• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Treg bagasjehåndtering

Replying to Topic 'Treg bagasjehåndtering'

Ja det er godt det finnes slike historier også. Nå hadde nok dette kanskje sammenheng med at bagasjen din kom først på båndet ;)

Er det noen som vet hvordan bagasjeanlegget fungerer. Er det slik at en alltid tømmer hele flyet for bagasje og så kjører vognene inn og lemper dem av?
Virker også slik at tiden en venter føles lenger om flyet parkerer nært hovedterminalen siden en da blir stående og vente. Om flyet parkerer ved gate 11 så blir det jo en lang gåtur for passasjerene, og jeg vil anta at bagasjen fraktes fortere på bånd...?

Jeg tror ikke OSL er så mye verre enn andre større flyplasser rundt om i verden. At man må vente inntil 30-45 minutter på bagasje tror jeg man må forvente.
Men jeg skjønner egentlig ikke at folk må dra med seg så utrolig mye bagasje på sine reiser. Av og til skulle man tro at folk er på flyttefot... Selv er det uhyre sjelden at jeg har med innsjekket bagasje, da jeg som regel pakker nøkternt og får plass til det mest nødvendige i en trillebag som går i hattehylla... og da slipper jeg alt det der styret :p

Originally posted by Farmer

Jeg tror ikke OSL er så mye verre enn andre større flyplasser rundt om i verden. At man må vente inntil 30-45 minutter på bagasje tror jeg man må forvente.
Men jeg skjønner egentlig ikke at folk må dra med seg så utrolig mye bagasje på sine reiser. Av og til skulle man tro at folk er på flyttefot... Selv er det uhyre sjelden at jeg har med innsjekket bagasje, da jeg som regel pakker nøkternt og får plass til det mest nødvendige i en trillebag som går i hattehylla... og da slipper jeg alt det der styret :p

Tja - men skal en være borte mer enn 2 dager så er det ofte at ikke håndbagasjen rekker. Ikke når en skal ha med seg laptop etc.
Personlig synes jeg folk tar alt for mye med seg ombord inni flyet som håndbagasje. På dette flyet som jeg tok hadde vel ca 50% sjekka inn kofferter ut fra en rask telling ved båndet.

Vet ikke hvor mange bagasjebånd det er på OSL, men jeg talte 3 stk på innlandet (merkelig nok fant jeg ikke noe som het "Bånd 2"?? Man må jo ha bommet ganske kraftig på bagasjekapasiteten, i allefall virker det slik. Her er det satt opp skillevegger og dører slik at det ser ut som bagasjehallen egentlig ikke er ferdig og det hele er en nødløsning. Ikke så uvanlig i Norge forresten.
Det er en stund siden de fjernet de midlertidige veggene da.

Det er 6 bånd på OSL, 3 innland (1, 3 og 4), 3 utland (5, 6 og 8).

Med SGS idag er det dessverre en annen erfaring og historie. Etter den opplevelsen som særlig tidligere BU ansatte har fått og SK ansatte er det forståelig at entusiasmen har falt for å gjøre en god og serviceminded jobb.
WF handling synes ikke å utgjøre noen konkuranse i forhold til SGS handling enda.
ex-BU ansatte behandles ikke på noen andre måter innen SGS bagasjehandling, og de oppfører seg heller ikke avvikende på noen slags måte. De er i SGS nå, og blir også respektert sådan, dette går begge veier.

Når det gjelder transfer bagasjen blir denne prioritert først, så hvis du er allerede sent inn med f.eks. BUSK, tar bagasjen din lengre tid på å komme på båndet, pga at transfer bagasjen må kjøres først.

I dette tilfellet var det Norwegian (som handles av Servisair), og bagasjen er av og til sen her også, nettopp pga mangel på mannskap - i alle perioder og ikke bare peak.

Dette har ingenting med "service-mindedness" å gjøre, men bemanningsreduksjon.

I dette tilfellet var det Norwegian (som handles av Servisair), og bagasjen er av og til sen her også, nettopp pga mangel på mannskap - i alle perioder og ikke bare peak.

Dette har ingenting med "service-mindedness" å gjøre, men bemanningsreduksjon.

Sen baggasje kan som du sier ha flere årsaker. Og uten å kunne si noe om dette tilfellet er det bare å konstatere at denne uka har vært en utfordring for alle. Mye snø og forsinkede fly gjør sitt. Folk må fordeles på flere fly og snøen gjør i tillegg all handling litt vanskeligere. I enkelte tilfeller kan det forekomme at det ikke finnes nok folk til å hente og kjøre inn bagasjen. Da må stuerne gjøre dette selv og da prioriteres avgangen. Det vil si at flyet tømmes og lastes først før baggasjen kjøres inn.

Hilsen,
Laurenz

Dette kommer opp et par ganger i året, så kanskje se på de trådene som har vært før på forumet om temaet. Det er riktig at det nok går treigere nå, enn det har gjort før, fordi OSL har hatt en markant økning i antall passasjerer. Og større irregularitet fra flyselskapene gjør også at planleggingen for handlingselskapene ryker. ;)
Det har også blitt gjort oppgraderinger for innemiljøet i PMZ-omådet på OSL, som kanskje også har gjort noen forstyrrelser i forhold til driften.

