• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TripReport: Blindpassasjer til Bergen

SE_DDL

777 ''Simply the best!''
Fredag 08. Oktober dro jeg Ned til Bergen på en liten leir i samarbeid med Norges Blindeforbund og her kommer mi nlitt sprø og spennende historie:

hjulene på kofferten hadde akkurat truffet det harde betonggulvet på TRD og jeg var ute av bilen. på mobilen viste klokka 14:35. Jeg sjekket inn ved skranken på TRD nettop fordi biletten min var var for to personer med samme ref nummer så jeg turte ikke sjekke inn på nett dagen før.

Jeg dumpet tilslutt ned i en stol på Picnic hvor jeg ''tok'' meg et kakestykke og leste nyhetene på mobilen. (Bra valg av nobelprisvinner). Det nærmet seg ombordstigning 15:10 og vi tuslet bort til Gate 31 (den borterste gaten til venstre). Jeg sa til mannen bak skranken at jeg var svaksynt og trengte assistanse ut til flyet som var av typen 735. Tok farvel med min kjære mor (!) Ikke helt tilfeldig dumpet jeg ned på sete 01B mellom en fellow svaksynt og en som visst nok skulle bli lokfører. SAS sin flight til Flesland med pushback 15:31 hadde akkurat startet sin oppstigning. Knyttnevetesten ble selvsagt bestått. Fikk faktisk plass til 4(!) knyttnever.

Etter en alldeles nydelig landing på Flesland så fikk jeg og den andre leirdeltageren ved sida av meg assistanse til leirlederne. Bagasjen kom allt for fort og lå på båndet nesten rett etter landing og snart var vi stuet inn i 2, 9-setere på Vei til Askøy og Solvik Syn og- mestringssenter. Som de fleste bergensere vet så har det vært en ulykke ved sotra så det tok here to timer før vi ramla inn døra på solvik 7 tida.

To dager etter dette. Altså idag dro vi på sjøen med en av Bergen group sine seilbåter. Men etter som vinden ikke var å kjenne så satte vi på motoren. Alle fikk råkjøre skikkelig med den altså. og når vi fikk litt vind i seilet så krenga den skikkelig på en av de 360 graderne vi alle fikk prøve oss på. Roret var c.a 1,60 meter i diameter og det tilsvarer litt mindre enn min lengde.

Etter lunsj så dro vi til en plass ved vannet hvor vi alle skulle opp i helikopter. Det var spesielt artig å høre Air Traffic Control fra Flesland. Turen gikk over Ulrikken og mange av de natursti områdene i marka og på fjellet ved Bergen. Det er en veldig rar følelse å være oppe i helikopter fordi man henger som ei knappenål og ser ned på bakken. Jeg skal legge ut noen bilder litt senere.

Gjerne gi kritikk på hva som kunne ha blitt gjort bedre. Man er jo alltids åpen for det :)

Attachments

• Lite aktivitet på Værnes idag.jpg
    Lite aktivitet på Værnes idag.jpg
    97.5 KB · Views: 575
Back