Ny uke, nye møter, og nye reiser!
Denne gangen var det igjen Europas hovedstad som sto på programmet, Brussel. Tidligere kunne jeg fly 17:20 med WF til CPH, og så til BRU, men etter at SAS overtok, så er denne avgangen fjernet. Da blir det enten å fly 14:15, eller å stikke av litt tidligere på dagen, etter at praktisk familielogistikk er unnagjort. Det siste er litt mer interessant, da kan man lete litt blant flyselskaper og -ruter for å se om det går an å komme fra A til B på en annen måte enn tidligere, hvis prisen tilsier at det er ok. Her kommer ofte Air Baltic og Estonian Air inn i bildet. Så også denne gangen. Jeg bestilte en business-billett TRD-OSL-RIX-BRU, med en SAS-tur og to BT-turer. Prisen var 2/3 av vår TPC-avtalepris på økonomi ekstra med SAS.
Avreisedato var 26. mars. Jeg hadde egentlig plass på SK 351 kl 10:20, men rakk opp på flyplassen sånn like over halv ni, og spurte pent om jeg kunne fly 09:20 i stedet for, det var ok for SAS det. De kunne ikke sjekke meg inn på Air Baltic-turene, men sjekket bagasjen helt frem. Eller, det var det vi alle trodde der og da.
Sikkerhetskontrollen gikk greit, og jeg kom meg inn i terminalen. Vi skulle reise fra utgang 32, og da passet det bra å kikke seg litt vestover i verden, og på byggingen av den nye commuter-terminalen som Avinor driver på med:
Det står liksom alltid noen SAS-fly på TRD og venter, på naboutgangen sto LN-BRH og ventet på å få lov til å fly nedover mørekysten og til Bergen etterhvert:
Jeg skulle fly med LN-TUA, en 737-705, Ingeborg Eriksdatter som ble levert til Braathens i 1998:
Jeg hadde sete 13C, med ok beinplass for 45 minutter:
Avgangen ble litt forsinket, og vi tok av vestover fra rullebane 27. Vel oppe i lufta ble vi tilbudt kaffe eller te, jeg valgte kaffe, utrolig spennende servering det ja:
Vi parkerte helt ute på innelandsterminalen på OSL, oget ble litt gåing nede på bakken, jeg liker å ta bilder av flyene nedenfra:
Det ble en tur på besøk hos SAS i Scandinavian Lounge, og der fikk jeg jobbet en del før neste tur, BT160 har avgang fra OSL kl 13:30. Jeg tuslet ned etterhvert, og fant Air Baltics flotte DHC-8-402Q Dash8, som de fikk levert i juli 2010:
Har tidligere flydd med deres 757 på denne turen, så de har variert litt i kapasitet ja... Jeg var den eneste som skulle fly foran gardina, ellers var flyet ca 2/3 fullt. Vi tok av på rett tid. Jeg hadde sete 1A/1C. Det ble servert vann/juice/musserende før avgang, jeg valgt alternativ tre:
Maten var også OK, varm kylling, varme rundstykker. Osten var kjempegod, en av de bedre «smårettene» jeg har fått på fly:
Jeg fikk arbeidet litt på turen, føles godt. Vi landet på rullebane 18 klokka 1615, og det ristet bra på turen ned!
Vel fremme på RIX sto en av de før omtalte 757 i hvitt&grønt, flott fly:
Det sto også en gammel Tupolev i Aeroflots nye farger parkert der:
Jeg hadde litt tid på flyplassen, og fant veien til Air Baltics lounge, der jeg bevilget meg en latvisk øl:
Mens jeg satt der så kikket jeg litt på ombordstigningskortene mine, og bagasjekvitteringen. Da oppdaget jeg at den hyggelige SAS-damen på TRD hadde tagget den med OV160/OV603. Og ikke BT160/BT603, som jeg skulle fly med. Jeg snakket med loungedamen, som sendte meg ut til serviceskranken til Air Baltic. Mannen der tastet & trykket, og joda, bagasjen sto i Oslo ennå den, og ventet på en flyavgang som ikke finner sted. De lovte å sende den enten med morgenflyet fra Oslo, eller via København. I hodet mitt var da i gang med kleskjøp på BRU...
Avgangstiden til BT 603 til BRU nærmet seg, og vi skulle reise fra utgang B14. Som er i kjelleren og er en bussutgang på RIX. Jeg gledet meg til denne turen, nesten 2,5 time, og så frem til servicen ombord. Turen var egentlig satt opp med en 737-500, men da vi kom ut til flyet så sto YL-BBS der og ventet. Dette er en 737-31S, som Air Baltic fikk levert i mai 2009 etter at den har flydd for Flyglobespan og Lufthansa tidligere. Vi var to stykker foran gardina denne gangen, jeg hadde fortsatt plass 1A, med upåklagelig beinplass:
Jeg er er sikkert en sånn kresen fyr som folk ikke liker på tur, men jeg ble skuffet over maten på denne turen. OK, det ble servert musserende før avgang, men maten, biff, og tilbehør, var noe mindre ok enn jeg hadde forventet:
Turen ellers gikk greit, og vi landet på den vanlige rullebane 25L på BRU. Jeg spaserte en etasje ned, og kjøpte meg dress, skjorte, slips, sko, +++. Vel nede i ankomsthallen kom jo ikke kofferten og jeg meldte den savnet. Jeg fikk toalettmappen til Air Baltic, og så tok jeg toget inn til Brussel, og Noordstation. Jeg skulle bo på Hilton, fikk oppgradering til rom i 9. etasje, gratis frokost og gratis internett, alltid ok:
Turen hjem blir også beskrevet etterhvert!
Denne gangen var det igjen Europas hovedstad som sto på programmet, Brussel. Tidligere kunne jeg fly 17:20 med WF til CPH, og så til BRU, men etter at SAS overtok, så er denne avgangen fjernet. Da blir det enten å fly 14:15, eller å stikke av litt tidligere på dagen, etter at praktisk familielogistikk er unnagjort. Det siste er litt mer interessant, da kan man lete litt blant flyselskaper og -ruter for å se om det går an å komme fra A til B på en annen måte enn tidligere, hvis prisen tilsier at det er ok. Her kommer ofte Air Baltic og Estonian Air inn i bildet. Så også denne gangen. Jeg bestilte en business-billett TRD-OSL-RIX-BRU, med en SAS-tur og to BT-turer. Prisen var 2/3 av vår TPC-avtalepris på økonomi ekstra med SAS.
Avreisedato var 26. mars. Jeg hadde egentlig plass på SK 351 kl 10:20, men rakk opp på flyplassen sånn like over halv ni, og spurte pent om jeg kunne fly 09:20 i stedet for, det var ok for SAS det. De kunne ikke sjekke meg inn på Air Baltic-turene, men sjekket bagasjen helt frem. Eller, det var det vi alle trodde der og da.
Sikkerhetskontrollen gikk greit, og jeg kom meg inn i terminalen. Vi skulle reise fra utgang 32, og da passet det bra å kikke seg litt vestover i verden, og på byggingen av den nye commuter-terminalen som Avinor driver på med:

