PÅ A3890 har de ikke F-klasse. De har suites, som er noe helt annet, både fordi det faktisk ikke er billettert som F-klasse, men R-klasse, og SQ føler ingen problem med å fortelle folk med F-klasse-billett at skal du inn dit er det enten (mye) mer penger eller nedgradering til biz, uten refund.
-A
Kall det hva du vil, det er ihvertfall produktet over biz vi snakker om og forskjellen er stor.
Naar det gjelder SQ sin policy, faar jo det staa for din/deres regning. Det hoeres merkelig ut at de er saapass arrogante mot F pax. Hadde jeg hatt en F billett og maatte booke om til en A380 avgang hadde jeg nok krevet aa faa skrevet om billetten til en business billett dersom de ikke ville gi meg suite. Fair enough, det er et annet produkt, kan vel sammenlignes med Concorde som i teorien var F men dyrere aa fly. Men at SQ ikker gir refusjon for nedgradering til F, hoeres merkelig ut siden F billetter er 100% refunderbare.
Hadde det vaert meg og SQ ikke hadde akseptert en refusjon, (snakker ikke om oppgradering eller bonusbilletter, snakker betalt F) hadde jeg nok bedt om aa faa mine 10.000- 15.000USD + tilbake og gitt pengene mine til noen andre som faktisk ikke er saa arrogante. Da tror jeg nok pipa har faatt en annen lyd og jeg hadde faatt mellomlegget mellom F og C.
Naar det gjelder om F eller C er verdt det eller ikke, er det relativt faa arbeidsgivere som naa betaler C over atlanteren, ingen betaler F i disse tider. Er det behov for F over atlanteren? Overhodet ikke. Vi snakker om mellom 6-7 timer som turen tar. Det er sloeseri med arbeidsgivers penger. Business er greit dersom prisen er ok over atlanteren og til oesten. Dersom man reiser business og gaar rett og legger seg paa et hotell og starter sitt arbeide dagen etter ankomst, ser jeg ingen grunn til at arbeidsgiver skal betale dette uansett hvor lang flighten er dersom prisen er mer enn 25K norske. Naa er det jo helt greit aa faa tak i billige business billetter og det er jo utrolig mange oppgraderingsinstrumenter der ute. Min arbeidsgiver gir oss 3500 USD som tak for hver av de 4 aarlige turene jeg vil ta til Singapore. Om jeg klarer aa skaffe en billett i business for denne prisen, kjempegreit. Om ikke, maa jeg betale overskytende selv, turene varer ca. 1 uke. Helt grei policy. Naar jeg skal til Munchen paa jobbtur i september, betaler selvsagt jobben det det koster for en t/r uten loerdagsnatt, noe som blir dyrt. Billettene er i oekonomi, men disse oppgraderes til business ved bestilling fordi bookingklassen er saapass hoey.
Saa mange finurligheter.
Over atlanteren har jeg ingen problemer med aa hive mellom 2-3000 USD paa bordet for en business billett naar jeg skal paa ferie selv. Til oesten er business billettene til UA mye dyrere og jeg har typisk kjoept en oppgraderbar bookingklasse som gir meg mulighet til aa bruke SWU kupong (gyldig paa UA og LH) jeg faar hos UA en gang i aaret. (alle klasser uten S kan bekreftes ved avgang).