Trøtte og slitne piloter i Danmark

MD11

ScanFlyer Dusty
Trøtte og slitne piloter i Danmark

Skremmende tider i Danmark og det er frykt for ulykker grunnet trøtthet og utmattelse.

Piloter både i rute og charterselskap, bla SAS og Thomas Cook har uttalt seg anonymt.

Formannen i de danske SAS-pilotenes forening - Mogens Holgaard, sier at han er sjokkert over det som kommer frem i intervjuene.

http://boarding.no/art.asp?id=45676

Re: Trøtte og slitne piloter i Danmark

Det var en lignende undersøkelse blant pilotene i Easyjet som kom frem til det samme. Så er nok er problem overalt etterhvert.

Problemet er at få piloter i alle typer selskaber til at stå frem....og at det er anonymt siger vel alt...
Hvis piloter siger de er trætte, ja så tror jeg dem...
Nogle vil nok sige "jamen, de sidder jo bare der fremme" , men prøv selv at sætte dig ved din PC f.ex og kig på den i 2 timer af gangen...hold 30 minutters pause....Dette skal du
prøve i 10-12 timer...så vil du forstå hvad det vil sige...
Det er jo et tænkt eksempel, men ja jeg tror på piloterne, og i kke myndighederne...
Og hvis piloterne siger at der ligger en ulykke og venter, så har de nok ret, desværre
Hilsen
Ole

Neida, overhodet ikke ment som noe trolling! Max dutytid per uke og måned er veldig relevant når det gjelder cumulative fatigue. Enkelte selskaper ligger allerede på max i.f.t. til hva subpart Q tillater. Hva fremtiden bringer dersom EASA sin NPA virkelig blir implementert er svært foruroligende. Skal dette i så fall bli den nye "normen" for low-cost?

Samt at det jo var påfallende hvilke to selskaper MD11 referer til i i sin åpningspost med tanke på alle selskapene som er nevnt i artikkelen ;)

Last edited:

Den må du gjerne forklare.

Det er en sannhet på forumet at airbus har veldig godt arbeidsmiljø for piloter, og boeing har veldig dårlig arbeidsmiljø. I Danmark er det en del airbus, i Norwegian ingen.

Nå er vel snittalderen i Norwegian ganske lav, og da er man nok litt mer motstandsdyktig mot fatigue.

Det er en sannhet på forumet at airbus har veldig godt arbeidsmiljø for piloter, og boeing har veldig dårlig arbeidsmiljø. I Danmark er det en del airbus, i Norwegian ingen.

Nå er vel snittalderen i Norwegian ganske lav, og da er man nok litt mer motstandsdyktig mot fatigue.

Æhhh?????

Nå ble det plutselig en diskusjon om Airbus vs. Boeing?

Mens "scarebus" sier at DY-crew må være mye mer slitne en crew i SAS og Thomas Cook. Han nevner så noe om max duty tid.

Spørsmålet mitt står der for enda. Hva mener han når han sier "tenk hvor trøtte de er ombord på DY da!"

Burde ikke vært så vanskelig å svare på.

Æhhh?????

Nå ble det plutselig en diskusjon om Airbus vs. Boeing?

Mens "scarebus" sier at DY-crew må være mye mer slitne en crew i SAS og Thomas Cook. Han nevner så noe om max duty tid.

Spørsmålet mitt står der for enda. Hva mener han når han sier "tenk hvor trøtte de er ombord på DY da!"

Burde ikke vært så vanskelig å svare på.

Æhhh???
Hvis ikke arbeidsmiljø har noe med fatigue å gjøre i flybransjen så er det i så fall den eneste bransjen jeg har hørt om der den koblingen ikke finnes.

Æhhh???
Hvis ikke arbeidsmiljø har noe med fatigue å gjøre i flybransjen så er det i så fall den eneste bransjen jeg har hørt om der den koblingen ikke finnes.

Det har jeg ikke sagt heller.

Det er dette jeg vil ha svar på "Når selv disse lider av fatigue, tenk hvor trøtte de er ombord på DY da! :) "

Det er ingenting som tyder på at det er arbeidsmiljø han sikter til. I et innlegg der han fint unngår å svare på spørsmålet sier han derimot noe om arbeidstid. Så igjen spør jeg hva han mener med det små-ironiske innlegget. Regner med at han klarer å svare på det selv.

Du unngår å svare for det eneste du gjør å si noe generelt om dutytid. Og du fortsetter ved å henvise til en tråd som forsåvidt er interessant men som heller ikke underbygger din påstand. Du antydder at DY utnytter crewet sitt maksimalt mens de andre ikke gjør det. Jeg kan ikke se at det er noe grunnlag for denne påstanden med mindre du utdyper det. Slik det står nå er det ikke noe annet en paikasting.

Interessant nok så blir det fort fokus på DY når det i utgangspunktet snakker om SK og andre, for det kan vel aldri være slik at SK er dårligere enn DY.....

Fra artikkelen er derimot også DY nevnt:

De intervjuede pilotene, som arbeider for Ryanair, SAS, Cimber Sterling, Norwegian, Thomas Cook Airlines og easyJet. mener at deres arbeidsdager nå ofte er så lange at det går ut over flysikkerheten.

Interessant nok så blir det fort fokus på DY når det i utgangspunktet snakker om SK og andre, for det kan vel aldri være slik at SK er dårligere enn DY.....

Fra artikkelen er derimot også DY nevnt:

Eksakt. Det nevnes en hel rekke med selskaper som har deltatt. Og jeg tror ikke det er noe særlig stor forskjell i arbeidsbelastning hos DY eller SK. Problemet er reelt men det blir for dumt å begynne å kaste paier, uavhengig av hvilket selskap den rettes mot.