Kan være flere grunner til at baggasjen er "treg". Det kan være "kø" ved baggasjebåndene der stuerne legger på baggasjen, det kan være mye baggasje i flyene som tar tid å losse ut. Et stort problem på utlandsiden er at folk bruker lang tid i taxfree, noe som gjør at båndene stopper opp og da kan man ikke legge på mere baggasje. Dette er passasjerenes egen feil. Et eks er et fly fra Alicante hvor det tok 52 min fra første bag til siste ble lagt på båndet da anlegget stoppet da passasjerene ikke hentet baggasjen sin pga taxfree handling. Og når slikt skjer da blir det raskt kø for andre flighter med baggasjeleveringen. Andre årsaker er også at noen flighter blir baggasjen scannet før levering, det kan også være at tollvesnet sjekker baggasjen før den blir sendt inn. Så det er kan være flere årsaker til at baggasjen er treg!

Originally posted by amatør

Originally posted by Hurum

Da er det vel bare å montere bånd 2 og 7 ;)
Kommer de båndene før pir B står ferdig da??

ja det håper jeg da. Er det virkelig meningen at samme bagasjebånd skal brukes til terminal B også?? Da må det jo bli kaos.

Originally posted by rampen

Kan være flere grunner til at baggasjen er "treg". Det kan være "kø" ved baggasjebåndene der stuerne legger på baggasjen, det kan være mye baggasje i flyene som tar tid å losse ut. Et stort problem på utlandsiden er at folk bruker lang tid i taxfree, noe som gjør at båndene stopper opp og da kan man ikke legge på mere baggasje. Dette er passasjerenes egen feil. Et eks er et fly fra Alicante hvor det tok 52 min fra første bag til siste ble lagt på båndet da anlegget stoppet da passasjerene ikke hentet baggasjen sin pga taxfree handling. Og når slikt skjer da blir det raskt kø for andre flighter med baggasjeleveringen. Andre årsaker er også at noen flighter blir baggasjen scannet før levering, det kan også være at tollvesnet sjekker baggasjen før den blir sendt inn. Så det er kan være flere årsaker til at baggasjen er treg!

Men mesteparten av gangene bagasjen er treg er fordi det går for tregt å få bagasjen ut av flyene og bort til båndet! Ta en tur til SVG eller BGO når Norport har handling på flyet, så ser du forskjell.

Det kommer jo litt an på hvorfor en er på reisefot da. Jeg er selv blant dem som til tider har hatt med svært mye bagasje. Når vi har reist med hele familien blir det et lite lass, da det er mye som skal bringes med til tvillingene, blant annet tvillingvognen og alt som hører med. Ellers når jeg er på reise i forbindelse med desentral undervisning blir det ofte også mye bagasje da det til tider er mye utstyr i forbindelse med undervisningen som må bringes med.

Originally posted by SK384

Det kommer jo litt an på hvorfor en er på reisefot da. Jeg er selv blant dem som til tider har hatt med svært mye bagasje. Når vi har reist med hele familien blir det et lite lass, da det er mye som skal bringes med til tvillingene, blant annet tvillingvognen og alt som hører med. Ellers når jeg er på reise i forbindelse med desentral undervisning blir det ofte også mye bagasje da det til tider er mye utstyr i forbindelse med undervisningen som må bringes med.

Tja, jeg tror det har mer å gjøre med å pakke nøkternt, og ikke ta med halve heimen..:p I November i fjor reiste undertegnede, kone, 5 barn og en Aupair til Thailand for en måneds opphold der... med håndbagasje. En liten trillekoffert hver av type som går i hattehylla eller under setet. Mer en nok pikkpakk for alle sammen.
Men ja, det er klart at det er forskjellige behov ute og går,spesielt når man reiser i embeds medfør. Jeg er fortsatt av den oppfatning av at folk flest drasser med seg altfor mye som de slettes ikke har bruk for på reisen.

Problemet mitt er heller å holde meg under grensa på 20kg.
Å reise med kun håndbaggasje hadde jeg aldri klart. Jeg skifter ofte flere ganger pr. dag, og liker slett ikke å gå i de samme klærne over lengre tid.

Her borte kan man ha en haandbagasje plus en 'personal item' - som bl.a. defineres som laptopbag. Her faar jeg stort sett plass til det jeg trenger for et par dager 'on the road'.
Fikk imidlertid problemer med Blue1 i HEL da jeg reiste derfra ... ikke snakk om at laptopbag kunne gaa ved siden av den vanlige haandbagasjen ... Saa etter litt kverulering og kreativ ompakking, endte jeg med aa sjekke inn et haandbagasjekolli innholdende noen klesplagg og litt annet ( ca 3 kg. totalt ....) og baere med meg en laptopbag som bulte ut i alle retninger.......... :pissed

Vel, tante Krangle fikk viljen sin ..

Blue 1 skulle jeg ønske kunne innført DAA for ekstra håndbaggasje. Særlig setene under vingene har alt for liten plass til håndbaggasje. Heller ikke BU's gamle 737 har plass til særlig håndbaggasje.

Men likevel merkelig at det tok så lang tid å få bagasjen i tilfellet som jeg beskrev. I allefall når en ser at bakkepersonalet står klar til å ta imot flyet ved ankomst OSL, og en hører at kofferter lastes av flyet før rad 8 har begynt å gå av flyet.

Back