Novair
ScanFlyer Gold
Trondheim-Amsterdam-Madrid-Murcia-Alicante-Madrid-Amsterdam-Trondheim
31. Mars - 8. April 2012
KLM Cityhopper, KLM, Air Nostrum, Iberia Express.
ERJ190, B738, CRJ200, A320.
Også i år sørget man for å holde tradisjonen ved like med den årlige påsketuren til Costa Blanca, Spania. Når valget står mellom snø og ski eller sol og bad er valget enkelt for min del. Billetten til Iberia-flighten ble bestilt før Iberia Express så dagens lys, men ettersom servicetilbudet uansett ble det samme var jo det i og for seg helt greit, ikke hver dag man flyr et flyselskap som er en uke gammelt.
KLM Cityhopper - KL1176
Trondheim - Amsterdam
Lør 31. Mars - 17:10
ERJ-190
Economy 4D
Ankom Værnes i 15-tiden til en rolig og lite befolket A-terminal. På Værnes har KLM innsjekk i terminal A, før man så tar seg videre til B-terminalen etter å ha blitt klarert. Bag-drop gikk raskt unna og kofferten ble merket og sendt hele veien til Madrid. I sikkerhetskontrollen var jeg så heldig å vinne intimlotteriet.
På vei til Terminal B tok man turen innom ‘Widerøe-terminalen” hvor to forummedlemmer har smykket opp veggen med flybilder.
Rolige forhold i B-terminalen, i løpet av de neste tre timene var det kun KLM til Amsterdam og en LH til Frankfurt som skulle av gårde. Slo oss til ro oppe i andre etasjen over Bærre bar.
Omsider startet boarding litt over 17.00, 20 minutter etter oppsatt tid. Tidligere i år har det hovedsakelig blitt brukt F100 på denne ruten, men ettersom KLM er over på sitt sommerprogram var dette en av de første flightene med ERJ190. Ikke meg imot.
Som en av de siste fant vi plassene våre og døren ble lukket, kunne raskt konstatere at dagens belegg var opp mot 90%. Flyverten ønsket oss etter hvert velkommen om bord samtidig som han opplyste om dagens flytid på 1 time, 45 minutter og 5 sekunder
p). Kapteinen sluttet seg til og startet med å forklare årsaken til forsinkelsen; på vei opp hadde de hatt en kraftig motvind, men vi ville ikke bli rammet av dette ettersom den samme motvinden ville være til vår fordel på tur sørover. Med en medvind på 100 km’t i ryggen ville vi ankomme til planlagt tid 19.35. Routingen for dagen var Værnes, Kristiansand, langs danskekysen og deretter ‘straka vegen’ ned mot Schiphol.
Fikk etter hvert servert den sedvanlige KLM-matpakken bestående av brødskriver med omelett og hamburgerrygg. Omeletten er ikke så verst, men hamburgerryggen er heller litt kjedelig og smakløs.
Alltid en fryd å fly Embraer190. Har spesielt sansen for de store vinduene som gjør kabinen ekstra lys og trivelig. En del centimeter klaring når det kommer til benplass blant de fremste radene, som seg hør og bør er det noe mindre å gå på lengre bak i kabinen.
Inn mot AMS fikk vi sneket oss inn litt tidligere i landingskøen enn planlagt, hvilket resulterte i at vi hentet inn ytterligere med tid.
http://www.youtube.com/watch?v=XKwFOcrX6p8
Som alltid hos KLM ble man ønsket en fortsatt fin dag av både styrmann og kabinsjef i det vi forlot flymaskinen. Her har andre selskaper noe å lære!
KLM - KL1707
Amsterdam - Madrid
