• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

TRD dekt av tykk tåke - innstilinger og forsinkelser

Trdfly

Moderator
Medlem
TRD dekt av tykk tåke - innstilinger og forsinkelser

Tåka har ligget tett på Trondheim lufthavn Værnes, og på det verste har sikten vært tilnærmet null. Ifølge Avinor har tåka vært så lav som 100 meter over bakken, og det kreves minst 400 meter for å ta av, og enda mer sikt for å kunne lande et fly. Flyene blir sendt til Ørlandet for drivstoff påfylling.
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/stjordal/article1758838.ece

Last edited by a moderator:
Re: TRD dekt av tykk tåke - innstilinger og forsinkelser

Alert!!! Det ser ut som KLM's flight KL1173 gåt til KSU.

SAS har kansellert alt til Oslo fra i formiddag, men det gikk et DY til OSL i 15 tiden og landet ett nå, merkelig at noen får det til mens andre sliter sånn.

Plutselig sprekker det opp et par minutter .. det gjelder å ha flaks med timingen - og lovlig sikt ved start av innflyvningen.

OSL-TRD er ikke den verste mht. kansellering. Grei togforbindelse dit. Eller pokker, er jo operated by NSB. Never mind!

Dårlig formulert av Adressa. Tåka ligger vel strengt talt ned til bakken (vertikalsikt 200ft nå ser jeg), det er den horisontale sikten det er snakk om.

OSL-TRD er ikke den verste mht. kansellering. Grei togforbindelse dit. Eller pokker, er jo operated by NSB. Never mind!

For de første så er det Jernbaneverket som har en del i forsinkelsene.

For det andre så er det avsporing på Dombås så jernbaneforbindelsen mellom Trondheim og Oslo er ikke åpen før tidligst i morgen.

For de første så er det Jernbaneverket som har en del i forsinkelsene.

For det andre så er det avsporing på Dombås så jernbaneforbindelsen mellom Trondheim og Oslo er ikke åpen før tidligst i morgen.

For det første så tror jeg NSB-biten var en spøk.
For det andre, så skulle banen åpne 11 i dag iflg JBV http://www.jernbaneverket.no/no/Nyh...rebanen-apnes-igjen-ved-Dombas-tirsdag-kl-11/ (Og jeg finner ingenting som motsier det)
For det tredje, så er det (små)stygt å bruke Adressa sine bilder i en post. (Og undøvendige, de er i artikkelen det linkes til)

Last edited:

Så på TAF`en til Værnes at det ikke ser ut som tåka forsvinner med det første heller. Men vil frosttåka gjøre situasjonen verre på noen måter?

171720Z 10003KT 0300 R09/0700V1100D R27/0800N FZFG VV002
M02/M03 Q1020 TEMPO 1500 BCFG FEW002 RMK WIND 670FT VRB01KT

OT, ang. NSB og dovrebanen. Sporet er åpnet igjen. Men de får bare kjøre i 10km/h over sporvekselen i følge noe jeg hørte på radioen tidligere i ettermiddag.

Vel, jeg booket om til DY og vi føk avgårde og landet 10 min før tid, så da rakk jeg hjem til å legge guttungen :D

Så på TAF`en til Værnes at det ikke ser ut som tåka forsvinner med det første heller. Men vil frosttåka gjøre situasjonen verre på noen måter?

171720Z 10003KT 0300 R09/0700V1100D R27/0800N FZFG VV002
M02/M03 Q1020 TEMPO 1500 BCFG FEW002 RMK WIND 670FT VRB01KT

Det der ser da vitterlig ut som en METAR, og ikke en TAF *pirke pirke*
Frostrøyken er et herk for de som skal avgårde (ekstre de-ice), samt at det ikke akkurat hjelper på baneforholdene…

ENVA 171700Z 1718/1818 08005KT 0200 FZFG VV001 PROB30 TEMPO 1718/1806 5000 BCFG FEW000 BECMG 1804/1807 9999 SCT040 TEMPO 1806/1815 15015G25KT PROB30 TEMPO 1813/1818 4000 -SN VV012=

For de som ikke leser slikt tullespråk; ser ut til å først bli skikkelig bedring i morgentimene.

Back