Det står liksom alltid noen SAS-fly på TRD og venter, på naboutgangen sto LN-BRH og ventet på å få lov til å fly nedover mørekysten og til Bergen etterhvert:

Jeg skulle fly med LN-TUA, en 737-705, Ingeborg Eriksdatter som ble levert til Braathens i 1998:

Jeg hadde sete 13C, med ok beinplass for 45 minutter:

Avgangen ble litt forsinket, og vi tok av vestover fra rullebane 27. Vel oppe i lufta ble vi tilbudt kaffe eller te, jeg valgte kaffe, utrolig spennende servering det ja:

Vi parkerte helt ute på innelandsterminalen på OSL, oget ble litt gåing nede på bakken, jeg liker å ta bilder av flyene nedenfra:

Det ble en tur på besøk hos SAS i Scandinavian Lounge, og der fikk jeg jobbet en del før neste tur, BT160 har avgang fra OSL kl 13:30. Jeg tuslet ned etterhvert, og fant Air Baltics flotte DHC-8-402Q Dash8, som de fikk levert i juli 2010:

Har tidligere flydd med deres 757 på denne turen, så de har variert litt i kapasitet ja... Jeg var den eneste som skulle fly foran gardina, ellers var flyet ca 2/3 fullt. Vi tok av på rett tid. Jeg hadde sete 1A/1C. Det ble servert vann/juice/musserende før avgang, jeg valgt alternativ tre:

Maten var også OK, varm kylling, varme rundstykker. Osten var kjempegod, en av de bedre «smårettene» jeg har fått på fly:

Jeg fikk arbeidet litt på turen, føles godt. Vi landet på rullebane 18 klokka 1615, og det ristet bra på turen ned!
Vel fremme på RIX sto en av de før omtalte 757 i hvitt&grønt, flott fly:

Det sto også en gammel Tupolev i Aeroflots nye farger parkert der:

Jeg hadde litt tid på flyplassen, og fant veien til Air Baltics lounge, der jeg bevilget meg en latvisk øl:

Mens jeg satt der så kikket jeg litt på ombordstigningskortene mine, og bagasjekvitteringen. Da oppdaget jeg at den hyggelige SAS-damen på TRD hadde tagget den med OV160/OV603. Og ikke BT160/BT603, som jeg skulle fly med. Jeg snakket med loungedamen, som sendte meg ut til serviceskranken til Air Baltic. Mannen der tastet & trykket, og joda, bagasjen sto i Oslo ennå den, og ventet på en flyavgang som ikke finner sted. De lovte å sende den enten med morgenflyet fra Oslo, eller via København. I hodet mitt var da i gang med kleskjøp på BRU...
Avgangstiden til BT 603 til BRU nærmet seg, og vi skulle reise fra utgang B14. Som er i kjelleren og er en bussutgang på RIX. Jeg gledet meg til denne turen, nesten 2,5 time, og så frem til servicen ombord. Turen var egentlig satt opp med en 737-500, men da vi kom ut til flyet så sto YL-BBS der og ventet. Dette er en 737-31S, som Air Baltic fikk levert i mai 2009 etter at den har flydd for Flyglobespan og Lufthansa tidligere. Vi var to stykker foran gardina denne gangen, jeg hadde fortsatt plass 1A, med upåklagelig beinplass:

Jeg er er sikkert en sånn kresen fyr som folk ikke liker på tur, men jeg ble skuffet over maten på denne turen. OK, det ble servert musserende før avgang, men maten, biff, og tilbehør, var noe mindre ok enn jeg hadde forventet:

Turen ellers gikk greit, og vi landet på den vanlige rullebane 25L på BRU. Jeg spaserte en etasje ned, og kjøpte meg dress, skjorte, slips, sko, +++. Vel nede i ankomsthallen kom jo ikke kofferten og jeg meldte den savnet. Jeg fikk toalettmappen til Air Baltic, og så tok jeg toget inn til Brussel, og Noordstation. Jeg skulle bo på Hilton, fikk oppgradering til rom i 9. etasje, gratis frokost og gratis internett, alltid ok:


Turen hjem blir også beskrevet etterhvert!