• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Trøbbel med GE90 motoren?

LN-SEK

ScanFlyer Gold
Trøbbel med GE90 motoren?

Ser ut som det er problemer med FADEC (motorstyring).

Quote fra A-net:
We have received a report of two occurrences of engine thrust rollback (reduction) during takeoff on Boeing Model 777-300ER series airplanes powered by GE Model GE90-115B engines. In both cases, only one engine was affected. The N1 (fan speed - the normal thrust setting parameter for this engine type) thrust level on the affected engine progressively dropped resulting in a thrust loss of 65 to 77 % due to an erroneous N1 command computed by the Full Authority Digital Engine Control (FADEC). In both cases, the engine recovered to the proper N1 thrust level as the airplane climbed beyond 400 feet above ground level. In one case, the operator elected to return to the departure airport after reaching cruise. In the other case, the operator continued to its destination. There were no further anomalies reported during the remainder of the flights. No flight deck messages or maintenance indications occurred as a result of the event.

Investigation indicates that these events are the results of a software algorithm in the FADEC that was introduced in software version A.0.4.5 (GE90-100 Service Bulletin 73-0021). Investigation also indicates that a dual-engine thrust rollback could occur just after V1 (takeoff decision speed after which takeoff is to proceed even after an engine failure), which would result in the airplane not having adequate thrust to safely complete the take off.

Kanskje Dag har mer info ?

Hele diskusjonen på A_net
 
Re: Trøbbel med GE90 motoren?

Og inn til dette er fikset i mjykvaren, så er det bare å være misunnelig på de rundtom i verden som får oppleve takeoff på korte sektorer med nesten tomt fly... :D

-A

PS: Har ikke SQ noen 773ER?
 
Re: Trøbbel med GE90 motoren?

Originally posted by ph-ndr
PS: Har ikke SQ noen 773ER?
De to første maskinene står på flight linen på PAE, første maskin til SQ, 9V-SWA, hadde first flight forrige tirsdag, og skal leveres i begynnelsen av november om jeg ikke tar helt feil, og de påfølgende maskinene vil følge rimelig tett (det skal i alle fall være minst fire stk 77W som går til SQ før nyttår.)
 
Re: Trøbbel med GE90 motoren?

For mer info om denne saken, ta en titt her:
http://www.flightglobal.com/Articles/2006/10/10/Navigation/177/209730/GE+readies+FADEC+software+patch.html

General Electric says a new software load for the GE90-115B full authority digital engine control (FADEC) will be installed in the Boeing 777-200LR/300ER fleet from mid-November to counter dual thrust roll-back on take-off.

The software will be loadable on the flightdeck from a compact disc, with the upload expected to take around 30min per aircraft, says GE. Although just over half of the 57-strong fleet are fitted with the problematic FADEC algorithm, the entire fleet will be changed to ensure compliance.
 
Back
Top