, men komplekse arbeidsplasser. Jeg tror hele arbeidsmiljøet, der man egentlig er litt "springloaded" hele tiden, og ikke slapper ordentlig av underveis, gjør det at man blir rimelig sigen etter en økt.
Man har, med myndighetenes velsignelse, innført kontrollert rest (power nap) på langturene. Den andre piloten må være fit, og flight deck blir kontrollert av kabinbesetningen med jevne mellomrom.
Men det å fly gjennom mange tidssoner, og veksle på dag/natt gjør noe med oss alle, og med alderen blir det ikke lettere.
Jeg håper man fortsetter å ha fokus på dette fremover. Temaet er viktig..
Tally-Ho
Jeg tror ikke piloter som har vært lenge i systemet tenker så mye på usikkerhet om jobb. Man kjenner jo ikke morgendagen uansett, og jeg opplever de fleste kolleger som ganske relaxede der.
Men med bakgrunn i annet yrke tidligere, kan jeg si at det å sitte på flight deck i opptil 13-14 timer er ganske intenst, og i tillegg kommer inn- og utsjekkningstid + transport.
Yrket er og blir noe utenom det vanlige, og jeg vil si at en time i setet på rad 0, med kanskje en teknisk feil ombord, et sykt menneske ombord, vanskelige landingsforhold eller simpelthen sinnsyk busy trafikk på radioen (ikke så aktuelt i Norge, men kanskje inn til New York e.l. London?), gjør at man ikke kan sammenlikne det med en time i kontorstolen.
Flyene er sikre, men komplekse arbeidsplasser. Jeg tror hele arbeidsmiljøet, der man egentlig er litt "springloaded" hele tiden, og ikke slapper ordentlig av underveis, gjør det at man blir rimelig sigen etter en økt.
Man har, med myndighetenes velsignelse, innført kontrollert rest (power nap) på langturene. Den andre piloten må være fit, og flight deck blir kontrollert av kabinbesetningen med jevne mellomrom.
Men det å fly gjennom mange tidssoner, og veksle på dag/natt gjør noe med oss alle, og med alderen blir det ikke lettere.
Jeg håper man fortsetter å ha fokus på dette fremover. Temaet er viktig..
Tally-Ho