Tror Norwegian blir størst

Re: Tror Norwegian blir størst

SAS har hatt bra kvalitet på produktene sine, og har alltid spilt med rene kort. De har ikke, som konkurrenten, kunnet bruke gamle fly med en bakgrunnshistorikk som kan være uklar.

Bakgrunnen og loggene kan vel ikke være så uklare siden flyene sertifiseres og får lov til å fly. Riktig nok kommer flyene fra ymse steder, men det er jo ikke uvanlig i den bransjen.
Når det gjelder alderen, så er det jo ikke så lenge siden SAS var i samme situasjon. Mange av deres fly før 737´erne ankom var vel eldre enn Norwegians eldste maskiner er i dag, MD-80´erne vil jeg vel anta er jevnaldrende med Norwegian sine 733.

VC-10

Omtrent halvparten av SAS' MD-81/82 er eldre enn de to eldste 733 til Norwegian (KKR/KKW som er begge bygget i 1988). Flere av Norwegians 733er er jevngamle med det første -683 som ble levert til SAS (KHA, KHB, KHC, KKD, KKX og KKY - alle 1998- eller 1999-modeller).

Nå var det et poeng fra min side at SAS har hatt eierskap og kontrollen med flyene siden de var fabrikknye, og det gjør bl.a. vedlikeholdsoversikten rimelig oversiktelig.
Anderledes blir det selvfølgelig om det har vært fire-fem andre eiere/brukere i ymse land av verden som har hatt flyene tidligere.

Og selv på eldre MD'ere (flyr vel nesten bare fra Danmark nå, i utfasingsperioden), har det "synlige" vedlikehold vært bra.

Jeg er absolutt ikke tilhenger av SAS-monopolet, og ønsker konkurranse fra Norwegian og andre.
Men vi skal bare vite at det har en pris å skru ned omkostningene. Et eller annet sted møtes kurvene som angir sikkerhet og økonomi.

Tally-Ho

Tally-Ho, flere av SAS-MDene har vært midlertidig utleid til Reno Air (USA), Compass II (Australia), JetX (Island) og Spanair (Spania), så også med SAS-fly har det vært problemer med å få vedlikeholdsbøkene til å stemme.

Tally-Ho, flere av SAS-MDene har vært midlertidig utleid til Reno Air (USA), Compass II (Australia), JetX (Island) og Spanair (Spania), så også med SAS-fly har det vært problemer med å få vedlikeholdsbøkene til å stemme.

SAS hadde kontroll og satte klare betingelser naar maskinene ble leid ut, det ble satt krav til hvor maskinene skulle overhales og SAS teknisk personale var paa mang en tur....en motorene paa en av de MD ene som var hos Compass II stemte overens med SAS sine papirer og den motoren ble sporenstreks byttet (hvor den endte opp vet jeg ikke, husker bare at den ble tatt av etter ankommst fra Australia).

Back