Trenger jeg pass for å reise i Norden?
Eller holder det med førerkort?
Eller holder det med førerkort?
Er i Helsinki stort sett annenhver uke og har aldri vært ID sjekk hos SAS / Blue1 de gangene jeg har reist.
Og er det ID-sjekk holder det med norsk førerkortEr i Helsinki stort sett annenhver uke og har aldri vært ID sjekk hos SAS / Blue1 de gangene jeg har reist.
Hva er det som gjør at det er så vanskelig å ta med pass? Det passer jo perfekt i baklomme, brystlomme og alle andre lommer. Selv reiser jeg aldri utenlands uten pass.
J
Men rent teknisk er vel pass det eneste godkjente ID-papir utenfor Norske grenser? Sånn at det egentlig er en veldig dårlig plan å ikke ha med pass.
Essentially Nordic citizens are treated like local citizens in all these countries, at least for travel purposes. No identity card is formally needed in any Nordic country.
Jeg vet at man i praksis ikke trenger pass. Ihvertfall som regel ikke.
Men rent teknisk er vel pass det eneste godkjente ID-papir utenfor Norske grenser? Sånn at det egentlig er en veldig dårlig plan å ikke ha med pass.
En del av den nordiske passunionen er at førerkort og bankkort fra et medlemsland er gyldig legitimasjon i hele norden. Siden man ofte må framvise gyldig ID for å fly må man ha pass (ev. nasjonalt ID-kort) for å fly til/fra resten av Schengen siden det er eneste gyldige legitimasjon man har som utlending der.
Det er ikke vanskelig. Men når man reiser innen Norden er det tydeligvis ikke nødvendig å ha med seg pass. Når man tar en veldig spontan tur slik har gjort, hadde jeg ikke rukket å dra hjem for å hente passet alikevel....
Den nordiske passunionen sier strengt tatt ingenting om hva som er gyldig legitimasjon. Det den sier er at innenfor landenes grenser (Norge, Danmark, Sverige, Finland, Island utenom Svalbard, Jan Mayen og Grønland) så skal en borger av disse landene kunne reise og oppholde seg fritt uten pass og oppholdstillatelse. Det å ha gyldig førerkort e.l. legitimasjon gjør det likevel mye enklere for f.eks. Politi å kunne fastslå din nasjonalitet.
Det ble derfor vedtatt en overgangsordning for nordmenn, som innebærer at norske borgere kan legitimere seg med andre id-dokumenter enn pass.
...
Det betyr at borgere av Schengen-land som ikke har nasjonal ID-kort, må vise pass ved til og fra Svalbard.
Når det gjelder Svalbard tror jeg du tar feil. Svalbard er ikke en del av Schengen-området. Så i prinsipp må du vel ha med pass.
http://en.wikipedia.org/wiki/Schengen_Area
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.