Lør 31. Mars - 20:40
B737-800
Economy 7C
Hadde en liten time i transfertid å slå i hjel på Schiphol, som blant annet ble brukt på en heller dårlig Starbucks. Utrolig variable i kvalitet disse franchise-utsalgene til Starbucks. Helt i enden av vår avgangspir stod PH-BCA klar ved gate. Maskinen ble levert splitter ny til KLM på tampen av 2010, leaset fra CIT. Tror dette er en av få 737-maskiner i KLM-flåten med in-flight underholdningsskjermer.
Under ombordstigningen ble fem kolli stoppet av gateagenten, hvilket står i stil til min oppfatning av spanjoler ute på tur - alt skal inn i kabinen!
Reisekameraten (Jonas) og jeg hadde reservert 7A og C i håp om at ingen ville sette seg ned i midtsetet. Avgang ble forsinket til 21:00 grunnet fire passasjerer som ikke dukket opp, deriblant vår midtsete-kompis, relativt heldig med den. Stuerne fikk losset av de fire kolliene og vi var klare for å sette kursen mot Madrid. Fire fraværende passasjerer skulle tilsi en kabinfaktor svært nær 100%. Fikk etter hvert løftet på snuten i aldeles nydelig solnedgang.
Klatret opp til 39.000 fot før kapteinen kom over høyttalerne for å fortelle om flyvningen. I kveld skulle vi fly vest for Brussel, rett over Paris og noe øst for Bordeaux.
Samme servering her som ned til Amsterdam, rundstykket ble for øvrig kjøpt nede på bakken.
Har skikkelig sansen for kveldsflighter, alt er liksom så mye mer avslappet, så lenge man ikke har en hylende unge på seteraden bak vel og merke. Tok ned på spansk jord like før 23:00. Fikk en liten klump i halsen i det vi taxet forbi en av kirkegårdene til Spanair, utrolig mye historie i de flyene. Som på forrige flyvning stod både styrmann og kabinsjef fremme ved døren og takket for turen. I T2 var det meste stengt for natten.
Rundt bagasjebåndet på ankomst ble det mindre og mindre folksomt, senere var det full stopp. Dermed gikk turen bort til handlingagentens serviceskranke for å etterlyse de savnede koffertene. Damen bak skranken kunne raskt konkludere med at disse lå igjen i Amsterdam. Tok med oss hvert vårt amenity kit og dro ut for å ta første og beste taxi til Hilton Madrid Airport. Temperaturen var det heller ikke noe å utsette på, rundt 20 grader ved midnatt.
Hadde på forhånd sjekket inn via nett og der ble oppgradering til Executive floor bekreftet - takket være Flyprat-Hhonors Gold . Hotellet ellers var det ingenting å sette fingeren på; moderne rom, herunder et stort bad med både dusj og badekar, i tillegg til en utsøkt frokost. Kan trygt anbefales videre til samtlige her inne!
31. Mars - 8. April 2012
KLM Cityhopper, KLM, Air Nostrum, Iberia Express.
ERJ190, B738, CRJ200, A320.
Også i år sørget man for å holde tradisjonen ved like med den årlige påsketuren til Costa Blanca, Spania. Når valget står mellom snø og ski eller sol og bad er valget enkelt for min del. Billetten til Iberia-flighten ble bestilt før Iberia Express så dagens lys, men ettersom servicetilbudet uansett ble det samme var jo det i og for seg helt greit, ikke hver dag man flyr et flyselskap som er en uke gammelt.



