Tror Norwegian blir størst

imm

ScanFlyer Crusty
Tror Norwegian blir størst

Analytiker Dag Sletmo i ABG Sundal Collier sier han tror Norwegian kan passere SAS.
Sletmo sier videre at SAS må fokusere på å overleve, og at de har betydelig høyere enhetskostnad enn Norwegian, I tillegg må SAS forhandle med 39 forskjellige fagforeninger, mens Norwegian forhandler med 6.

Hele artiklen kan leses her: http://www.hegnar.no/bors/article383542.ece


Ingen tvil at SAS har høyere kostnader, men de har jo også et helt annet produkt.
 
Last edited:
Re: Tror Norwegian blir størst

Ja, men hvilket produkt vil folk velge?
Jeg tenker folk flest tenker pris, og SAS må bevise at de er konkurransedyktige i mot Norwegian for å ikke bli passert.
 
Re: Tror Norwegian blir størst

Det er han ikke alene om å tro :)

Folk flest velger nok pris... De bryr seg ikke om hvordan standarden er, så lenge de kommer seg fram og har råd til ... ja, når de kommer fram - så er de fornøyde.

Med klientellet på min forrige flight fra Oslo-Tromsø ble det svært så synlig for meg; en ganske "uoppdragen" gruppe folk som fylte opp størsteparten av flyet. Helt uten flyetikette brøytet de seg framover, kastet svære håndkofferter over hodene på folk og sølte kaffe der de løp i skytteltrafikk fram og tilbake på toalettene.

Vet det hadde vært salgspris på billettene til den flighten, og det vistes :)
 
Re: Tror Norwegian blir størst

Og jeg tror SAS må legges død, og et nytt initativ må startes fra scratch. Jeg gir ham rett i at DY blir størst.

Ikke at det er noe hyggelig, men om SAS går dukken kommer det dessverre ikke som noe sjokk på meg ihvertfall...
 
Re: Tror Norwegian blir størst

Og jeg tror SAS må legges død, og et nytt initativ må startes fra scratch.

Det tanken er jeg helt enig i JoeW. Med det sammensuriumet av fagforeninger og, etter min mening, for mange ansatte i administrasjonen i SAS, kommer kostnadskabalen til SAS til å ble en vanskelig nøtt å knekke, noe vi vel har lest om flere ganger i avisen denne uken, og diskutert på forumet i flere år. Hvordan SAS vil løse krisen de neste årene er jeg meget spent på. Ikke tvil om at SAS sliter med å fastsette produkt og posisjon i markedet. At DY blir større er meget mulig, men nå har de jo en lang vei å gå før det. Synes det er litt for tidlig å begynne å spekulere i det nå før vi har fått sett virkningen av Core SAS.
 
Last edited:
Re: Tror Norwegian blir størst

Dette betyr jo også at NAS må øke prisene på de billigste billetene. Som største aktør kan de ikke gå under selvkost. Noe som er grunnen til at SAS ikke matcher de aller billigste billetene til NAS i dag.
 
Re: Tror Norwegian blir størst

Hva med å fisjonere ut delene som engang ble til SAS i 1946!
 
Re: Tror Norwegian blir størst

Hva med å fisjonere ut delene som engang ble til SAS i 1946!

Du blir ihvertfall ikke kvitt den endeløse byråkratise administrasjonen og overheadorganisasjonen ved å dele den opp i tre...
 
Re: Tror Norwegian blir størst

Norwegian har jo den fordelen at de bygger seg opp fra scratch som lavprisselskap etter dagens marked, men SAS må bygge seg ned fra tidligere merkedsmodell , dvs sanere og si opp folk. Det er nok tyngre det.
 
Re: Tror Norwegian blir størst

Når Norwegian eller SAS enten går konkurs eller får en styrt avvikling, vil det gjenværende selskapet ganske raskt men så umerkelig det klarer, heve flyprisene. Det går ikke an å fortsette å fly store fly i et av Europas mest krevende nettverk på sikkert vis med ordentlig personell, for passasjerenes knapper og glansbilder.

Etter en tid tipper jeg at et etablert europeisk flyselskap oppretter en lavkostbase i Oslo, og evt Stockholm, for å fly norsk og svensk innenriks samt ruter til Europa. Dette vil i stor grad bemannes av ex-SAS eller ex-Norwegian-flygere, samt kabinansatte etter det nye selskapes terms&conditions. AOC og lønninger vil nok tilsvare selskapets bransjestandard, noe det gjenværende SAS eller Norwegian vil slite med å konkurrere mot. Amerikanske og asiatiske flyselskaper vil fylle intercont-tomrommet, dersom denne legges ned.

My guess, only. Men det er ikke plass til to flyselskaper som konkurrerer hverandre i senk i Norge. Jeg kan ikke tenke meg noen annen bransje i verden enn luftfart, der aktørene/konkurrentene prøver å ta kollektivt harakiri på den måten en ser i luftfart! Utrolig, når en tenker på at sikkerheten skal ha første prioritet, er det ikke?
 
