Trøtte og slitne piloter i Danmark

Re: Trøtte og slitne piloter i Danmark

Vi vil helst ikke ha noen slike havarier her.

Det har vi nok desverre allerede hatt flere av! Kalles "pilot error" men man sier ikke så mye om hvorfor "the pilot erred"! :headbang

Men billige billetter er viktigst tross alt :up:

Det er jeg enig i (men hvorvidt det er forskjell på arbeidsbelastning er utenfor mitt kompetanseområde).

scarebus kunne enkelt trukket inn DY uten å mistenkeliggjøre & spekulere ved å vise til at også DY er nevnt i artikkelen. Det ville vært en nøytral måte å vise at dette nok også gjelder DY og ikke bare SK (og Thomas Cook) som ble nevnt innledningsvis.

Kjære TOS, Laurenz og Haavig: dere trenger ikke å oppfatte min smilende kommentar til trådstarter som personlig kritikk av dere! Kjør på sak og ikke mann, jeg viste tidlig hvor jeg ville med den posten. TOS, med din retorikk kunne du like gjerne valgt å si at MD11 mistenkeliggjør SAS og TCAS med sin unnlatelse av de andre selskaper i denne undersøkelsen.

Så vil jeg bare avslutte med at det er forskjell på 46 og 60 timer duty per uke.

Kjære TOS, Laurenz og Haavig: dere trenger ikke å oppfatte min smilende kommentar til trådstarter som personlig kritikk av dere! Kjør på sak og ikke mann, jeg viste tidlig hvor jeg ville med den posten.

Jeg jobber ikke i bransjen og føler absolutt ingenting i hverken den ene eller andre retningen. Mitt poeng var rett & slett at man kunne introdusert DY inn i dette uten å mistenkeliggjøre.

TOS, med din retorikk kunne du like gjerne valgt å si at MD11 mistenkeliggjør SAS og TCAS med sin unnlatelse av de andre selskaper i denne undersøkelsen.

Det er jeg forsåvidt (delvis) enig i (men til MD11s forsvar så skriver han bl.a. SAS og Thomas Cook).

Last edited:

Siden SAS etter sigende har så dårlig utnyttelse av FD , så må det jo være andre som er mye trøttere sier nå jeg.

Siden SAS etter sigende har så dårlig utnyttelse av FD , så må det jo være andre som er mye trøttere sier nå jeg.

Hvis du orker å lese innleggene her så er det vel ting som tyder på at SK har forbedret sin utnyttelse av FD. Spørsmålet er vel om man blir trøttere av å sitte på crewrommet i påvente av neste flight, eller om man sitter i cockpit og gjør det man er ansatt for å gjøre. Jeg har iallefall hørt flere piloter si at de heller flyr enn å sitte på bakken. Men dette er ikke ting jeg kjenner til i detalj (og erkjenner dette).

Kjære TOS, Laurenz og Haavig: dere trenger ikke å oppfatte min smilende kommentar til trådstarter som personlig kritikk av dere! Kjør på sak og ikke mann, jeg viste tidlig hvor jeg ville med den posten. TOS, med din retorikk kunne du like gjerne valgt å si at MD11 mistenkeliggjør SAS og TCAS med sin unnlatelse av de andre selskaper i denne undersøkelsen.

Så vil jeg bare avslutte med at det er forskjell på 46 og 60 timer duty per uke.

Jeg kjenner ikke deg og du kjenner ikke meg så jeg tar det ikke personlig. Men jeg reagerer på at du på en flirete måte mistenkeliggjør et et selskap og også deres ansatte. Du bare slenger ut en kommentar. Det er overhodet ikke saklig og det er det jeg ikke liker og har kommentert. Jeg har hele tiden etterlyst et saklig svar. At du føler deg personlig angrepet for du stå for selv.

