Tromsø this weekend, MYE militært på besøk!

LN-MEH

ScanFlyer Gold
Tromsø this weekend, MYE militært på besøk!

Tar først med denne Gulfstream G450 N285CG,ikke militær da men veldig flott maskin!.
085-5.jpg

092-6.jpg

Denne litauske C-27J var innom en snartur på fredagskvelden. Hadde noe feilindikasjon på understellet men alt var visst OK.
119-7.jpg

124-7.jpg

Tidligere på dagen hadde denne tyrkeren parkert helt på sørenden av plassen med teknisk. C-160D Transall 69-027 som er ex. Luftwaffe 50+19.
056-5.jpg

076-7.jpg

Disse bildene er tatt på lørdag da tyrkerne kom med deler og en haug med mekanikere i en C-130E 70-1947.
143-4.jpg

156-3.jpg

159-3.jpg

181-3.jpg

Fint vintervær men kaldt var det jo for tyrkerne som måtte skru ute i -12 grader.
207.jpg

Senere lørdag kom denne svensken innom og ble til søndag. Hadde noe mindre teknisk problem på kjerra de også..
216-2.jpg

230.jpg

232.jpg

Lørdag kom også denne C-130H CH-10
236.jpg

252.jpg

270.jpg

Desverre fikk de en teknisk feil like før avgang søndags formiddag, og måtte returnere, og kom seg ikke avgårde før mandags formiddag.
314.jpg

På dette bildet sees også RAF sin C-130K C.3 XV290 som dukket opp lørdag.
297-1.jpg

Så endelig på søndag ettermiddag var tyrkerne ferdig å skru på den andre vingen og testkjørt litt. Her "kneler" flyet mens utstyr av ymse slag lastes inn.
300-1.jpg

I tillegg til dette var det jo en hvit C-160 fra Luftwaffe innom her på torsdagen, bilder i Kaysa sin tråd. Det kom også nok en C-160 på lørdagskvelden etter at jeg forlot plassen. Denne tok av søndags morgen, og søndags kveld var det en liten jetmaskin med deler til CH-10. Dette var muligens en Falcon 20, jeg vet ikke flytypen da jeg bare har fått fortalt at den var her...

Last edited:
Re: Tromsø this weekend, MYE militært på besøk!

Flotte bilder og flott dokumentasjon. Var da voldsomt med teknisk da.

Voldsomt flotte bilder MEH!

Flott å se bilder fra hjembyen, men fader så masse militært og teknisk på flyene da.
Sikkert polarkulda som flyene ikke tåler..

Hvorfor i alle dager har så mange Militære transport fly vært i Nord-Norge denne helgen? Vet at det er Cold Response '09 i Mars, men er da tidlig å transportere utstyr for øvelsen nå...

Veldig bra bilder, morsomt å se så mange ulike transport fly. C-27Jen var jo litt morsom da, ser nesten ut som en kryssning av C130J, C160 Transall og C17...

Hva skjedde på det siste bilde her ??

Svikta understellet totalt ?

BTW: Flotte bilder.

Bra bilder dette :) Men synes at det var en del teknisk på en gang.

Hva skjedde på det siste bilde her ??

Svikta understellet totalt ?
Hvis du leser over bildet så står det at flyet "kneler". Altså at halen blir senket for å gjøre det enklere å få ting ombord

Norge skulle hatt noen C-27J i tillegg til C130J

Bra bilder dette :) Men synes at det var en del teknisk på en gang.

Hvis du leser over bildet så står det at flyet "kneler". Altså at halen blir senket for å gjøre det enklere å få ting ombord

Takker BSSW :)

Jeg visste ikke det var mulig å gjør sånn på fly, har vært med å laste noen militære fly tidl. men det der har jeg aldri sett de har gjort.

Kjempefin rapport med bilder av alle de militære flyene, tusen takk!!!

Jeg visste ikke det var mulig å gjør sånn på fly, har vært med å laste noen militære fly tidl. men det der har jeg aldri sett de har gjort

AN-124 og AN-225 gjør også det, men med nesa. DET er spennende å se på når du står noen meter unna :)

Ja, det har vært veldig mye militært i Tromsø førr tida;)
Æ fikk komme inn i den hvite Transalln, skikkelig stas;)

Back