Re: Tror Norwegian blir størst

My guess, only. Men det er ikke plass til to flyselskaper som konkurrerer hverandre i senk i Norge. Jeg kan ikke tenke meg noen annen bransje i verden enn luftfart, der aktørene/konkurrentene prøver å ta kollektivt harakiri på den måten en ser i luftfart! Utrolig, når en tenker på at sikkerheten skal ha første prioritet, er det ikke?

Er er det vel bevist gang på gang at det vel er plass til to flyselskaper i Norge, og både SAS og Norwegian har faktisk tjent penger på norsk innenriks de siste årene. At man taper penger i nedgangstider er da heller noe man må forvente, men over syklussen så bør begge klare å tjene penger
 
Re: Tror Norwegian blir størst

Er er det vel bevist gang på gang at det vel er plass til to flyselskaper i Norge, og både SAS og Norwegian har faktisk tjent penger på norsk innenriks de siste årene. At man taper penger i nedgangstider er da heller noe man må forvente, men over syklussen så bør begge klare å tjene penger

SAS trenger tydligvis ikke å "tjene penger" så lenge Brustad stiller opp med skattebetalernes.
Tidligere "melket" jo SAS norske flyreisende (les kunder) grovt.
 
Re: Tror Norwegian blir størst

SAS trenger tydligvis ikke å "tjene penger" så lenge Brustad stiller opp med skattebetalernes.

Så var det det å lære seg å forskjellen på en investering og en subsidiering. :rolleyes: Faktum er at hadde staten idag solgt de aksjene de kjøpte for 800 MNOK i emisjonen i vinter hadde de sittet igjen med en gevinst på 194 MNOK basert på dagens kurs. En avkastning på 24% på under et halvt år er faktisk svært bra og er omtrent det eneste fornuftige Sylvia har fått til.


Dessuten er det naturlig at enhver bedrift forsøker å få kundene til å ta mest mulig for produktene de selger. Noe annet ville vært dumt. Og det er bare f.eks å se på Norwegian der de har monopol, hvor de da "melker" sine kunder. Melker er uansett et på tryne feil ord da de tar nettopp det markedet er villig til å betale


Ellers tror jeg også Norwegian blir det største selskapet i Norge fremover, uten at jeg ser noen grunn til at SAS trenger å bekymre seg over det
 
Last edited:
Re: Tror Norwegian blir størst

Det er også fordeler ved ikke å være størst; eksempelvis slipper man å bekymre seg for konkurransetilsynets krav om at den største er nødt til å gå med overskudd på en rute/rutestrekning for å få lov til å fly den. Da kan den minste dumpe prisene i en periode for å øke volumet, noe som selvfølgelig går på bekostning av den største som da blir nødt til å øke prisene for å holde inntjeningen over vann. Kanskje SAS vil kunne tjene på å være minst, hvem vet?
 
Re: Tror Norwegian blir størst

Det er også fordeler ved ikke å være størst; eksempelvis slipper man å bekymre seg for konkurransetilsynets krav om at den største er nødt til å gå med overskudd på en rute/rutestrekning for å få lov til å fly den.

TOS er vel den suverene eksperten vår på konkurranselovgivning, men dette går nok ikke matematisk på 50% markedsandel.
 
Re: Tror Norwegian blir størst

SAS trenger tydligvis ikke å "tjene penger" så lenge Brustad stiller opp med skattebetalernes.
Tidligere "melket" jo SAS norske flyreisende (les kunder) grovt.

Hver sin mening. Personlig synes jeg det er bedre for en bedrift i lengden å gå med overskudd enn underskudd, spesielt for et selskap som ikke har statsstøtte.
 
Re: Tror Norwegian blir størst

Jeg har alltid ønsket konkurranse til SAS. Som "nordlending" var hjertet ofte hos Braathens SAFE (med flagget på halen). Jeg ønsket også Norwegian mer enn velkommen.

Nå er man i den "omvendte" situasjonen at SAS sloss for å overleve, og det er ikke en utvikling de fleste av oss liker særlig godt. Særlig nå som SAS' "image" er redusert til et sunt nivå.

SAS har hatt bra kvalitet på produktene sine, og har alltid spilt med rene kort. De har ikke, som konkurrenten, kunnet bruke gamle fly med en bakgrunnshistorikk som kan være uklar. De har heller ikke kunnet ansette c/a' s som er dekket av statlige NAV-midler (Der tok Kjos en short-cut). De har bygd opp en svært dyr infrastruktur på flyplassene, som jeg ikke vet om konkurrenten vil kunne overta.

Og som ansatt i luftfarten er jeg redd for lønnspresset som Norwegians ansatte har kunnet godkjenne. For de reisende er dette godt nytt, men selvfølgelig ikke for de ansatte.
At unge, uerfarne ansatte er villige til å jobbe for langt dårligere vilkår enn de etablerte - for å komme inn på markedet - er jo forståelig, i en periode. Men om det er godt for bransjen på lang sikt - ja det vil vi få vite etter hvert.

Men at Norwegian har vært dyktige så langt, er de fleste av oss enige i.
 
Back
Top