Tally-ho har kommet med noe utdypende og interessant informasjon, takk til deg for det. Og det er ikke tvil om det er vesentlig forskjel på å kjøre 1 eller 2 lange legg og 4-6 korte. Jeg tror nok mange savner det gamle poeng-systemet nettopp av den grunn. I arbeidstimer så tror jeg ikke det er noe vesentlig forskjell mellom DY og SK. Forskjellen der tror jeg ligger i hvordan arbeidsnøkkelene er satt opp. Etter hva jeg forstår har ikke SK fast nøkkel og de har mange overnattinger mens DY kjører 5 på, 4 av og de har få overnattinger. Det er vel litt smak og behag hva man foretrekker antagelig.
Det hadde også vært interessant å få vite hvor mange timer de jobber i WF. Jeg innbilder meg at det kan bli mange legg når man flyr så mange korte ruter.

Utrolig hvor man skal henge seg opp i trådstarten, det hele handler om at dette gjelder både rute- og charterselskaper da piloter fra begge type selskap har deltatt i undersøkelsen.

Bare for og oppklare, DY's piloter og kabinansatte jobber i et fast system, 5 på og 4 av. Det er minimalt til ingen overnattinger på basene TRD, BGO og SVG mens OSL basen har mer da de flyr til byer der det ikke finnes baser, f eks BOO, TOS, KRS og noen flere. Det er perfekt og jobbe et slikt forutsigbart system, man kan planlegge flere år fremover hvis man ønsker det. I SK jobber en stor del av de flygende variabelt hvis jeg har forstått det riktig, og det er jo mye mer uforutsigbart. Det samme gjelder charterselskapene.

Og alle i EU/EØS området flyr under subpart Q som åpner for inntil 900 timer i året. Det er jo ikke bare antall timer dette dreier seg om men også effektiv og økonomisk utnytting de timene man er på jobb.

Og cabin crew flyr de samme "slingene" som pilotene. Og Scarebus, jeg skrev innledningvis bla SAS og Thomas Cook, resten av selskapene står i artikkelen. Det spiller ingen rolle for selve "problematikken" så du får tolke det som du vil, enkelt og greit :)

Last edited:

Gitt at SK og DYs piloter & CC flyr like mye, er det da smak & behag i forhold til hvordan man oppfatter fast versus variabel turnus? Eller er det rimelig å tro at det sliter litt ekstra på når man ikke har et opplegg som gjør det mulig å planlegge med litt lenger horisont? Det er kanskje ikke i seg selv en kilde til fatigue, men om en ordning sliter mer på personellet enn en annen ordning så vil det kanskje ikke virke i positiv retning?

Å gjøre cockpit mer comfortabel er vel neppe lurt for
trøtte piloter...tvert imot ;)

Å hevde at Boeing har dårlig arbeidsmiljø og airbus har bra er bare flyspotternes våte drøm om at airbus er en "bedre" maskin, siden de av en eller annen grunn har en forkjærlighet for denne. Det er ingen forskjell her, desverre.

Dette er samme diskusjon som vi hadde tidligere i år ifbm. NRK sitt FBI-program hvor både DY- og SAS-piloter deltok i en undersøkelse hvor det kom frem at dette er et reelt problem at alle piloter føler seg trøtte og slitne, faller i uplanlagt søvn, opplever fatigue i større eller mindre grad osv osv. Om man jobber et forutsigbart arbeidssystem eller eller et helvariabelt system, har liten betydning når man først er på jobb, men et helvariabelt system kan påvirke fatigue mer i negativ retning.
At den samme trenden viser seg i DK er ikke spesielt overraskende, og det samme stemmer antakeligvis for de aller fleste europeiske land. At myndighetene nå ønsker å innføre enda lengre arbeidsdager, muligheten til å fly opp mot 1000 timer i stedet for dagens 900 fimter osv osv, er mildt sagt skremmende. Diskusjonen er mye viktigere og er helt uinteressant i forhold til om problemet er størst hos DY, SK, Thomas Cook, TUI, osv osv osv. Problemet er der uansett selskap og flytype. Punktum.

Problemet i bransjen er at myndighetene i EU, og resten av verden eksklusive
USA, er for opptatt av kommersielle hensyn.
Desverre blir dagens marked nesten forpliktet til å bare henge på
Karusellen, uansett hvor ille det blir.

