Re: Trøtte og slitne piloter i Danmark
Det har jeg ikke sagt heller.
Det er dette jeg vil ha svar på "Når selv disse lider av fatigue, tenk hvor trøtte de er ombord på DY da!

"
Det er ingenting som tyder på at det er arbeidsmiljø han sikter til. I et innlegg der han fint unngår å svare på spørsmålet sier han derimot noe om arbeidstid. Så igjen spør jeg hva han mener med det små-ironiske innlegget. Regner med at han klarer å svare på det selv.
----
Jeg skal forsøke å forklare en ting her for deg Laurenz:
Hos Thomas Cook (der jeg selv arbeider), jobber jeg ca 450 -500 blocktimer i året, mens mine gode venner på flight deck i Norwegian sier til meg at de jobber kanskje rundt 7-800 timer i året, kanskje mer...(900 er max).
DY F/D flyr flere kanskje 4-5 sectors (inkl 4-5 landinger) på en dag, mens vi typisk har en eller to på dagen. Korte turer med mange turnarounds sliter på en annen måte enn langflygningene, og jeg tror man kan bli ganske utbrent av denne type fatigue over flere år.
Selskaper som SAS, Thomas Cook og noen andre har typisk hatt et noe lavere tjenestegjøringspress enn lavprisselskapene, de har rett og slett kunnet gi pilotene et avtaleverk med mer space enn nykommerne.
Men presset i luftfarten gjør at det er nye tider, og man merker forandringene, kanskje spesielt SAS opplever dette nå.
Så vil mange som ellers sitter foran en PC på et kontor mene at piloter skal kunne jobbe opptil max innenfor dagens regelverk (som etter høringsuttalelse kan bli enda hardere). Vel, da er det jeg ønsker disse menneskene velkommen på flight deck, til en type jobb som det ikke finnes mange sammenliknbare av nede på bakken. En flygeleder (ATC) i en traffikert TMA kan gis pause etter kanskje 30 min, bare for å klarne hjernen, den pausen kan man ikke ta på flight deck.
Det som virker spesielt slitsomt for langdistansekarene i Thomas Cook, SAS etc er bl.a. dette med å hele tiden snu døgnet, og selv om man er litt herdet, sliter øst-vest-flygningene noe mer enn andre flygninger
Ja, Airbus har levert en fabelaktig arbeidsplass med max support for pilotene, men fatigue er noe man ikke kommer utenom. Det gjelder bare å deale med det, og akseptere at det er en faktor. Og alderen (skjønner at DY har et lavere alderssnitt) gjør det ikke lettere.
Jeg er glad for denne anonyme undersøkelsen i Danmark, der man kan snakke fra levra. Luftfarten har hele tiden vokst seg tryggere og tryggere (til tross for stadig flere fly i samme luftrom), nettopp fordi det finnes slike metoder som denne undersøkelsen for å forbedre sikkerheten.
Tally-Ho