Trenger jeg pass for å reise i Norden?

Re: Trenger jeg pass for å reise til Finland?

Nei du trenger ikke pass. Kan være greit å ta med uansett. :)

SAS på web og i skranken på Sola sa at det var ok. Så da kjører vi på....

Er i Helsinki stort sett annenhver uke og har aldri vært ID sjekk hos SAS / Blue1 de gangene jeg har reist.

Er i Helsinki stort sett annenhver uke og har aldri vært ID sjekk hos SAS / Blue1 de gangene jeg har reist.
Og er det ID-sjekk holder det med norsk førerkort

Bare husk visum og vaksinasjonskort. :cheers:

Jeg vet at man i praksis ikke trenger pass. Ihvertfall som regel ikke.

Men rent teknisk er vel pass det eneste godkjente ID-papir utenfor Norske grenser? Sånn at det egentlig er en veldig dårlig plan å ikke ha med pass.

Hva er det som gjør at det er så vanskelig å ta med pass? Det passer jo perfekt i baklomme, brystlomme og alle andre lommer. Selv reiser jeg aldri utenlands uten pass.

Hva er det som gjør at det er så vanskelig å ta med pass? Det passer jo perfekt i baklomme, brystlomme og alle andre lommer. Selv reiser jeg aldri utenlands uten pass.

Det er ikke vanskelig. Men når man reiser innen Norden er det tydeligvis ikke nødvendig å ha med seg pass. Når man tar en veldig spontan tur slik har gjort, hadde jeg ikke rukket å dra hjem for å hente passet alikevel....

J
Men rent teknisk er vel pass det eneste godkjente ID-papir utenfor Norske grenser? Sånn at det egentlig er en veldig dårlig plan å ikke ha med pass.

Når du snakker om ID-papir ifht. statsborgerskap så - ja innen Schengen.

Innen Norden er det like lite krav til dette som det er krav om å ha det med innenfor Norges grenser. Gjelder nordiske borgere, ref. linken over:
Essentially Nordic citizens are treated like local citizens in all these countries, at least for travel purposes. No identity card is formally needed in any Nordic country.

Jeg vet at man i praksis ikke trenger pass. Ihvertfall som regel ikke.

En del av den nordiske passunionen er at førerkort og bankkort fra et medlemsland er gyldig legitimasjon i hele norden. Siden man ofte må framvise gyldig ID for å fly må man ha pass (ev. nasjonalt ID-kort) for å fly til/fra resten av Schengen siden det er eneste gyldige legitimasjon man har som utlending der.

En del av den nordiske passunionen er at førerkort og bankkort fra et medlemsland er gyldig legitimasjon i hele norden. Siden man ofte må framvise gyldig ID for å fly må man ha pass (ev. nasjonalt ID-kort) for å fly til/fra resten av Schengen siden det er eneste gyldige legitimasjon man har som utlending der.

Æææ schtår korrrrigert, ja.

Re: Trenger jeg pass for å reise i Norden?

Den nordiske passunionen sier strengt tatt ingenting om hva som er gyldig legitimasjon. Det den sier er at innenfor landenes grenser (Norge, Danmark, Sverige, Finland, Island utenom Svalbard, Jan Mayen og Grønland) så skal en borger av disse landene kunne reise og oppholde seg fritt uten pass og oppholdstillatelse. Det å ha gyldig førerkort e.l. legitimasjon gjør det likevel mye enklere for f.eks. Politi å kunne fastslå din nasjonalitet.

Det er ikke vanskelig. Men når man reiser innen Norden er det tydeligvis ikke nødvendig å ha med seg pass. Når man tar en veldig spontan tur slik har gjort, hadde jeg ikke rukket å dra hjem for å hente passet alikevel....

Ser den. Tenker jeg meg nøye om så havnet jeg i Danmark uten pass etter en skikkelig fyllekule i Mandal. Det var tider det når man var ung og dum :D

Men som en generell regel så bør en vel ta det med selv i norden, plutselig blir det en spontantur videre derifra ;)

Var på Island i fjor høst. I sikkerhetskontrollen ble jeg spurt om ID, det var ingen problem med norsk førerkort.

Den nordiske passunionen sier strengt tatt ingenting om hva som er gyldig legitimasjon. Det den sier er at innenfor landenes grenser (Norge, Danmark, Sverige, Finland, Island utenom Svalbard, Jan Mayen og Grønland) så skal en borger av disse landene kunne reise og oppholde seg fritt uten pass og oppholdstillatelse. Det å ha gyldig førerkort e.l. legitimasjon gjør det likevel mye enklere for f.eks. Politi å kunne fastslå din nasjonalitet.

Når det gjelder Svalbard tror jeg du tar feil. Svalbard er ikke en del av Schengen-området. Så i prinsipp må du vel ha med pass.
http://en.wikipedia.org/wiki/Schengen_Area

Ja, Svalbard er utenfor både Schengen og Nordisk passunion.

For norske borgere trenger man ikke pass til Svalbard, alle andre må ha pass/ID-kort:
http://oldweb.sysselmannen.no/hoved.aspx?m=44267&amid=3181628
Det ble derfor vedtatt en overgangsordning for nordmenn, som innebærer at norske borgere kan legitimere seg med andre id-dokumenter enn pass.
...
Det betyr at borgere av Schengen-land som ikke har nasjonal ID-kort, må vise pass ved til og fra Svalbard.

For mitt litt enkle og glemske hode har jeg innført regelen; Trenger jeg pass? Ja!

Tar med passet også på innenlandsreise, så glemmer jeg det ihvertfall ikke når jeg trenger det utenlands. Og hvem vet; Plutselig skal man ut i verden uten å komme hjemom :)

Back