Eu ser at USA har 1000 timer maks blokk tid i året, da må jo EU ha det samme
For ikke å ha et konkuranse hemmende regelverk. Det er bare det at i Usa
Er det en viktig begrensning på maks 8? Timer daglig arbeidstid. Ikke 16 slik Eu vil ha det til. Dette er virkeligheten for Europas cockpit. Noen som vil prøve?
Denne diskusjonen har ingenting med hvilket flyselskap man jobber i, men heller
Arrogante myndigheter som ikke vil høre på fagfolk og sunn fornuft.
I tilegg er det også en oppfatning om at piloter bare jobber 800-900 timer i året.
Disse tallene gjelder blokktid, bremser av til bremser på, total arbeidstid er begrenset til maks 2000'timer ( EU duty tid), kurs, standby og posisjonering av crew etcminngårmi dissr timene. De jeg kjenner i bransjen jobber alle opp mot disse timene, både blokkktid og EU duty tid.

Eu ser at USA har 1000 timer maks blokk tid i året, da må jo EU ha det samme
For ikke å ha et konkuranse hemmende regelverk. Det er bare det at i Usa
Er det en viktig begrensning på maks 8? Timer daglig arbeidstid. Ikke 16 slik Eu vil ha det til. Dette er virkeligheten for Europas cockpit. Noen som vil prøve?

16 timers arbeidsdag høres skremmende mye ut.

I tilegg er det også en oppfatning om at piloter bare jobber 800-900 timer i året.
Disse tallene gjelder blokktid, bremser av til bremser på, total arbeidstid er begrenset til maks 2000'timer ( EU duty tid), kurs, standby og posisjonering av crew etcminngårmi dissr timene. De jeg kjenner i bransjen jobber alle opp mot disse timene, både blokkktid og EU duty tid.

Jeg tror nok veldig mange her inne forstår at 8-900 timer på flightdeck ikke er det samme som arbeidstid, og om det er snakk om 2000 timers arbeidstid så er jo det snakk om ca 20% over et standard årsverk. Nå vet jeg ikke når arbeidstiden begynner å løpe (synes f.eks. å ha hørt at reisetid til base regnes som arbeidstid), men uansett er det ikke få arbeidstimer.

Det er åpenbart at arbeidsbelastingen i SAS har eksplodert i takt med den økonomiske desperasjonen i selskapet de siste år.

Tidligere faste arbeidsmønstre er skutt ned fra himmelen og erstattet med tilnærmet helvariabel arbeidsnøkkel.

I Norwegian er det fast arbeidsplan 5 dager jobb og 4 dager fri, 6,57 uker ferie per år.

I duty time ingår vel også standby tid som man ikke blir nevneverdig sliten av.

Gitt at SK og DYs piloter & CC flyr like mye, er det da smak & behag i forhold til hvordan man oppfatter fast versus variabel turnus? Eller er det rimelig å tro at det sliter litt ekstra på når man ikke har et opplegg som gjør det mulig å planlegge med litt lenger horisont? Det er kanskje ikke i seg selv en kilde til fatigue, men om en ordning sliter mer på personellet enn en annen ordning så vil det kanskje ikke virke i positiv retning?

Bare for å avklare det å jobbe i variable gruppe, det er fortsatt slik at det f.eks er roster release den 15. i måneden , da vet man hva man skal jobbe hele neste måned. Så det er altså ikke fra uke til uke man får arbeidsplanen.

Bare for å avklare det å jobbe i variable gruppe, det er fortsatt slik at det f.eks er roster release den 15. i måneden , da vet man hva man skal jobbe hele neste måned. Så det er altså ikke fra uke til uke man får arbeidsplanen.

Det er jeg klar over. :)

Dere som flyr: Kan jeg tolke det dithen at uforutsigbarheten/usikkerheten i systemet er nesten like slitsomt som mengden arbeidstid? Uvisshet er vel tross alt noe av det som sliter hardest på oss mennesker... Hadde jobben vært sikker og arbeidsplanen forutsigbar hadde det kanskje bare vært gøy å fly mye..?

Back