Det har jeg ikke sagt heller.

Det er dette jeg vil ha svar på "Når selv disse lider av fatigue, tenk hvor trøtte de er ombord på DY da! :) "

Det er ingenting som tyder på at det er arbeidsmiljø han sikter til. I et innlegg der han fint unngår å svare på spørsmålet sier han derimot noe om arbeidstid. Så igjen spør jeg hva han mener med det små-ironiske innlegget. Regner med at han klarer å svare på det selv.

----
Jeg skal forsøke å forklare en ting her for deg Laurenz:

Hos Thomas Cook (der jeg selv arbeider), jobber jeg ca 450 -500 blocktimer i året, mens mine gode venner på flight deck i Norwegian sier til meg at de jobber kanskje rundt 7-800 timer i året, kanskje mer...(900 er max).
DY F/D flyr flere kanskje 4-5 sectors (inkl 4-5 landinger) på en dag, mens vi typisk har en eller to på dagen. Korte turer med mange turnarounds sliter på en annen måte enn langflygningene, og jeg tror man kan bli ganske utbrent av denne type fatigue over flere år.

Selskaper som SAS, Thomas Cook og noen andre har typisk hatt et noe lavere tjenestegjøringspress enn lavprisselskapene, de har rett og slett kunnet gi pilotene et avtaleverk med mer space enn nykommerne.

Men presset i luftfarten gjør at det er nye tider, og man merker forandringene, kanskje spesielt SAS opplever dette nå.

Så vil mange som ellers sitter foran en PC på et kontor mene at piloter skal kunne jobbe opptil max innenfor dagens regelverk (som etter høringsuttalelse kan bli enda hardere). Vel, da er det jeg ønsker disse menneskene velkommen på flight deck, til en type jobb som det ikke finnes mange sammenliknbare av nede på bakken. En flygeleder (ATC) i en traffikert TMA kan gis pause etter kanskje 30 min, bare for å klarne hjernen, den pausen kan man ikke ta på flight deck.

Det som virker spesielt slitsomt for langdistansekarene i Thomas Cook, SAS etc er bl.a. dette med å hele tiden snu døgnet, og selv om man er litt herdet, sliter øst-vest-flygningene noe mer enn andre flygninger
Ja, Airbus har levert en fabelaktig arbeidsplass med max support for pilotene, men fatigue er noe man ikke kommer utenom. Det gjelder bare å deale med det, og akseptere at det er en faktor. Og alderen (skjønner at DY har et lavere alderssnitt) gjør det ikke lettere.

Jeg er glad for denne anonyme undersøkelsen i Danmark, der man kan snakke fra levra. Luftfarten har hele tiden vokst seg tryggere og tryggere (til tross for stadig flere fly i samme luftrom), nettopp fordi det finnes slike metoder som denne undersøkelsen for å forbedre sikkerheten.

Tally-Ho

Eksakt. Det nevnes en hel rekke med selskaper som har deltatt. Og jeg tror ikke det er noe særlig stor forskjell i arbeidsbelastning hos DY eller SK. Problemet er reelt men det blir for dumt å begynne å kaste paier, uavhengig av hvilket selskap den rettes mot.

Det er jeg enig i (men hvorvidt det er forskjell på arbeidsbelastning er utenfor mitt kompetanseområde).

scarebus kunne enkelt trukket inn DY uten å mistenkeliggjøre & spekulere ved å vise til at også DY er nevnt i artikkelen. Det ville vært en nøytral måte å vise at dette nok også gjelder DY og ikke bare SK (og Thomas Cook) som ble nevnt innledningsvis.

Hos Thomas Cook (der jeg selv arbeider), jobber jeg ca 450 -500 blocktimer i året, mens mine gode venner på flight deck i Norwegian sier til meg at de jobber kanskje rundt 7-800 timer i året, kanskje mer...(900 er max).
DY F/D flyr flere kanskje 4-5 sectors (inkl 4-5 landinger) på en dag, mens vi typisk har en eller to på dagen. Korte turer med mange turnarounds sliter på en annen måte enn langflygningene, og jeg tror man kan bli ganske utbrent av denne type fatigue over flere år.

Slik jeg har forstått dette så likner SK-pilotenes hverdag på DY-pilotenes hverdag (jeg har iallefall hørt at man i større grad enn før ligger opp mot 7-800 timer på flightdeck), samt at SAS sitt rutenett kanskje skulle tilsi at de også har 4-5 sektorer også de. Dette kan sikkert SK-piloter bekrefte eller avkrefte.

Slik jeg har forstått dette så likner SK-pilotenes hverdag på DY-pilotenes hverdag (jeg har iallefall hørt at man i større grad enn før ligger opp mot 7-800 timer på flightdeck), samt at SAS sitt rutenett kanskje skulle tilsi at de også har 4-5 sektorer også de. Dette kan sikkert SK-piloter bekrefte eller avkrefte.

---
Du har rett i at spesielt SAS suksessivt de senere år har måttet skru opp den gjennomsnittlige tjenestegjøringstiden, slik at den i dag sikkert ligger tett på DY's.

Når myndighetene har satt 900 block-tid som max, og når noen selskaper utnytter muligheten (som er helt lovlig), da er det rimelig at den øvrige delen av bransjen må følge etter.

Men det er da man på et eller annet tidspunkt må spørre hvor langt man skal dra strikken.

Man har allerede et fatalt havari i USA som myndighetene relaterer til fatigue. Vi vil helst ikke ha noen slike havarier her.

Tally-Ho

Back