Tre-trimming i Serbia

Ikke tro på alt du leser!
Kun skrevet med store bokstaver for å få ekstra klikk.... flyet ser ikke ut til å være bort noe buskas eller trær, kun jetblasten som rusker opp mye «rask».
 
Det flyr i alle fall kvister og blader rundt 0:30-32 ut i filmen, og det er jo skikkelig lavt.
Man skal vel ta av et stykke lenger inn på banen enn det gjør her også....
 
Det flyr i alle fall kvister og blader rundt 0:30-32 ut i filmen, og det er jo skikkelig lavt.
Man skal vel ta av et stykke lenger inn på banen enn det gjør her også....

Ja, vi kan nok være helt enige om at de tok av «bittelitt» seint...! :D
Men kvesting av trær/buskas var det nok ikke..
 
Det flyr i alle fall kvister og blader rundt 0:30-32 ut i filmen, og det er jo skikkelig lavt.
Man skal vel ta av et stykke lenger inn på banen enn det gjør her også....

Gresstrå og noen blader, ikke akkurat kvister slik jeg ser det. At det var en hårete take-off langt utenfor slik det skal være er det ingen tvil om.
 
Jeg tok en titt på GoogleEarth, dette er filmet med en solid telelinse og fotografen står på et jorde et stykke unna. Trærne er et stykke utenfor flyplassen. Men at det var en særdeles hårete take-off er det ingen tvil om.
 
Det ligger en rekke videoer på nett av Sovjet-bygde fly som bruker HELE rullebanen.
Mener å ha hørt at dette er en slags Modus Operandi for flytypene ved at de er langt over "V1" før de drar til seg stikka.
Noen som har mer info om dette ?

Dette klippet fra Australia er jo en klassiker.

https://www.youtube.com/watch?v=ThoZNxy2JZk
 
Det ser ut til å være filmet med en viss grad av telelinse involvert, men hjulene forsvant fra bakken ca 140m etter threshold og i underkant av 78m fra enden av banen, så hårete var det i aller høyeste grad!

Man kan jo med dels samme øyne se Aerosucre i 2016, det gikk ikke like bra med "tilsvarende" sent løft.
 
Det er flere videoer på youtube av dette flyet, som utnytter hele rullebanen før det får luft under hjulene. Antakelig for å spare både slitasje og fuel. Dessuten er det et 4 motors fly, så det har vel lavere total trust enn ett 2 motors, som vi er mer vandt med.
 
Mener å ha hørt at dette er en slags Modus Operandi for flytypene ved at de er langt over "V1" før de drar til seg stikka.
Noen som har mer info om dette ?

For å pirke litt kan man være godt over V1 før man roterer, det skjer jo ved Vr ;) I dag morges hadde vi for eksempel V1 på 104 kts og Vr på 129 på glatt bane. Jo glattere bane, desto større blir gjerne avstanden mellom hastighetene fordi V1 kryper nedover. Den er begrenset nedad av Vmcg, eller laveste hastighet for å beholde retningskontroll på bakken ved motorbortfall. Har man lavere V1 enn Vmcg risikerer man å få et intervall der man har passert V1 og må fortsette, mister en motor, og ikke klarer å beholde retningskontroll på flyet. Derfor denne nedre begrensningen.
 
Back
Top