KLM Cityhopper - KL1176
Trondheim - Amsterdam
Lør 31. Mars - 17:10
ERJ-190
Economy 4D
Ankom Værnes i 15-tiden til en rolig og lite befolket A-terminal. På Værnes har KLM innsjekk i terminal A, før man så tar seg videre til B-terminalen etter å ha blitt klarert. Bag-drop gikk raskt unna og kofferten ble merket og sendt hele veien til Madrid. I sikkerhetskontrollen var jeg så heldig å vinne intimlotteriet.
På vei til Terminal B tok man turen innom ‘Widerøe-terminalen” hvor to forummedlemmer har smykket opp veggen med flybilder.

Rolige forhold i B-terminalen, i løpet av de neste tre timene var det kun KLM til Amsterdam og en LH til Frankfurt som skulle av gårde. Slo oss til ro oppe i andre etasjen over Bærre bar.

Omsider startet boarding litt over 17.00, 20 minutter etter oppsatt tid. Tidligere i år har det hovedsakelig blitt brukt F100 på denne ruten, men ettersom KLM er over på sitt sommerprogram var dette en av de første flightene med ERJ190. Ikke meg imot.

Som en av de siste fant vi plassene våre og døren ble lukket, kunne raskt konstatere at dagens belegg var opp mot 90%. Flyverten ønsket oss etter hvert velkommen om bord samtidig som han opplyste om dagens flytid på 1 time, 45 minutter og 5 sekunder

Fikk etter hvert servert den sedvanlige KLM-matpakken bestående av brødskriver med omelett og hamburgerrygg. Omeletten er ikke så verst, men hamburgerryggen er heller litt kjedelig og smakløs.

Alltid en fryd å fly Embraer190. Har spesielt sansen for de store vinduene som gjør kabinen ekstra lys og trivelig. En del centimeter klaring når det kommer til benplass blant de fremste radene, som seg hør og bør er det noe mindre å gå på lengre bak i kabinen.

Inn mot AMS fikk vi sneket oss inn litt tidligere i landingskøen enn planlagt, hvilket resulterte i at vi hentet inn ytterligere med tid.
http://www.youtube.com/watch?v=XKwFOcrX6p8
Som alltid hos KLM ble man ønsket en fortsatt fin dag av både styrmann og kabinsjef i det vi forlot flymaskinen. Her har andre selskaper noe å lære!
KLM - KL1707
Amsterdam - Madrid
Lør 31. Mars - 20:40
B737-800
Economy 7C
Hadde en liten time i transfertid å slå i hjel på Schiphol, som blant annet ble brukt på en heller dårlig Starbucks. Utrolig variable i kvalitet disse franchise-utsalgene til Starbucks. Helt i enden av vår avgangspir stod PH-BCA klar ved gate. Maskinen ble levert splitter ny til KLM på tampen av 2010, leaset fra CIT. Tror dette er en av få 737-maskiner i KLM-flåten med in-flight underholdningsskjermer.

Under ombordstigningen ble fem kolli stoppet av gateagenten, hvilket står i stil til min oppfatning av spanjoler ute på tur - alt skal inn i kabinen!

Reisekameraten (Jonas) og jeg hadde reservert 7A og C i håp om at ingen ville sette seg ned i midtsetet. Avgang ble forsinket til 21:00 grunnet fire passasjerer som ikke dukket opp, deriblant vår midtsete-kompis, relativt heldig med den. Stuerne fikk losset av de fire kolliene og vi var klare for å sette kursen mot Madrid. Fire fraværende passasjerer skulle tilsi en kabinfaktor svært nær 100%. Fikk etter hvert løftet på snuten i aldeles nydelig solnedgang.

Klatret opp til 39.000 fot før kapteinen kom over høyttalerne for å fortelle om flyvningen. I kveld skulle vi fly vest for Brussel, rett over Paris og noe øst for Bordeaux.

Samme servering her som ned til Amsterdam, rundstykket ble for øvrig kjøpt nede på bakken.

Har skikkelig sansen for kveldsflighter, alt er liksom så mye mer avslappet, så lenge man ikke har en hylende unge på seteraden bak vel og merke. Tok ned på spansk jord like før 23:00. Fikk en liten klump i halsen i det vi taxet forbi en av kirkegårdene til Spanair, utrolig mye historie i de flyene. Som på forrige flyvning stod både styrmann og kabinsjef fremme ved døren og takket for turen. I T2 var det meste stengt for natten.

Rundt bagasjebåndet på ankomst ble det mindre og mindre folksomt, senere var det full stopp. Dermed gikk turen bort til handlingagentens serviceskranke for å etterlyse de savnede koffertene. Damen bak skranken kunne raskt konkludere med at disse lå igjen i Amsterdam. Tok med oss hvert vårt amenity kit og dro ut for å ta første og beste taxi til Hilton Madrid Airport. Temperaturen var det heller ikke noe å utsette på, rundt 20 grader ved midnatt.
Hadde på forhånd sjekket inn via nett og der ble oppgradering til Executive floor bekreftet - takket være Flyprat-Hhonors Gold . Hotellet ellers var det ingenting å sette fingeren på; moderne rom, herunder et stort bad med både dusj og badekar, i tillegg til en utsøkt frokost. Kan trygt anbefales videre til samtlige her inne!

Last edited: